Naiivius.FTR wrote:Ryan vaikutti ensikatsomisella elokuvalta, joka tulee katsottua 20 kertaa. Mutta... olen kuikuillut sen ehkä 3-4 kertaa, en enempää. Kun taas Rautaristin katsontakerrat on toisella kymmenellä. En tiedä mikä Ryanissa mättää. Ehkä hyvät on liian hyviä ja pahat liian pahoja Parhaiten on mieleen jäänyt se kartanpiirtäjä, jonka toiminta on varmaan paljon lähempänä realismia kuin muun porukan uljas heroismi.
Se ja tyypillinen amerikkalainen yksioikoisuus ja mustavalkoisuus - ne ovat omasta mielestäni Sotamies Ryanin heikkoudet. Onhan elokuvaan todella nähty vaivaa, mutta monet käänteet olivat arvattavissa, samoin kuin tuo mitä sanoit: "hyvät on liian hyviä ja pahat liian pahoja".
Mutta suuren massayleisön keskikevyttä elokuvaviihdettähän tässä vain oltiin tekemässäkin, eikä mitään liian raskasta ja psykologisesti vaikuttavaa marginaalista suurteosta.
Itse olen Ryanin katsonut kai neljä kertaa. Ei se nyt varsinaisesti mikään huono pätkä ole, mutta aika aktiivisesti sen aikana tulee käytyä jääkaapilla, WC:ssä, sauhuilla, naapurin luona kaljalla, ...
Eli todellakin, ei "Ryan" mikään merkkipaaluteos ole (ainakaan uuden mantereen ulkopuolella), vaikka sitä kai jonkinlaiseksi "viimeiseksi suureksi sotaelokuvaksi" aiottiinkin.
Sen sijaan kyseisestä elokuvasta poikinut sarja "Band of brothers" toimii oikein hyvin.