
Suomen MTV
- Sturmmann
- mars
- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
Suomen MTV
Onko kenelläkään tietoa Suomessa käytössä olleiden moottoritorpeedo-/tykkiveneiden kohtaloista? Saimaalla on joku Nuoliluokan alus havaittu ja Suomenlinnassa (kuva), mutta kai niitä on muitakin jossain? Eli myytiinkö alukset kaikki yksityisille vai menikö niitä romuksi tms? Ajattelin että veneily voisi tulla kyseeseen vain näillä veneillä!


Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
-
- jvmaj
- Posts: 1834
- Joined: Mon May 01, 2006 22:28
- Location: Koljonvirta
Re: Suomen MTV
Moro,
Se on nimetty "Seiskaksi", ja joidenkin huhupuheitten mukaan se olisi yksi (MAS 527) niistä Italialaisten Laatokalla käyttämistä veneistä jotka myöhemmin siirtyivät Laivastoomme "Jymy" luokkana.
Itse kuitenkin olen taipuvainen uskomaan että ko. vene on aikoinaan kuulunut kotimaiseen "Taisto" luokkaan. Mahdollisesti sodan jälkeen valmistunut Taisto 7
t: Sven

Lappenrannassa on "majaillut" yksi ex-MTV.Sturmmann wrote:Onko kenelläkään tietoa Suomessa käytössä olleiden moottoritorpeedo-/tykkiveneiden kohtaloista? Saimaalla on joku Nuoliluokan alus havaittu
Se on nimetty "Seiskaksi", ja joidenkin huhupuheitten mukaan se olisi yksi (MAS 527) niistä Italialaisten Laatokalla käyttämistä veneistä jotka myöhemmin siirtyivät Laivastoomme "Jymy" luokkana.
Itse kuitenkin olen taipuvainen uskomaan että ko. vene on aikoinaan kuulunut kotimaiseen "Taisto" luokkaan. Mahdollisesti sodan jälkeen valmistunut Taisto 7
t: Sven

"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"
pää huono oli, arveltiin"
- Sturmmann
- mars
- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
Löytyi tälläinen kirjoitus Taistoista!
Kirjoitus U:gin Sanomissa 21.02.2006 Matti Jussila
Taistot tuttuja Uudessakaupungissakin
Taisto-luokan moottoritorpedoveneitä käsitellyt merellinen ilta keräsi Viikaisten saliin vajaat 150 kiinnostunutta kuulijaa. Joukossa oli useita uusikaupunkilaisia, joille Taistot olivat tuttuja joko sodan ajalta tai niiden myöhemmistä vaiheista. Taistojen tarinaa tutkinut ja siitä kertonut Forum Marinumin tutkija Mikko Meronen saikin matkaevääksi Uudestakaupungista myös uutta tietoa.
Taistot taistoissa
Kuusi Taisto-luokan moottoritorpedovenettä valmistui Turun Veneveistämöllä kesällä 1943. Ne saivat nimet Tarmo, Taisto, Tyrsky, Tuima, Tuisku ja Tuuli, mutta käytännössä niistä käytettiin numerotunnuksia. Sodan jälkeen tehtiin vielä kaksi Taistoa lisää.
Puusta valmistettujen Taistojen pituus oli vajaat 18 metriä ja ne saavuttivat parhaimmillaan miltei 50 solmun nopeuden. Sen niille antoivat kaksi noin tuhannen hevosvoiman konetta. Miehistöä Taistoissa oli yksitoista ja miehet saivat sodan kurimusten lisäksi kärsiä moottoritorpedoveneittensä hurjasta menosta syntyneestä kovasta tärinästä. Tätä tärinää muisteli myös muutama uusikaupunkilainen merellisessä illassa.
Taistojen aseistuksena oli sodan aikana kaksi torpedoa, neljä syvyyspommipudotinta ja yksi ilmatorjuntatykki. Alukset oli alussa maalattu vaaleanharmaiksi, mutta myöhemmin ne saivat valkoisen värin, joka todettiin paremmaksi suojaväriksi. Veneiden kannet pidettiin lakattuina ja lakkapinnan säästämiseksi miehistölle jaettiin kumitossut, Mikko Meronen kertoi.
