TIELAITOS JYRÄÄ SALPALINJAA MATALAKSI.
Moderator: Juha Tompuri
Re: TIELAITOS JYRÄÄ SALPALINJAA MATALAKSI.
Tälläinen 7-tien linjaus suunnitelma meilläpäin...
http://www.tiehallinto.fi/pls/wwwedit/docs/24450.PDF
http://www.tiehallinto.fi/pls/wwwedit/docs/24450.PDF
- Tulenjohtomies
- kenr
- Posts: 1959
- Joined: Sun Apr 20, 2008 11:03
- Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
- Contact:
Re: TIELAITOS JYRÄÄ SALPALINJAA MATALAKSI.
Tässä linjauksessa ei tuhota mitään ainutlaatuista toisin kuin Lappeenrannan Rutolassa.
Näkymä linkin etusivulla Karpankankaalla olevaan pallokorsuun numero 1358 viime heinäkuussa.
Karpankankaan pallokorsu numero 1861.
Uusin Etelä-Saimaa lehti tuolla oli vuodelta 1998...
Elämää suurempia löytöjä samasta korsusta...Int/61 pakki joka on jo toimitettu Stenalle.
Jotain hyvää tässäkin sentään on,eli tämä Saab 96 romu Kanssoinvuorelta lähtee...muutama pienosa tuli irroitettua eräälle asianharrastajalle.
Kanssoinvuoren pallokorsu 1415,Saab kuvassa taustalla...
Näkymä linkin etusivulla Karpankankaalla olevaan pallokorsuun numero 1358 viime heinäkuussa.
Karpankankaan pallokorsu numero 1861.
Uusin Etelä-Saimaa lehti tuolla oli vuodelta 1998...
Elämää suurempia löytöjä samasta korsusta...Int/61 pakki joka on jo toimitettu Stenalle.
Jotain hyvää tässäkin sentään on,eli tämä Saab 96 romu Kanssoinvuorelta lähtee...muutama pienosa tuli irroitettua eräälle asianharrastajalle.
Kanssoinvuoren pallokorsu 1415,Saab kuvassa taustalla...
- Tulenjohtomies
- kenr
- Posts: 1959
- Joined: Sun Apr 20, 2008 11:03
- Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
- Contact:
Re: TIELAITOS JYRÄÄ SALPALINJAA MATALAKSI.
Lueskelin taas pitkästä aikaa kokonaan tämän linkin suunnitelman ja huomasin Lagerstedtin loppulausunnossa sivulla 15 hauskan lauseen.
"Mikään alueella olevista sotahistoriallisista kohteista ei ollut niin ainutlaatuinen,että se estäisi tien rakentamisen."
Mielenkiintoista olisi tietää kuinka ainutlaatuinen pitää kohteen olla että tiet rakennetaan jonnekkin muualle. Rutola ei ainakaan täyttänyt museoviraston puolesta näitä vaatimuksia...vai puhuiko raha? Todennäköisesti...
"Mikään alueella olevista sotahistoriallisista kohteista ei ollut niin ainutlaatuinen,että se estäisi tien rakentamisen."
Mielenkiintoista olisi tietää kuinka ainutlaatuinen pitää kohteen olla että tiet rakennetaan jonnekkin muualle. Rutola ei ainakaan täyttänyt museoviraston puolesta näitä vaatimuksia...vai puhuiko raha? Todennäköisesti...
- Tulenjohtomies
- kenr
- Posts: 1959
- Joined: Sun Apr 20, 2008 11:03
- Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
- Contact:
Re: TIELAITOS JYRÄÄ SALPALINJAA MATALAKSI.
Tällainen löytyi http://www.youtube.com/watch?v=gGMViQ5ZGEE .
Saa nähdä milloin pääsee kuvailemaan nykytilaa...
Saa nähdä milloin pääsee kuvailemaan nykytilaa...
Re: TIELAITOS JYRÄÄ SALPALINJAA MATALAKSI.
Siis missäs kohtaa siellä Lappeenrannasa tällainen bunkkeri on? Ei kai se jäänyt vaan uusitun tien alle? Tämähän näytää parhaalta Makinot-linjalta,kansallisaarre.Ja yleisölle näytille,jos ei TVH:n miähet ole tussauttaneet taivaan tuuliin!
- Tulenjohtomies
- kenr
- Posts: 1959
- Joined: Sun Apr 20, 2008 11:03
- Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
- Contact:
Re: TIELAITOS JYRÄÄ SALPALINJAA MATALAKSI.
Oli...1941-2009caporal wrote:tällainen bunkkeri on?
