JR1 valokuvia ja tarinoita
Moderator: Juha Tompuri
JR1 valokuvia ja tarinoita
No, tämä nyt on tällainen vaivainen pyyntö, josko joku haluaisi jakaa, tai tietäisi mistä löytäisi JR1 kuvia sotavuosilta ?
- j o n i -
- j o n i -
Last edited by Rokka on Wed Oct 10, 2007 12:02, edited 1 time in total.
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
Minulla oli suvun ukot 10.D, joska oli Joutsenon sky:stä. Meillä on pääsääntöisesti kaikki "hukkunut" sotien jälkeen. mm se karttalaukku mistä aiemmin toisessa paikassa kirjoteltiin, löytyi pääsiäisenä. Muuten on suht vähän perintöjä jälkipolville.
Se 39:n puukkopistin on paras löytö mitä on tullut vastaan.
Se 39:n puukkopistin on paras löytö mitä on tullut vastaan.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland
Nra of Finland
Niin, siis kahden viikon kuluttua lähdemme jälleen JR1 jalan jäljille ensi Lempaalaan ja sitten 1944 kesäretkelle Valkeasaaresta takaisin !
Itse lueskelin Kansataisteli lehteä 80-luvulta ja huomasin siellä jutun Lempaalasta, tosin JR1 taisi miehittää Lempaalan 1943 syksyyn, jos muistan oikein ?
Kysymys kuuluukin, kun kuvia ei löydy, muistaisiko kukaan esim. Kansataisteli lehdissä artikkeleja JR1 vaiheista ?
- j o n i -
Itse lueskelin Kansataisteli lehteä 80-luvulta ja huomasin siellä jutun Lempaalasta, tosin JR1 taisi miehittää Lempaalan 1943 syksyyn, jos muistan oikein ?
Kysymys kuuluukin, kun kuvia ei löydy, muistaisiko kukaan esim. Kansataisteli lehdissä artikkeleja JR1 vaiheista ?
- j o n i -
Last edited by Rokka on Thu Oct 11, 2007 16:06, edited 1 time in total.
Terve vaan kaikille,
tässä Kansataisteli artikkelit koskien JR1:tä vuosien 1958-1970 väliltä:
(Nro, otsikko, aika, paikka)
1960-7, Tulta… kuolemaa… ja kyyneleitä, 1944.6.9, Valkeasaari
1963-1, Vihollisen seassa sekä luurankokorsussa Taipaleella, 1941.8, Taipale
1964-6, Rajajoen suurtaistelu 9-10.6. 1944, 1944.6.10-11
1966-5, Vartioturkki, 1942.2, Lempaala
1966-6, Ensimmäinen partioretkeni, 1941.6, Nuijamaa
1968-11, Pikkukokemuksia Itä-Kannaksen sotateillä, 1941.7.31-8.21, Kaukola-Räisälä
1969-6, Unohtumaton yö, 1944.6.9-10, Valkeasaari
Toivottavasti tuosta saa jotain selvää...
t. Jari
tässä Kansataisteli artikkelit koskien JR1:tä vuosien 1958-1970 väliltä:
(Nro, otsikko, aika, paikka)
1960-7, Tulta… kuolemaa… ja kyyneleitä, 1944.6.9, Valkeasaari
1966-5, Vartioturkki, 1942.2, Lempaala
1966-6, Ensimmäinen partioretkeni, 1941.6, Nuijamaa
1968-11, Pikkukokemuksia Itä-Kannaksen sotateillä, 1941.7.31-8.21, Kaukola-Räisälä
1969-6, Unohtumaton yö, 1944.6.9-10, Valkeasaari
Toivottavasti tuosta saa jotain selvää...
t. Jari
Joni,
valitettavasti minulla ei ole noita lehtiä kovinkaan montaa, on tullut vaan ajan saatossa koostettua tuota hakemistoa. Mutta eipä hätää, sillä lehdet löytyvät E-K:n Maakuntakirjastosta. Kysy lukusalin tätsyiltä, niin hakevat kätköistään (näitä saa myös lainaksi). Tosin useista vuosikerroista puuttuu irtonumeroita, ovat varmaan menneet jonkun harrastajan kokelmiin...