- Kesällä 1944 moottoritorpedoveneet olivat Neuvostoliiton suurhyökkäyksen alettua mukana rajuissa taisteluissa Koiviston salmessa ja Viipurinlahdella. Pahimmat menetykset moottoritorpedovenelaivue koki kesäkuun 21. päivänä, jolloin Taisto 1 upposi ja Taisto 6 sai pahoja vaurioita. Myös kaksi miestä menetettiin. Menestyksekkäimmät taistelunsa Taistot kävivät puolestaan samana syksynä Suursaaressa saksalaista maihinnousuosastoa vastaan, hän kertoi.
Taisto 3 museoon
Taistot jatkoivat toimintaansa laivaston palveluksessa sodan jälkeen, mutta koska Suomella ei saanut rauhansopimuksen nojalla olla moottoritorpedoveneitä, ne muutettiin moottoritykkiveneiksi. Tämä tapahtui poistamalla torpedot ja lisäämällä muuta aseistusta.
Laivasto luopui Taistoista pääosin 1960-luvun puolivälissä ja suurin osa niistä myytiin yksityiskäyttöön. Esimerkiksi Taisto 4 myytiin turkulaiselle partiolippukunta Sinikotkille. Tämä Neptunus-niminen vene vieraili myös Uudessakaupungissa.
Yksi veneistä - Taisto 3 eli Tyrsky - päätettiin säilyttää museotarkoituksiin ja sitä on tähän saakka säilytetty laivaston varastoissa. Vuonna 2004 se siirrettiin myös laivastomuseona toimivaan Merikeskus Forum Marinumiin. Siellä alus kunnostetaan sodanaikaiseen asuunsa ja sijoitetaan Mikko Merosen mukaan erilliseen venehalliin merikeskuksen alueelle. Veteen sitä ei siis enää lasketa. Seurakseen se saa aikanaan moottoritykkivene Nuoli 8:n.
Kirjoitus U:gin Sanomissa 21.02.2006 Matti Jussila
Taistot tuttuja Uudessakaupungissakin
Taisto-luokan moottoritorpedoveneitä käsitellyt merellinen ilta keräsi Viikaisten saliin vajaat 150 kiinnostunutta kuulijaa. Joukossa oli useita uusikaupunkilaisia, joille Taistot olivat tuttuja joko sodan ajalta tai niiden myöhemmistä vaiheista. Taistojen tarinaa tutkinut ja siitä kertonut Forum Marinumin tutkija Mikko Meronen saikin matkaevääksi Uudestakaupungista myös uutta tietoa.
Taistot taistoissa
Kuusi Taisto-luokan moottoritorpedovenettä valmistui Turun Veneveistämöllä kesällä 1943. Ne saivat nimet Tarmo, Taisto, Tyrsky, Tuima, Tuisku ja Tuuli, mutta käytännössä niistä käytettiin numerotunnuksia. Sodan jälkeen tehtiin vielä kaksi Taistoa lisää.
Puusta valmistettujen Taistojen pituus oli vajaat 18 metriä ja ne saavuttivat parhaimmillaan miltei 50 solmun nopeuden. Sen niille antoivat kaksi noin tuhannen hevosvoiman konetta. Miehistöä Taistoissa oli yksitoista ja miehet saivat sodan kurimusten lisäksi kärsiä moottoritorpedoveneittensä hurjasta menosta syntyneestä kovasta tärinästä. Tätä tärinää muisteli myös muutama uusikaupunkilainen merellisessä illassa.
Taistojen aseistuksena oli sodan aikana kaksi torpedoa, neljä syvyyspommipudotinta ja yksi ilmatorjuntatykki. Alukset oli alussa maalattu vaaleanharmaiksi, mutta myöhemmin ne saivat valkoisen värin, joka todettiin paremmaksi suojaväriksi. Veneiden kannet pidettiin lakattuina ja lakkapinnan säästämiseksi miehistölle jaettiin kumitossut, Mikko Meronen kertoi.
