Tuttu kokemus, mekin löysimme pari vuotta sitten Summasta juoksuhaudasta täysin kalutut luut, ei mitään mikä olisi paljastanut synnyinperää. Ilmoitin luut Sotavainajien muiston vaalimisyhdistys ry silloin ilmoittivat että toiminta on lopetettu, mutta hakumatkoja tehdään edelleen, myös ensikesänä käsittääkseni juuri tällaisten ilmoitusten perusteella.
Älkää itse ryhtykö vainajia tuomaan rajan yli haudatkaa takaisin tai varmaan paikkaan ja merkitkää paikat varmuudella muistiin, muuten luille voi käydä tullissa huonosti ja se on sen vainajan menoa jo toiseen kertaan.
http://www.sotavainajat.net/
Itselleni vainaja on aina vainaja oli sen kansallisuus mikä vaan, siksi en tohtisi kajota tomumajaan enkä sen esineistöön, mutta tuolla venäjällä asian on hieman toisin.
Meillä suunnitellaan nyt matkaa Laatokan-Karjalaan ehkä syksyksi, tosin samaisen matkan piti toteutua jo viime syksynä... tosin halukkaita on käsittääkseni jo bussilastillinen
Karjalassa liikkuessa kannattaa käyttää "ammattitaitoisia" oppaita, ilman heitä monet paikat jäävät vain paikoiksi vain. Itse meillä on ollut matkassa Maj. Harri Heinilä, joka on eloisasti onnistunut kuvaamaan tapahtumia paikanpäällä. Toinen, jonka matkaan kannattaa lähteä on Bair Irincheev Pietarista, osaa suomenkielen hyvin ja on pitänyt talvisota sivustoja menestyksellä jo kohta vuosikymmenen, olin häneen paljonkin yhteydessä vuosituhannen alkupuolella, nyt en ole kuullut pariin vuoteen mitään, on kuulemma perustanut pietariin kannaksen matkoihin erikoistuneen oman toimiston, silloin oli opiskeluiden lomassa töissä toisen toimistossa.
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."