Toinen Saksalainen lentokonefriikki...

Keskustelua muusta kuin Suomen sotahistoriasta

Moderator: Juha Tompuri

Canet
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by Canet »

Taisi talvella tulla jokinlainen "puolidokumentti" Wannseen kokouksesta - vai pitäisikö sanoa dramtisointi. Taisi olla jenkkien tekemä - ei kuitenkaan mikään huono. Se vaan jäi mietityttämään, kun suurin osa kokouksen osan ottajista ei joko saanut mitään syytettä tai vain lievän tuomion sodan jälkeen - kokouksessahan oltiin päättämässä "lopullisesta ratkaisusta".

Wiesenthal ei ehkä ole jokaiselle suomalaiselle tuttu, mutta sotahistorian harrastajat nimen kyllä tuntevat.

Merkillistä, miten historian tutkijaa (eli tässä tapauksessa Ingeria) häiritään - kyllä sananvapuas edellyttää, että myös ns. kipeistä asioista ja joidenkin ryhmien vihaamistakin ihmisistä pitää voida kertoa - vieläpä monelta eri kannalta katsottuna.

Jos (taikka iso JOS) RH olisi sodan jälkeen selvinnyt Etelä-Amerikkaan, niin olisi varmaan saanut elää siellä loppuelämänsä rauhassa - jos eivät Mossadin agentit olisi sitten kaapanneet..

Kiitos Ingerille mielenkiintoista tiedoista - tässä on taas tullut paljon lisää historiaa, joka olisi muuten ollut hyivn vaikeasti löydettävissä.

Inger
tstopp
tstopp

Post by Inger »

Olin äsken kirjoittanut Heydrichistä ja attentaatista hänet vastaan, lukekaa.
Wannsee- dokumenttia olin nähnyt jo pitkä aikaa sitten. Siellä panttiin toimeen lopullista ratkaisua, Heydrichin toimeesta. Siellä oli 15 korkea arvoiset natsit(mm. Eichmann, Muller_Gestapon päällikkö, joka ei oli saatu kiinni sodan jälkeen koskaan).
Mutta muu ohjelma tästä ei tv:ssä tullu Suomessa. Esim. juuri Heydrichin elämäkertaa, Himmlerista, Wanssee-kokouksesta tärkemmin, oikeudenkäynneistä natsi-rikollisia vastaan... tää ei voi olla unohdettu. Tv näyttää vain viihdehömppää, ja amerikalaisia, kauppallisia elokuvia. Ei edes Suomesta kolmosella ja nelosella ole mitään. Ihmettelen, että Suomalaiset katselevat siitä. Mä katselen tv:ttä jo tosi harvoin,- kun ei paljon kiinnostavaa sieltä tule.

Post Reply

Return to “Ulkomainen sotahistoria”