- Kesällä 1944 moottoritorpedoveneet olivat Neuvostoliiton suurhyökkäyksen alettua mukana rajuissa taisteluissa Koiviston salmessa ja Viipurinlahdella. Pahimmat menetykset moottoritorpedovenelaivue koki kesäkuun 21. päivänä, jolloin Taisto 1 upposi ja Taisto 6 sai pahoja vaurioita. Myös kaksi miestä menetettiin. Menestyksekkäimmät taistelunsa Taistot kävivät puolestaan samana syksynä Suursaaressa saksalaista maihinnousuosastoa vastaan, hän kertoi.
Taisto 3 museoon
Taistot jatkoivat toimintaansa laivaston palveluksessa sodan jälkeen, mutta koska Suomella ei saanut rauhansopimuksen nojalla olla moottoritorpedoveneitä, ne muutettiin moottoritykkiveneiksi. Tämä tapahtui poistamalla torpedot ja lisäämällä muuta aseistusta.
Laivasto luopui Taistoista pääosin 1960-luvun puolivälissä ja suurin osa niistä myytiin yksityiskäyttöön. Esimerkiksi Taisto 4 myytiin turkulaiselle partiolippukunta Sinikotkille. Tämä Neptunus-niminen vene vieraili myös Uudessakaupungissa.
Yksi veneistä - Taisto 3 eli Tyrsky - päätettiin säilyttää museotarkoituksiin ja sitä on tähän saakka säilytetty laivaston varastoissa. Vuonna 2004 se siirrettiin myös laivastomuseona toimivaan Merikeskus Forum Marinumiin. Siellä alus kunnostetaan sodanaikaiseen asuunsa ja sijoitetaan Mikko Merosen mukaan erilliseen venehalliin merikeskuksen alueelle. Veteen sitä ei siis enää lasketa. Seurakseen se saa aikanaan moottoritykkivene Nuoli 8:n.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
-
- jvmaj
- Posts: 1834
- Joined: Mon May 01, 2006 22:28
- Location: Koljonvirta
Olis ihan mukava, jos jollakin olisi tiedot mt-veneiden kohtaloista.
Näitä Italialaisen mallin mukaisia tyyppejähän oli kolme - Italiassa rakennetut Jymyt (4 kpl, nämä olivat niitä Laatokan veneitä) ja Hurjat (5 kpl) sekä kotimaiset Taistot (8 kpl). Muutama sotasaalisvenekin oli käytössä - ne olivat kuitenkin jonkin verran eri tyyppisiä (3 Thornycraft-tyyppistä venettä ja yksi ilmeisesti brittiläisistä Firemilea vastaava) .
Ainakin Hurja-luokan ongelmana olivat epäluotettavat moottorit - toimivat ilmeisesti lähinnä nopeina miinanlaskijoina.
Sodan jälkeen ostettiin Englannista Vasamat (2 kpl) ja rakennettiin kotimaassa Nuoli-luokka (13 venettä, 10-13 hiukan alkusarjaa isompia). Nämä viimeisethän eivät koskaan olleet virallisesti torpedoveneitä, vaan "moottoritykkiveneitä" - eroa ei ollut kuin aseistuksessa. Sodan jälkeen muutkin käyttöön jääneet veneet menettivät torpedoaseistuksensa.
Ainakin yksi Nuoli on ollut pääkaupunkiseudulla vuokravenekäytössä.
Pahasti oli naapuri pelästynyt meikäläisiä torpedoveneitä, kun ne piti rauhansopimuksessa kieltää. Aika iso osa noista pelottavista teoista tehtiin 1920-luvun mallia olleilla Thornycraft-veneillä!
