Näkymiä Salpalinjalta...
Moderator: Juha Tompuri
Re: Näkymiä Salpalinjalta...
hauskaa oli vaikkakin polkupyörällä tuli haminan länsipuolelta mukavasti kilsoja.puhumattakaan "meriselityksistä" ei ns.hyvä heilunut jos menit kertomaan että pyöräiltiin nyt sitten naapurin jukan kanssa ravijoelle ddr taskulamppujen kanssa=lähes sokkona bunkkereita koluamaan.
tietääkö kukaan minkälaiset raivausvälineen korsuun kuului? myöskin jos ajatellaan pääuloskäynnin olevan täysin tukkeessa niin ettei lapiokaa ulos mahdu on varauloskäytävä ollut pakko mitoittaa niin että vaikka n80% kaivuumaasta tungetaan korsuun tulee tilaa jäädä vielä miehistöllekkin.
tietääkö kukaan minkälaiset raivausvälineen korsuun kuului? myöskin jos ajatellaan pääuloskäynnin olevan täysin tukkeessa niin ettei lapiokaa ulos mahdu on varauloskäytävä ollut pakko mitoittaa niin että vaikka n80% kaivuumaasta tungetaan korsuun tulee tilaa jäädä vielä miehistöllekkin.
Re: Näkymiä Salpalinjalta...
Eikös nuo ole sen Rutolan kansakoulun takana? En nyt muista vuotta, mutta 5-8 vuotta ainakin taaksepäin, silloin käytiin ihan luvan ja esittelijän kanssa noita katsomassa. Tyhjät olivat silloin ainakin. Miehistömajoituksessa oli muistaakseni laverit ja veivattava ilmanvaihto puhallin, hellaa ym. lämmitykseen viittaavaa laitteistoa paikallaan.Tulenjohtomies wrote:Nyt se on kuulema tyhjä ja ovi lukossa...parempi niin.
On muuten aika pienet ollut kuormurit millä louhittu kiviaines on pois kuljetettu. (vai onko ollut hevoset) Nykyiset isommat pakettiautot jäisivät konkeloon noihin luoliin.
Re: Näkymiä Salpalinjalta...
1930-luvun kuorma-autot eivät välttämättä olleet kovin isoja - jotain nykyisten lavapakujen luokkaa pienimmät. Britit ja Jenkit ilmoittavat auton koon kantavuuden mukaan (1½ tonnia, 3 tonnia meikäläisittäin)
Nuo kaivaukset ovat olleet valtava ponnistus aikanaan. Kuinka paljon työtä ja materiaalia menikään hukkaan tuolla Vienan ja Aunuksen suunnalla asemien tekoon. Salpalinjasta saa käsitystä kokoluokasta.
Nuo kaivaukset ovat olleet valtava ponnistus aikanaan. Kuinka paljon työtä ja materiaalia menikään hukkaan tuolla Vienan ja Aunuksen suunnalla asemien tekoon. Salpalinjasta saa käsitystä kokoluokasta.
Re: Näkymiä Salpalinjalta...
Ei kaikki työ varmaan hukkaan mennyt, onhan miehiä, joilla on suunnitelmia ja tavaraa odottamassa, kun aikanaan raja siirtyy kohti nousevaa aurinkoa.
Salpalinjalla ei taisteltu koskaan, Karhumäen jättiläisluolastosta taisteltiin sentään vuorokausi.
Salpalinjalla ei taisteltu koskaan, Karhumäen jättiläisluolastosta taisteltiin sentään vuorokausi.
6.D; primus inter pares.
Re: Näkymiä Salpalinjalta...
Wikipediasta saa yleiskuvan Suomen Salvasta. http://fi.wikipedia.org/wiki/Salpalinja Artikkelin lopussa monipuolinen linkkikokoelma.
Re: Näkymiä Salpalinjalta...
On se vain, että jotkut bunkkerit on romahtamaisillaan ja toiset on kuin eilen tehtyjä. Varmaan olleet nuo paremmat jossakin hyötykäytössä.
Re: Näkymiä Salpalinjalta...
http://thesis.jyu.fi/07/URN_NBN_fi_jyu-20075.pdf
Tuossapa tutkimusaineistoa noiden linnotteiden tekijöistä ja rakentajista.
Tuossapa tutkimusaineistoa noiden linnotteiden tekijöistä ja rakentajista.
Re: Näkymiä Salpalinjalta...
Luin juuri Hannu Raittilan Atlantiksen ja siinä mainittiin, että Salpa-linjaan kuului myös tulvitusportteja, joilla viimeisessä hädässä olisi Saimaan vedet ohjattu peittämään koko Kymenlaakso!
Vallan Raamatullinen puolustusmenetelmä - toki tulvitusta oli käytetty mm. Stalinin kanavalla ja Hollannissa, joten 'uutta' se ei olisi ollut.