Tästä http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kart ... ta&lang=fi löydät paikan
Re: TIELAITOS JYRÄÄ SALPALINJAA MATALAKSI.
caporal wrote:Siis missäs kohtaa siellä Lappeenrannasa tällainen bunkkeri on? Ei kai se jäänyt vaan uusitun tien alle? Tämähän näytää parhaalta Makinot-linjalta,kansallisaarre.Ja yleisölle näytille,jos ei TVH:n miähet ole tussauttaneet taivaan tuuliin!
-Juu kannattaa lukea koko ketju,kaikkeni yritin eli kirjoittelin lehtiin ja nettiin yms. mutta raha ratkaisi ja jäljelle jäi destian (tielaitos) tuhoama historiallinen kohde.
-Paikalle voisi pystyttää muistokyltin jossa kerrotaan ihan tielaitoksen herran nimi mainiten että tässä ei muuten ole tuhottu mitään historiallisesti arvokasta.
- Tulenjohtomies
- kenr
- Posts: 1959
- Joined: Sun Apr 20, 2008 11:03
- Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
- Contact:
Re: TIELAITOS JYRÄÄ SALPALINJAA MATALAKSI.
Muistaakseni ainakin vielä syksyllä siellä oli se vanha tukeva ilmoitustaulu pystyssä,joten siitä saa tarvittaessa helposti tehtyäleon wrote:-Paikalle voisi pystyttää muistokyltin
Re: TIELAITOS JYRÄÄ SALPALINJAA MATALAKSI.
Tai sitten koskevat...leon wrote:...
Aivan ,Destiaahan nuo pykälät ei viimeaikoina ole enää näyttäneet koskevan, ainakaan jos toiminnassa säästetään vähänkään rahaa.
http://www.eurakka.net/easydata/custome ... usunto.pdf
Tuossa näkyy tielinjaus, sinne vaan ottamaan kuvia "ennen ja jälkeen"
http://www.eurakka.net/easydata/custome ... /3t-17.pdf
Viskasin tänne, minne se kuuluukin.
Toinen esimerkki ko. liikelaitoksen touhuista on/oli VT7:n linjaus Hamina-Vaalimaa välillä.
sieltäkään en löytänyt leonin esiintuomaa törkeyttä, hanke lienee aloitettu v.2006, joten olihan siihen aikaa vaikuttaa kaikilla
asianosaisilla.
Asia, miksi tähän takerruin, on se ainainen jälkiviisaus ja poraaminen hankkeista jotka on osin muuteltavissa kun niihin ajoissa puututaan.
Jokaisen valittajan takia ei mitään tietä eikä kanavaa aleta kääntämään mutkalle, Suomessa on ihan tarpeeksi mutkaisia teitä, mitä voi ajella.
Vt/:n hankkeesta on varsin paljon tietoa haettavissa ELY_keskuksen sivuilla.
Laitan esim. John Lagerstedt:n v. 2009 laatiman sotahistoriallisten kohteiden inventoinnin.
Se käy myös mainiona oppaana ko. alueelle.
http://kulttuuriymparisto.nba.fi/netsov ... nta_id=935
leonia varmaan närästää tuo VT6:n hanke ns. omilla nurkilla, mutta laita meille näytille asiakirjat, joissa puutuit ko. hankkeeseen sen valmisteluvaiheessa.
Tien valmistumisen aikaan tehdyt lehtijutut ei paljoa paina.
jk. minulla ei ole liikesuhteita Destiaan, vaikka olen kollina ollutkin TVH:lla kesäpoikana...
6.D; primus inter pares.
Re: TIELAITOS JYRÄÄ SALPALINJAA MATALAKSI.
Helsingin maalinnoitus ( 1914-17 ) inventoitiin Museoviraston toimesta 1979 ja samalla annettiin painoarvot erilaisille säilytettäville rakenteille.
Tuon jälkeen ei kyseisellä dokumentilla näytä olleen minkäänlaista merkitystä kun on kaavoitettu ja rakennettu uusia lähiöitä kohteiden päälle.
Tämä vain yksi esimerkki. Ilmeisesti Museovirasto ei inventoinnin jälkeen asioihin puutu, yksityisen henkilön tekemällä valituksella on huomattavasti vähemmän painoarvoa.
Tuon jälkeen ei kyseisellä dokumentilla näytä olleen minkäänlaista merkitystä kun on kaavoitettu ja rakennettu uusia lähiöitä kohteiden päälle.
Tämä vain yksi esimerkki. Ilmeisesti Museovirasto ei inventoinnin jälkeen asioihin puutu, yksityisen henkilön tekemällä valituksella on huomattavasti vähemmän painoarvoa.
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.