Näitä Italialaisen mallin mukaisia tyyppejähän oli kolme - Italiassa rakennetut Jymyt (4 kpl, nämä olivat niitä Laatokan veneitä) ja Hurjat (5 kpl) sekä kotimaiset Taistot (8 kpl). Muutama sotasaalisvenekin oli käytössä - ne olivat kuitenkin jonkin verran eri tyyppisiä (3 Thornycraft-tyyppistä venettä ja yksi ilmeisesti brittiläisistä Firemilea vastaava) .
Ainakin Hurja-luokan ongelmana olivat epäluotettavat moottorit - toimivat ilmeisesti lähinnä nopeina miinanlaskijoina.
Sodan jälkeen ostettiin Englannista Vasamat (2 kpl) ja rakennettiin kotimaassa Nuoli-luokka (13 venettä, 10-13 hiukan alkusarjaa isompia). Nämä viimeisethän eivät koskaan olleet virallisesti torpedoveneitä, vaan "moottoritykkiveneitä" - eroa ei ollut kuin aseistuksessa. Sodan jälkeen muutkin käyttöön jääneet veneet menettivät torpedoaseistuksensa.
Ainakin yksi Nuoli on ollut pääkaupunkiseudulla vuokravenekäytössä.
Pahasti oli naapuri pelästynyt meikäläisiä torpedoveneitä, kun ne piti rauhansopimuksessa kieltää. Aika iso osa noista pelottavista teoista tehtiin 1920-luvun mallia olleilla Thornycraft-veneillä!
Parempi olla saanut "sopivan" moottorikoulutuksen, jos aikoo Nuolen ostaa. Se tykkikin on varmaan deko.
Yksi tuttu oli ollut "konsulttina" kun Nuolet myytiin pois Pansiossa jokunen vuosi sitten. Myös varamoottoreita oli ollut kaupan (paatissa on 3 kpl 900 hv:n n-liittolaista dieselmoottoria). Ei hinnat silloin nousseet 50.000 e tasolle.
Yksi tuttu oli ollut "konsulttina" kun Nuolet myytiin pois Pansiossa jokunen vuosi sitten. Myös varamoottoreita oli ollut kaupan (paatissa on 3 kpl 900 hv:n n-liittolaista dieselmoottoria). Ei hinnat silloin nousseet 50.000 e tasolle.
Sillä vaan tota moottoripuolta painotin, että tuo mainitsemani tuttu, joka on palvellut Nuolissa upseerina, kertoi jonkinmoisista kone-ongelmista - vanhemmiten ne tuskin helpottavat.
Ehkä kuitenkin on hiukan helpompi huoltaa/korjata Nuolen koneita, kuin olisi tehdä remppaa Vasamien voimanlähteisiin - jotka ymmärtääkseni olivat Napier Deltic -dieseleitä - "hiukan" tavallisesta poikkeavia (http://en.wikipedia.org/wiki/Delta_engine).
Ehkä kuitenkin on hiukan helpompi huoltaa/korjata Nuolen koneita, kuin olisi tehdä remppaa Vasamien voimanlähteisiin - jotka ymmärtääkseni olivat Napier Deltic -dieseleitä - "hiukan" tavallisesta poikkeavia (http://en.wikipedia.org/wiki/Delta_engine).
-
- jvmaj
- Posts: 1834
- Joined: Mon May 01, 2006 22:28
- Location: Koljonvirta
Toi tän keskustelun eka kuva on ehkä Nuoli 12:sta, joka mahdollisesti oli myös se (ulkomaille?) myyty alus.
http://hd5.bittikeskus.com/meri/php_kuv ... p?album=38
http://www.djurgardsvarvet.se/mili/nuoli/Nuoli.e.htm (täältä löytyy myös pieni videoklippi Nuolesta)
http://www.nettavisen.no/bat/article642856.ece
http://www.vaasantaxivene.fi/?lang=2&id=212
Kommentti (ilmeisesti) edellisestä veneestä: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi? ... 0015500541
t: Sven
http://hd5.bittikeskus.com/meri/php_kuv ... p?album=38
http://www.djurgardsvarvet.se/mili/nuoli/Nuoli.e.htm (täältä löytyy myös pieni videoklippi Nuolesta)
http://www.nettavisen.no/bat/article642856.ece
http://www.vaasantaxivene.fi/?lang=2&id=212
Kommentti (ilmeisesti) edellisestä veneestä: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi? ... 0015500541
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi? ... 0017339983Its en tiedä mitään äijämäisempää, kuin ottaa kiinni kolmesta kahvasta ja hitaan nautinnollisesti nostaa Nuoli lentoon. Siinä on ääntä, savua, menoa ja testosteroonin makua.
t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"
pää huono oli, arveltiin"
...vai olisiko kuitenkin kyseessä se Helsingissä "vuokra" käytössä ollut nuoli. Mihin se kesällä sitten meni, en tiedä, yrittäjä joka sitä piti muistaakseni mainitsi toiminnan lopettamisesta, jonka takia vene myytiin !Sven Tuuva wrote:Toi tän keskustelun eka kuva on ehkä Nuoli 12:sta, joka mahdollisesti oli myös se (ulkomaille?) myyty alus.
t: Sven
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
-
- jvmaj
- Posts: 1834
- Joined: Mon May 01, 2006 22:28
- Location: Koljonvirta
Voipi olla niinkin, tai voipi olla olematta.Rokka wrote:...vai olisiko kuitenkin kyseessä se Helsingissä "vuokra" käytössä ollut nuoli. Mihin se kesällä sitten meni, en tiedä, yrittäjä joka sitä piti muistaakseni mainitsi toiminnan lopettamisesta, jonka takia vene myytiin !Sven Tuuva wrote:Toi tän keskustelun eka kuva on ehkä Nuoli 12:sta, joka mahdollisesti oli myös se (ulkomaille?) myyty alus.
t: Sven
Tän sivuston mukaan se ekan kuvan Nuolen näköinen (kaikkihan ne näyttävät samalta ) vene ajettiin Hesasta Vaasaan toukokuussa 2004:

http://hd5.bittikeskus.com/meri/php_kuv ... p?album=38
Sturmbild:

http://www.pkymasehist.fi/phpBB2/viewto ... 05&start=0
t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"
pää huono oli, arveltiin"
-
- jvmaj
- Posts: 1834
- Joined: Mon May 01, 2006 22:28
- Location: Koljonvirta
Tän http://puuvene.net/keskustelu/viewtopic ... 9&start=15 mukaan se viime kesänä myynnissä ollut Nuoli olisi ollut Vaasan (Taxi?) Nuoli 12 ja se Lappeenrannan MTV olisi ollut Taisto 7.
t: Sven
t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"
pää huono oli, arveltiin"
Mahtoiko sillä Nuoli-yrittäjällä ollaa kovinkaan paljon keikkaa - jo pelkän polttoainekulutuksen vuoksi oli pakko pitää kovaa hintaa. Ja matkustajien on "hyvä" käyttää kuulosuojaimia..
Ihmeellisessä Napier Deltic- deltamoottorissa on kuten Svenin liittämästä kuvasta voi päätellä, 18 sylinteriä kohti 36 mäntää ja kolme kampiakselia.
Napierilla on ilmeisesti ollut kiinnostusta tällaisiin erikoisiin rakenteisiin, koskapa konstruiovat myös H-moottoreita (neljärivinen - kuin kaksi V-konetta kampiakselit vastakkain), Rapier- ja Sabre-sarjat. Näitä kuitenkin käytettiin lähinnä lentokoneissa.
Ihmeellisessä Napier Deltic- deltamoottorissa on kuten Svenin liittämästä kuvasta voi päätellä, 18 sylinteriä kohti 36 mäntää ja kolme kampiakselia.
Napierilla on ilmeisesti ollut kiinnostusta tällaisiin erikoisiin rakenteisiin, koskapa konstruiovat myös H-moottoreita (neljärivinen - kuin kaksi V-konetta kampiakselit vastakkain), Rapier- ja Sabre-sarjat. Näitä kuitenkin käytettiin lähinnä lentokoneissa.