fanjunkare

Keskustelua muunmaalaisesta militariasta
suppo1
sotvm6
sotvm6

Re: fanjunkare

Post by suppo1 »

Canet wrote:Laivastossa ja rannikkotykistössä fanjunkarea vastasi flaggunderofficer (="lippualiupseeri").
Kaikkitietävä wikipeedia kertoo vänrikistä seuraavaa: "Nimitys juontuu saksan kielen lipunkantajaa tarkoittavasta sanasta. Se oli arvokas tehtävä, jota ei voitu uskoa aliupseerille tai miehistölle, mutta joka ei kuitenkaan vaatinut erityistä upseerikoulutusta."

Ymmärsinkö nyt oikein että Suomen melkein tärkein sotilasopetuslaitos reippaan kolmen kuukauden koulutuksellaan valmistaa mokomiin hommiin tai vastaaviin? Tai mennä taas aiheesta ohi, mutta minä olen hyvä siinä :)

smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by smokeball »

suppo1 wrote:
Canet wrote:Laivastossa ja rannikkotykistössä fanjunkarea vastasi flaggunderofficer (="lippualiupseeri").
Kaikkitietävä wikipeedia kertoo vänrikistä seuraavaa: "Nimitys juontuu saksan kielen lipunkantajaa tarkoittavasta sanasta. Se oli arvokas tehtävä, jota ei voitu uskoa aliupseerille tai miehistölle, mutta joka ei kuitenkaan vaatinut erityistä upseerikoulutusta."

Ymmärsinkö nyt oikein että Suomen melkein tärkein sotilasopetuslaitos reippaan kolmen kuukauden koulutuksellaan valmistaa mokomiin hommiin tai vastaaviin? Tai mennä taas aiheesta ohi, mutta minä olen hyvä siinä :)
Tervetuloa joukkoon vaan. :smile:

Lisättäköön vielä, että ratsuväen vänrikki oli kornetti, joka on myös trumpetin kaltainen torvi.
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

Berlioz
sotvm4
sotvm4

Post by Berlioz »

Canet wrote:Kun tässä on ilmeisesti historiasta kysymys, niin luin vuoden 1951 "Soldatinstruktioner för armén" -kirjaa. Tuohon aikaan Ruotsissa oli käytössä sotilasmestaria vastaava aliupseeriarvo förvaltare, joka oli fanjunkarea korkeampi. Laivastossa ja rannikkotykistössä fanjunkarea vastasi flaggunderofficer (="lippualiupseeri").
Ruotsi palautti vuodenvaihteessa kanta-aliupseeriston. Samalla palautettiin myös förvaltaren sotilasarvo.
Continental 4x4 Wiking – Für den Wintereinsatz im Kaukasus mit schwere 4x4-Fahrzeugen.

Canet
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by Canet »

No niin, Ruotsi otti mallia Suomelta.. Oikea armeija tarvitsee aliupseeristoa, varmaan siitä on ruotsalaisillekin hyötyä..

Post Reply

Return to “Muiden maiden militaria”