Vallan Raamatullinen puolustusmenetelmä - toki tulvitusta oli käytetty mm. Stalinin kanavalla ja Hollannissa, joten 'uutta' se ei olisi ollut.
Re: Näkymiä Salpalinjalta...
Tässä se meinasi käydä vahingossa.smokeball wrote:Luin juuri Hannu Raittilan Atlantiksen ja siinä mainittiin, että Salpa-linjaan kuului myös tulvitusportteja, joilla viimeisessä hädässä olisi Saimaan vedet ohjattu peittämään koko Kymenlaakso!
Vallan Raamatullinen puolustusmenetelmä - toki tulvitusta oli käytetty mm. Stalinin kanavalla ja Hollannissa, joten 'uutta' se ei olisi ollut.
Wikipedia
Pontuksen kaivanto
Pontuksen kaivanto (tunnettu paikallisesti Pontuksen kanavana) on noin puoli kilometriä pitkä uoma Lappeenrannan Lauritsalan Pontuksessa ja samalla yritys rakentaa kanava Saimaalta Suomenvedenpohjaan, joka on Viipurinlahden äärimmäinen perukka ja siis Itämerta. Rakennustyötä tehtiin vuosina 1607 - 1608 ja niitä johti amiraali Pentti Severinpoika Juusten. Rakennustyö keskeytyi, kun hän kuoli. Pontuksen kaivannon osia on vieläkin nähtävänä Lauritsalassa.
Onneksi rakentaminen jäi kesken, sillä kanavan valmistuminen olisi ollut katastrofi. Kanavaan ei ollut suunniteltu sulkuja. Saimaan vedet olisivat virranneet valtoimenaan Itämereen, ja Saimaa olisi mahdollisesti pienentynyt huomattavasti.
Muistelen tuon Pontuksen nimen tulevan Pontus De La Gardiesta, hän taisi suunnitella tuota kanavaa, mutta onneton hukkui Narvajokeen.
Last edited by Väbä on Mon Dec 22, 2008 17:19, edited 1 time in total.
Re: Näkymiä Salpalinjalta...
Kesämökin lähistöllä Vehkataipaleella on melko runsaasti kaivettuja ja osin louhittuja puolivalmiita asemia mutta ei mitään valettuja eikä muutenkaan valmiita. Pari puurakenteista korsua olen löytänyt mutta lienevät nyt jo kokonaan sortuneet.
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.
Re: Näkymiä Salpalinjalta...
Onko muuten mitään havaintoa kun Arimon kirjan "Suomen Linnoittamisen Historia" summittaisissa karttapiirroksissa on merkitty Taipaleen kanavan paikkeille tykki- ym. asemia mutta minun silmiini siellä ei ole mitään osunut Taipalsaaren sairaalan kohdalla harjulla sitten taas on betonivarustuksia.
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.
Re: Näkymiä Salpalinjalta...
Lappeenrannasta Taipalsaarelle ajettaessa tie menee tämän kallioon louhitun kanavan yli, ainakin minulla on vanhahko kartta jossa sen nimenä on Taipaleen kanava. Tässä kartassa sillä näköjään ei ole nimeä. http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kart ... se&lang=FITulenjohtomies wrote:Missä tällainen Taipaleen kanava on ja mikä sivu Arimon kirjasta?HL/A wrote:karttapiirroksissa on merkitty Taipaleen kanavan
Arimo sivu 222 kuva 123 mukaan tällä kohdalla olisi ollut 2 kpl 57/48 NR tykkejä, nehän eivät tosin kummoista asemaa vaadi.
En ole kierrellyt paikalla laajemmalti mutta sairaalan jälkeen urheilukentän lähistöllä tiellekin näkyy yksi graffitein koristeltu majoituskorsu. Edellämainitun kartan mukaan näillä paikkein olisi ollut 4 kpl 152 K04.Tulenjohtomies wrote:HL/A wrote:Tarkoitatko näitä sivun puolessa välissä olevia komentokorsuja?
http://www.pkymasehist.fi/phpBB2/viewto ... a&start=60
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.
Re: Näkymiä Salpalinjalta...
Tuossahan se maalattu korsu alimmassa kuvassa. En ole laajemmin kierrellyt tällä alueella, onko siellä vielä muitakin vai ovatko hiekanoton / rakennustyön mukana kadonneet?
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.
Re: Näkymiä Salpalinjalta...
Kokeilun perusteella ei mitenkään nopea eikä kovin kestävä systeemi, mutta sehän olikin tarkoitettu viime hätään ja kertakäyttöiseksi.
Re: Näkymiä Salpalinjalta...
Jostain kumman syystä betonin yhteydessä käsittelemätönkin puu säilyy säidenkin armoilla sen sata vuotta...