Ikävä,luulin,että Salpalinja on kokonaisuus,mutta-mutta!leon wrote:No niin,tänään n.2 kuukautta museovirastolle lähetetyn kyselyn jälkeen saapui museoviraston vastaus. Jota siis lainaan tässä alla:
Olette lähettäneet viestejä huolestanne valtatie 6:n rakennustöiden
Salpalinjan kohteille aiheuttamista vaurioista sekä ilmaisseet ärtymyksenne
siitä, ettei virasto ole vastannut sähköpostiinne.
Museovirasto on eri yhteyksissä seurannut tiehankkeen suunnittelua ja on
voinut ottaa siihen kantaa. Alla myös varmaankin jo muutenkin lukemanne
Tiehallinnon Etelä-Saimaa -lehdessä Teille kirjoittama vastine.
Osastomme dokumentointiyksiköllä on Tiehallinnon tekemät asianmukaiset ja
riittävät mittaukset ja 3D- mallinnukset tielinjalla olevista bunkkereista.
Emme ole siis olleet huolissamme linnoituslaitteiden tilanteesta
tielinjalla.
Todettakoon, että olemme kuluvana vuonna aloittaneet Senaatti-kiinteistöjen
ja valtiovarainministeriön kanssa koko Salpalinjan (kokonais)inventoinnin,
jonka yhtenä tavoitteena on saada valituksi linjan aktiivisesti suojeltavat
kohteet. Työn eteneminen tämän aloitusvuoden jälkeen on suuresti kiinni
valtiovarainministeriön rahakehyksistä; toivomme parasta, koska asia on joka
tapauksessa ennemmin tai myöhemmin hoidettava.
Terveisin
Mikko Härö
Yli-intendentti
Museovirasto, rakennushistorian osasto
Mikä seuraavaksi?
Sinne mihin tarvitaan linjan hajottamista,nämät eivät ole " linjan aktiivisesti suojeltavat
kohteet!"
Tämä rahan juttu jäi epäselväksi.
Jos museovirastolla olisi paljon rahaa,olisi tie kulkenut muualta?