Lainaus:
Huoltovälistä on sellainen oma havainto jostain takavuosien kv. harjoituksesta, jossa oli danskeja ja ruåttalaisia telavehkeiden kanssa, niin varikkoaluella kuului iltaisin hitonmoinen kilkkaamanin, kun ainakin danskit löivät lekalla M-113:n ketjun "palikoita" tiukemmalle. Ensin löysäsivät pari pulttia/mutteria sieltä telaketjun välistä ja sitten lekaa päälle niin pirusti `- lopuksi "ruuvit" tiukalle. Ei vaikuttanut kovin luotettavalta ajokilta, kun ei ne nyt päivänmittaan valtavia matkoja ajaneet - varmaankin vain jokusen kymmenen kilometria.
Sanokaas panssarimiehet, onko tuollainen "askartelu" tavallista muunkin ps-kaluston kuin tämän jenkkien "helmen" kanssa?[/quote]
IVAN:
Miehet löystivät telat(paineet pois teloista) sitten oli helpompi hakataa palikoita takaisin telapalojen sisään,sitten kiristivat uudelleen!
Yleensä palikoiden sisäpuolinen pää pitää olla lukittu (isolla rautalangalla tai erikoispulteilla) jos lukitukset ovat hukassa,sitten palikaat painuvat pikkuhilja ulospäin.
Miehet hakkasivat palikat takaisin telaan sisään ja laittoivat uudet lukitukset!
Tämä on täisin luonnollinen "havaitaan-korjataan" toimenpite!
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... 0%B0_6.jpg
Telaketjut
- Komendantti
- komendantti
- Posts: 2682
- Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
- Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
- Contact:
Re: Telaketjut
Lyhyesti:
Ivan Orav puhuu aivan asiaa.
Telakengät toisiinsa liittävät telatapit ovat telaketuston kaikkein kuluvin osa. Se, miten nopeasti taas telakengät ja erityisesti telatappien reiät kuluvat (ovaaleiksi, aivan kuten Orav kertoi), riippuu taas monista eri asioista. Ja niitäkin mainittiin tuolla jo monta, lisäksi mm. ko. materiaalin laatu. Suurimpama kuluttavana tekijänä on luonnollisesti hienojakoinen hiekka.
Telojen kunto ja niiden kireys tarkastetaan päivittäin, ja ne kiristetään sitä varten olevalla johtopyörän säätö- ja kiristysmekanismilla aina tarvittaessa. Kun säätövara on jossain kulunut loppuun, suoritetaan telaketjusta yhden telakengän poisto, mikäli telat kokonaisuudessaan ovat muuten kunnossa, eivätkä telatapit ja -kengät ole liian kuluneet. Teloista on tyypistä riippuen yleensä mahdollista poistaa enintään 1-2 telakenkää, jonka jälkeen telaketjut on vaihdettava kokonaan uusiin.
Siinä hyvin tiiviisti.
Ivan Orav puhuu aivan asiaa.
Telakengät toisiinsa liittävät telatapit ovat telaketuston kaikkein kuluvin osa. Se, miten nopeasti taas telakengät ja erityisesti telatappien reiät kuluvat (ovaaleiksi, aivan kuten Orav kertoi), riippuu taas monista eri asioista. Ja niitäkin mainittiin tuolla jo monta, lisäksi mm. ko. materiaalin laatu. Suurimpama kuluttavana tekijänä on luonnollisesti hienojakoinen hiekka.
Telojen kunto ja niiden kireys tarkastetaan päivittäin, ja ne kiristetään sitä varten olevalla johtopyörän säätö- ja kiristysmekanismilla aina tarvittaessa. Kun säätövara on jossain kulunut loppuun, suoritetaan telaketjusta yhden telakengän poisto, mikäli telat kokonaisuudessaan ovat muuten kunnossa, eivätkä telatapit ja -kengät ole liian kuluneet. Teloista on tyypistä riippuen yleensä mahdollista poistaa enintään 1-2 telakenkää, jonka jälkeen telaketjut on vaihdettava kokonaan uusiin.
Siinä hyvin tiiviisti.
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu