Siivoilin tossa vähän kaappeja kun ei tässä parempaakaan puuhaa ole. Olin jo unohtanut tuon
tukin olemassaolon, mutta nyt kun se tuli käsille, niin olisko kellään siitä mitään lausuttavaa
Jos en väärin muista, niin tuo tukki tuli jossain yhteydessä jenkeistä ja on kyllä aika siisti,
vaikka on se kyllä nähnyt tilanteitakin. Koitin tuota tukissa olevaa logoo tihrustaa, mutta on
niin perskuleen pieni, että eihän tosta tolkkua saa. Kuvissa se näyttäis kyllä vähän C-kirjaimelta
Perälevyn yläosassa on kyllä muuten aika selkeä Chatellerault merkki. Eikö? En sitä ensi meinannut
huomata kun tossa kohtaa on merkki poikineen
http://www.aijaa.com/albums.php?album&a=45108
M39 tukki
- v a l m e t
- kers
M39 tukki
En ota koskaan kuin yhden paukun. Sen jälkeen olen kuin toinen mies, ja se toinen mies ottaa loput. ...
Re: M39 tukki
Kyllä perälevyssä ympyrän sisällä oleva C on Chatelleraultin merkki. Tukin lavassa oleva pyöreä merkki näyttäisi mielestäni olevan eräs suomalainen varikkokunnostusmerkki (ympyrässä kaksi tykin putkea ristissä) ja sen alla oleva 2 tarkoittaisi sitä, että ase on toisen kerran varikkokunnostuksessa.
- v a l m e t
- kers
Sikäli mielenkiintoinen hommeli kun tosiaan tuon tukin olen ostanut Amerikan yhdysvalloista Aika
isoa lenkkiä on mokoma heittänyt. Jätin sen itelle jos siihen vaikka löytyis joskus hyvät raudat kun on
muuten niin siisti, vaikka on selvästi ollut käytöllä. Mahtaako nuo perässä olevat pistelyönnit jotain
tarkistusmerkkejä? Onko tuo varikkomerkki minkä ajan juttuja? Ajattelin vaan, että olisko toi ollut sitten
kumminkin meidän rähinöissä ja myöhemmin kulkeutunut jenkkilään. Tuosta perän numerosta ei varmaan
irtoa mitään..
isoa lenkkiä on mokoma heittänyt. Jätin sen itelle jos siihen vaikka löytyis joskus hyvät raudat kun on
muuten niin siisti, vaikka on selvästi ollut käytöllä. Mahtaako nuo perässä olevat pistelyönnit jotain
tarkistusmerkkejä? Onko tuo varikkomerkki minkä ajan juttuja? Ajattelin vaan, että olisko toi ollut sitten
kumminkin meidän rähinöissä ja myöhemmin kulkeutunut jenkkilään. Tuosta perän numerosta ei varmaan
irtoa mitään..
En ota koskaan kuin yhden paukun. Sen jälkeen olen kuin toinen mies, ja se toinen mies ottaa loput. ...
Tukki on varmaankin mennyt Amerikkaan noissa SA:n 1980-luvun suurissa poistomyynneissä. (jäi niistä vähän jotain tänne Suomeenkin). Chatellerault valmisti Venäjälle ensimmäiset n. 503 000 kivääriä malli 1891. Valmistus tapahtui vuosien 1892 - 1895 välisenä aikana. Kyllä perälevyn numerostakin sen verran pääsee perille, että se on melko varmasti valmistettu vuosien 1893 -94 aikana. Alkuperäinen tukki oli ranskalaista pähkinäpuuta, missä tuokin perälevy on ollut alkujaan kiinni. Tuokin perälevy on tömähtänyt kerran jos toisenkin maahan komennolla "jalalle vie". Eikös sen siitä jo suoraan huomaakin? Nuo kolme pistepuikon lyöntiä siinä perälevyssä tarkoittavat aivan varmasti jotain, vaan en tiedä kyllä yhtään, että mitä?
Tuo pyöreä merkki tukin lavassa on sama, mikä on Arma Fennica Sotilasaseet 2 kirjassa sivulla 151. En löytänyt siihen kuvaan sen täydentävämpää tekstiä kirjasta (ainakaan lähisivuilta) mutta ympyrän sisällä on iso L-kirjain ja sen takana kaksi tykinputkea ristissä. Mielestäni tuota varikkokorjausmerkkiä käytettiin jo 1930 luvullakin, mutta en tiedä sitä, kuinka pitkään sitä käytettiin. Onhan noita voitu koputella varikkokunnostuksissa kiväärin tukkeihin vielä 1950-luvullakin?
Tuo pyöreä merkki tukin lavassa on sama, mikä on Arma Fennica Sotilasaseet 2 kirjassa sivulla 151. En löytänyt siihen kuvaan sen täydentävämpää tekstiä kirjasta (ainakaan lähisivuilta) mutta ympyrän sisällä on iso L-kirjain ja sen takana kaksi tykinputkea ristissä. Mielestäni tuota varikkokorjausmerkkiä käytettiin jo 1930 luvullakin, mutta en tiedä sitä, kuinka pitkään sitä käytettiin. Onhan noita voitu koputella varikkokunnostuksissa kiväärin tukkeihin vielä 1950-luvullakin?
- v a l m e t
- kers
Kiitos haudankaivajalle Sillon kun ton tukin hommasin en tullut ajatelleeksi sen kulkua ja se tais tulla
jossain rontissa. Sillähän voi sitten olla ihan hienokin historia ja ainakin se on tehnyt ison lenkin mulle päästyään
Perä on tosiaankin osunut muutaman kerran maahan..
jossain rontissa. Sillähän voi sitten olla ihan hienokin historia ja ainakin se on tehnyt ison lenkin mulle päästyään
Perä on tosiaankin osunut muutaman kerran maahan..