Vuonna 1943 Yhdysvalloissa rakennettu HMS Kilchrenan ,sodanajan tehtävältään saattoalus. Joka myytiin Norjaan 1940 lopussa matkustaja-autolautaksi ja sittemmin postilaivaksi.
Ostettiin 1970 luvulla Suomeen ja kunnostettiin risteilyalukseksi nimeltä Kristina Brahe ja on toiminut siinä käytössä nykypäivään asti. On nyt siis myyty takaisin Norjaan jossa se on tarkoitus entisöidä alkuperäiseen Norjalaiseen asuunsa.
No tulipahan tuollakin muutama olut juotua risteilyn merkeissä. Mikäli alkoi kiinnostamaan niin alusta voi käydä ihmettemässä LPR:n satamassa vielä ainakin toistaiseksi,lähtöpäivä ei tiedossa.
Klikkaa kuvaa niin se aukeaa.
Mutta onko teillä arvon palstalaiset tietoa muista uuden sivilisoinnin saaneista WW2 aluksista ? Meillä Lappeenrannassahan on vielä " SEISKA " sodan jälkeen valmistunut entinen torpedovene.
Alla vielä tietoja " Seiskasta "
Valmistuspaikka- ja aika: Turun veneveistämö 1947
Kotisatama: Lappeenranta
Aluksen tyyppi: Torpedovene
Pituus: 17.8m
Leveys: 4.6 m
Syväys: 1.5m
Nopeus: 13 solmua
Paino: n. 15 tonnia
Koneet nykyään: Volvo 220 hv ja Valmet 75 hv
Koneet ennen: 2 × Isotta Frashcini W-18, 715 kilowattia ja 2 × Ford Flathead V-8
Aseistus ennen: 2 x 450 mm torpedoa ja 1 x 20 mm Madsen
Nopeus ennen: 48 solmua
Uppouma ennen 22 tonnia
Lappeenrannasta lähtee entinen sotaalus Norjaan...
Re: Lappeenrannasta lähtee entinen sotaalus Norjaan...
Lappeenrannassahan oli aikanaan myös Calypso-niminen torpedovene, oliko samassa paikassa tehty kuin Seiska? Missä lienee nyt?
Laineissa Laatokan mahti,kenkään ei kahlita voi
Veljet sen rantoja vahti,konsa on koittava koi?
Veljet sen rantoja vahti,konsa on koittava koi?
Re: Lappeenrannasta lähtee entinen sotaalus Norjaan...
Täällä enempi keskustelua noista TAISTO luokan torpedoveneistä. Joihin Calypso ja Seiskakin kuuluu.
http://keskustelu.suomi24.fi/t/1350636/ ... taisto-3-8
http://keskustelu.suomi24.fi/t/1350636/ ... taisto-3-8
Re: Lappeenrannasta lähtee entinen sotaalus Norjaan...
Katselin tuossa päivänä eräänä joitakin tuon blueprint:ejä EDIT: Siis Brahen!, niin äkkisältään taitaisi ne lamput jäädä ainoiksi orkkikseksi jos aivan alkuperäis kunto alus haluttaisiin palauttaa...
T7:män oli projektina Suomenlinnan kuivatelakalla 65-69 (69?) ikinä meripartio Kannelmäen Kajavien käyttöön valmistumatta. Alus tuolloin nimeltään yllättäin Kajava. Kiuluun istutettiin, tai ainakin suunnitelmissa lie jotkin Wickström:in pikku koneet. Lippukuntaan kuului myös Yrjö Julin joka myös joihinkin vesillä liikkuviin myöhemmin sekaantunut...
Jälkimmäisen lähde: Muorini. Hän yrittää kuvia uudelleen etsiä.
Post scriptum: Jos jostain kirjasta jotain puuttuu, syy ei liene minun...
T7:män oli projektina Suomenlinnan kuivatelakalla 65-69 (69?) ikinä meripartio Kannelmäen Kajavien käyttöön valmistumatta. Alus tuolloin nimeltään yllättäin Kajava. Kiuluun istutettiin, tai ainakin suunnitelmissa lie jotkin Wickström:in pikku koneet. Lippukuntaan kuului myös Yrjö Julin joka myös joihinkin vesillä liikkuviin myöhemmin sekaantunut...
Jälkimmäisen lähde: Muorini. Hän yrittää kuvia uudelleen etsiä.
Post scriptum: Jos jostain kirjasta jotain puuttuu, syy ei liene minun...