suojeluskunnan ampumaradat

Keskustelua Suomen sotahistoriasta

Moderator: Juha Tompuri

JR33
ev
ev

Re: suojeluskunnan ampumaradat

Post by JR33 »

Mielenkiintoinen nimi, Sulo Suorttasen, tuttu nimi sota- sekä valtiohistoriasta, vaimon tyttönimi on Laakso :miettii:

Sulo Suorttasen kotitalo on Aitomäen tien varrella ennen kylää. Ollut pitkään autiona.

Aitomäki kuului Valkealaan! vielä v. 2009 asti kunnan, raja menee rataa pitkin Kullasvaaran kohdalla.

Vitikaisen Erkki voisi olla tietolähteenä hyvä. :idea:

Tässä vielä pieni sivupolku aiheesta Keinonen, kiistelty kenraali.

http://keinosenkellari.net/1osa.html
ja sieltä liite 1 työlupa
6.D; primus inter pares.

rahola
kers
kers

Post by rahola »

JR33 wrote:Mielenkiintoinen nimi, Sulo Suorttasen, tuttu nimi sota- sekä valtiohistoriasta, vaimon tyttönimi on Laakso :miettii:
Sulo Suorttasen kotitalo on Aitomäen tien varrella ennen kylää. Ollut pitkään autiona.
Taitaa olla eri Laaksoja. Kouvolassa kun noita tuntuu olevan enemmänkin ;)
Suorttasen vaimon isä oli veturin kuljettaja ammatiltaan.

Arvi Laakso asui käsittääksen Kouvolan keskustassa, jossain vaiheessa 30-luvulla ainakin Marjoniemessä.
Tuntuu toimineen vähän joka paikassa:
- Kouvolan Urheilijat (KU)
- suojeluskunta
- palokunta
- ammatti liittyi jotenkin VR:n tavarankuljetus hommiin

rahola
kers
kers

Post by rahola »

JR33 wrote:Aitomäki kuului Valkealaan! vielä v. 2009 asti kunnan, raja menee rataa pitkin Kullasvaaran kohdalla.
No, tarkoitin sitä radan pohjoispuolella olevaa "Aitomäkeä". Siellähän se ampurata oli.

Minulle tuo Kullasvaara on hieman vieras nimi, onko se tullut käyttöön vasta 90-luvulla ?
Tiedän sen kyllä nykyisistä kartoista mutta noissa 30- ... 60-luvun aikaisissa jutuissa
sitä nimitystä ei tunnuta käytettävän.

TPTK
maj
maj

Post by TPTK »

Uimaharjun SK:n ampumarata on nykyisen urheilukentän kohdilla. Takavallit ovat vielä osittain olemassa ja luoteja sieltä löytyy jos vain jaksaa hakea.

Tuupovaaran SK:n a-rata on edelleen toiminnassa ja merkitty päätien varteen sijoitetulla kyltillä "Suojeluskunnan ampumarata".
- Tässä täytyy tietysti ottaa huomioon se, että luvallisten ja toisaalta luvattomien aseiden kohdalla pätevät täysin erilaiset lainsäädäntömuutokset ja erilaiset toimet, sanoo Holmlund.

mosu
sotvm1
sotvm1

Post by mosu »

Meillä kyllä Pääkaupunkiseudun Pioneerikillassa oli ainakin aikaisemmin everstiluutnantti ampumista valvomassa. Nyt on kapteeni. Kouluttajakokemusta kummallakin. Vakiovuoro on saatu varattua radalle. Minä tosin olen käyttänyt harvemmin :( Kilta maksaa .22-milliset jäsenmaksutuloilla. Eli mahdollisuus on käsiasetoimintaan, mutta tarkasti valvottuna. Meillä on sellainenkin onni, että johtokunnassa on poliisin kenttäkouluttaja, joka piti järeiden pistoolien kurssin, siis itse mukana minä. Minulle oli kyllä ainutlaatuinen kokemus päästä ampumaan .44 magnumilla. .357 päästi ruutikaasut sormille ja ne kevyesti mustuivat. Eniten pidin puoliautomaattipistooli Smith&Wessonista 1911?

Post Reply

Return to “Suomen sotahistoria”