Jari
valitettavasti minulla ei ole noita lehtiä kovinkaan montaa, on tullut vaan ajan saatossa koostettua tuota hakemistoa. Mutta eipä hätää, sillä lehdet löytyvät E-K:n Maakuntakirjastosta. Kysy lukusalin tätsyiltä, niin hakevat kätköistään (näitä saa myös lainaksi). Tosin useista vuosikerroista puuttuu irtonumeroita, ovat varmaan menneet jonkun harrastajan kokelmiin...
Jari
Juu, näin ajattelinkin toimia ja käydä Sumassa kyselemässä. Onko sulla kuinka kattava "sisällysluettelo" toinen asia josta olen vuosia tietoja etsinyt, on talvisodan Summa, Pappa vainaa jäi sotahistorialtaan mieleen mutta muistikuvat perustuvat kauas ja ovat monelta osian hataria, siksi olen hakenut tietoa aina kun olen löytänyt !
- j o n i -
- j o n i -
Kiitos, muut löysinkin Sumasta (divari) mutta nuo kolme jäivät löytymättä, lisäksi löysin, kylläkinStarikka wrote: 1960-7, Tulta… kuolemaa… ja kyyneleitä, 1944.6.9, Valkeasaari
1985-7 Lauti Jäntin jutun Valkeasaaresta Vuosalmelle
nuo kolmekin toivottavasti löytyvät kirjastosta, etsivä huomiseksi.
Tietääkö kukaan uudempia ?
- j o n i -
Talvisodan Summasta pitäisi kyllä löytä runsaastikin tietoa. Kirjojakin taitaa olla useita, niin faktaa kuin fiktiotakin. Hakemistossanikin oli sen verran monta "hittiä", että voin koota ne paremmalla ajalla vaikka viikonloppuna, jos tätä tietoa kaipaat.
Tuossa hakemistossani on tällä hetkellä artikkelien laajennetut sisältötiedot vuosien 1958-1970 alkupäähän asti. Lisäksi vuosien 1957, 1970-75 "paljaat" sisällysluettelot (siis vain vuosi, nro, tekijä ja otsikko). Tuo laajennus tarkoittaa sitä, että olen hissukseen käynyt ko. artikkelit läpi ja kirjannut ajanjakson, josta tarina kertoo, mainittavimmat joukko-osastot ja tapahtumapaikat. Virheitäkin varmaan on tullut...
Jotenkin tuntuu, että Kansataisteli lehteä ei oikein olla arvostettu todelliseen arvoonsa. Ehkä asenteet hiljakseen muuttuvat, onhan noissa tuhansia sivuja veteraanien muisteluja ja vakavampiakin kirjoitelmia. Itsekin olen sivujen joukosta löytänyt pienen mainninan sodassa kaatuneesta isoisästäni. Vastaavia tarinoita muiden tavallisista sukulaisista on tuhansin. Näitä tarinoita ei ole historiakirjoissa.
Jari
Tuossa hakemistossani on tällä hetkellä artikkelien laajennetut sisältötiedot vuosien 1958-1970 alkupäähän asti. Lisäksi vuosien 1957, 1970-75 "paljaat" sisällysluettelot (siis vain vuosi, nro, tekijä ja otsikko). Tuo laajennus tarkoittaa sitä, että olen hissukseen käynyt ko. artikkelit läpi ja kirjannut ajanjakson, josta tarina kertoo, mainittavimmat joukko-osastot ja tapahtumapaikat. Virheitäkin varmaan on tullut...
Jotenkin tuntuu, että Kansataisteli lehteä ei oikein olla arvostettu todelliseen arvoonsa. Ehkä asenteet hiljakseen muuttuvat, onhan noissa tuhansia sivuja veteraanien muisteluja ja vakavampiakin kirjoitelmia. Itsekin olen sivujen joukosta löytänyt pienen mainninan sodassa kaatuneesta isoisästäni. Vastaavia tarinoita muiden tavallisista sukulaisista on tuhansin. Näitä tarinoita ei ole historiakirjoissa.
Jari
Starikalle kiitoksia vihjeistä
Kaikki mikä liittyy JR1 historiaan, vihjatkaa, saadaan ne asiat sitten jossain vaiheessa kirjojen kansien väliin, pojilla on jo kyllä aikapaljon materiaalia ja haastattelu materiaali on vielä käymättä läpi, joten kirjaa emme voi odottaa ihan vielä hetkeen, mutta ollaan kärsivällisiä...
JR1 on vähän ollut tavallaan "piiloteltu" rykmentti, kun kannaksen perääntyminen alkoi juuri Valkeasaaresta, mutta ei varmaan ollut JR1 vika, että se jauhettiin asemistaan 10.6., kunnia miehille keille se kuuluu, itse olen päättänyt auttaa asiassa riittävän hyvin dokumentoitujen tietojen keruulla, jos joku päivä saadaa se sitten luettavaksi kirjassa.
Kaikenlainen vihjeet / kuvat ovat tervetulleita.
- j o n i -
Kaikki mikä liittyy JR1 historiaan, vihjatkaa, saadaan ne asiat sitten jossain vaiheessa kirjojen kansien väliin, pojilla on jo kyllä aikapaljon materiaalia ja haastattelu materiaali on vielä käymättä läpi, joten kirjaa emme voi odottaa ihan vielä hetkeen, mutta ollaan kärsivällisiä...
JR1 on vähän ollut tavallaan "piiloteltu" rykmentti, kun kannaksen perääntyminen alkoi juuri Valkeasaaresta, mutta ei varmaan ollut JR1 vika, että se jauhettiin asemistaan 10.6., kunnia miehille keille se kuuluu, itse olen päättänyt auttaa asiassa riittävän hyvin dokumentoitujen tietojen keruulla, jos joku päivä saadaa se sitten luettavaksi kirjassa.
Kaikenlainen vihjeet / kuvat ovat tervetulleita.
- j o n i -
Rokka,
muistin juuri, että ukkini palveli 17.Pst tykkikomppaniassa ja että se taisi olla JR1:n osastoja. Tsekkasin hänen passinsa ja näin näyttää todellakin olleen. Minulla on sekalainen lajitelma kuvia, joissa on kuvia varusmiesajalta, ehkä talvisodastakin ja sitten jatkosodalta. Ei nuo nyt mitään verta seisauttavia ole ja vieläpä todella pieniä. Mutta ehkä joukossa on jotain mielenkiintoisiakin.
Jos kiinnostaa, niin laita vaikka yksityisviesti minulle, niin katsotaan jatko.
t. Jari[/img]
muistin juuri, että ukkini palveli 17.Pst tykkikomppaniassa ja että se taisi olla JR1:n osastoja. Tsekkasin hänen passinsa ja näin näyttää todellakin olleen. Minulla on sekalainen lajitelma kuvia, joissa on kuvia varusmiesajalta, ehkä talvisodastakin ja sitten jatkosodalta. Ei nuo nyt mitään verta seisauttavia ole ja vieläpä todella pieniä. Mutta ehkä joukossa on jotain mielenkiintoisiakin.
Jos kiinnostaa, niin laita vaikka yksityisviesti minulle, niin katsotaan jatko.
t. Jari[/img]
Tervehdys Jari,
Täytyy myöntää, kun en yhtä paperinippua nyt löytänyt, Sutelan risteyksessä 1941-1944 Lempaalassa oli pst.tykkikomppania asemissa, olisiko tuo ollut 17. PstTykK, mutta mielenkiinnolla, voitaisiin keskustella. Tykkejä käytettiin paljon kukkuloiden, venäläiseltä kannalta, verisissä takaisin valtauksissa.
Sutelanristeys oli strategisesti tärkeä huollon ja mm. lomakuljetusten johdosta, jos risteys olisi menetetty olisi 10D huolto vaikeutunut.
laitan YV:tä.
- j o n i -
Täytyy myöntää, kun en yhtä paperinippua nyt löytänyt, Sutelan risteyksessä 1941-1944 Lempaalassa oli pst.tykkikomppania asemissa, olisiko tuo ollut 17. PstTykK, mutta mielenkiinnolla, voitaisiin keskustella. Tykkejä käytettiin paljon kukkuloiden, venäläiseltä kannalta, verisissä takaisin valtauksissa.
Sutelanristeys oli strategisesti tärkeä huollon ja mm. lomakuljetusten johdosta, jos risteys olisi menetetty olisi 10D huolto vaikeutunut.
laitan YV:tä.
- j o n i -