Kysymys 1: Kantahenkilöstöön kuuluva jalkaväen aliupseerikoulun vääpeli vuonna 1948. Minkä väriset olivat kauluslaattaa kiertävät ompeleet? Valkoiset vai keltaiset?
Kysymys 2: Oliko vääpelin kulmarauta kultainen vai hopeinen?
Kysymys 3: Olkapäällä istuva satiainen, oliko kultainen vai hopeinen?
Olen värittämässä vanhaa musta-valkokuvaa ja nyt pitäisi tietää hiukan dataa ettei pääse sukulaiset puukottaan.
Kysymys vääpelin kauluslaattojen väristä
Re: Kysymys vääpelin kauluslaattojen väristä
Ilman tarkistusta papereista ja ilman takuuta:
-1 valkoiset
-2 kultainen
-3 kultainen
-1 valkoiset
-2 kultainen
-3 kultainen
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.
Joo, jalkaväen reunusväri oli ja on valkoinen, keltainen jääkärien.
Kun metalliset arvomerkkikulmat tulivat käyttöön, ne olivat kaikki messinkisiä eli kullanvärisiä. Ennen metallikulmia käytössä oli kaluunanauhaa, joka vääpelillä oli "aitoa" kultakaluunaa. Vääpeliä vastaavalla sotilasalivirkamiehellä oli hopeinen kaluunanauhakulma. Muistini mukaan ainoa hopeanvärinen "kulmarauta" oli 1960-luvun alun lyhytaikainen res.upseerioppilaiden (1 kpl) ja -kokelaiden (2 kpl) 10 mm arvomerkkikulma.
Satiaisesta samalla kannalla kuin HL/A.
Kun metalliset arvomerkkikulmat tulivat käyttöön, ne olivat kaikki messinkisiä eli kullanvärisiä. Ennen metallikulmia käytössä oli kaluunanauhaa, joka vääpelillä oli "aitoa" kultakaluunaa. Vääpeliä vastaavalla sotilasalivirkamiehellä oli hopeinen kaluunanauhakulma. Muistini mukaan ainoa hopeanvärinen "kulmarauta" oli 1960-luvun alun lyhytaikainen res.upseerioppilaiden (1 kpl) ja -kokelaiden (2 kpl) 10 mm arvomerkkikulma.
Satiaisesta samalla kannalla kuin HL/A.
Sitten oli vielä se Ilmavoimien sotilasvirkamiesten kokeilu jossa laattaan oli ommeltu kulmat hopeanvärisestä kaluunasta.Canet wrote: Muistini mukaan ainoa hopeanvärinen "kulmarauta" oli 1960-luvun alun lyhytaikainen res.upseerioppilaiden (1 kpl) ja -kokelaiden (2 kpl) 10 mm arvomerkkikulma.
Olen nähnyt kuvia, missä nämä hopeanväriset kulmat on kokelaalla kenttäpuvun kauluksessa. Mutta oliko nämä käytössä myös kauluslaatoissa?Canet wrote:Muistini mukaan ainoa hopeanvärinen "kulmarauta" oli 1960-luvun alun lyhytaikainen res.upseerioppilaiden (1 kpl) ja -kokelaiden (2 kpl) 10 mm arvomerkkikulma.
[quote="Homie74 Olen nähnyt kuvia, missä nämä hopeanväriset kulmat on kokelaalla kenttäpuvun kauluksessa. Mutta oliko nämä käytössä myös kauluslaatoissa?[/quote]
Olivat käytössä lyhyen aikaa vain kenttäpuvun M/53 kauluksessa, ei muissa puvuissa eikä kauluslaatoissa.
Olivat käytössä lyhyen aikaa vain kenttäpuvun M/53 kauluksessa, ei muissa puvuissa eikä kauluslaatoissa.
Kokoelmassani on yksi "kummajainen", vanha jv-laatta, johon on ommeltu valkoisesta kanttinauhasta kaksi kulmaa (nyt ei ole kuvaa olemassa). Olen miettinyt, olisiko tämä "korvikealikessu" vai korvikeversio tuosta koksun hopeakulmista. Koetan saada kuvan tänne lähiaikoina.
Oikeaa ohjetta/käskyä noitten 10 mm hopeakulmien käytöstä (missä vaatteissa) en ole saanut käsiini. Olikohan jossain kirjassa kuva maastopukuisesta kaverista noilla natsoilla, pitää tarkistaa..
Tuollaista ilmavoimien sotilasvirkamieslaattaa en taida olla nähnyt - löytyykö kuvaa?
Oikeaa ohjetta/käskyä noitten 10 mm hopeakulmien käytöstä (missä vaatteissa) en ole saanut käsiini. Olikohan jossain kirjassa kuva maastopukuisesta kaverista noilla natsoilla, pitää tarkistaa..
Tuollaista ilmavoimien sotilasvirkamieslaattaa en taida olla nähnyt - löytyykö kuvaa?
Palokankaan ( nuorempi ) arvomerkkikirjassa on selostus kokelaan merkeistä ja valokuvakin. Jos tuota kirjaa oikein tulkitsen niin kokeilumerkit tulivat käyttöön 1962 ja samana vuonna tulivat myös salmiakkimerkit joten käyttö lienee ollut korkeintaan joitakin kuukausia
Noita ilmavoimien virkamiehen laattoja minulla oli joskus koko sarja, en muista oliko se korpraalista vai alikersantista alkaen mutta vääpeliin asti. Eivät vain enää ole minulla eikä liene valokuvaakaan.
Noita ilmavoimien virkamiehen laattoja minulla oli joskus koko sarja, en muista oliko se korpraalista vai alikersantista alkaen mutta vääpeliin asti. Eivät vain enää ole minulla eikä liene valokuvaakaan.
Tässä nuo ilmavoimien kokeilukaulusmerkit.
Samoin upseerioppilaan ja -kokelaan kokeilumerkit laattoihin kiinnitettynä. En ole löytänyt tietoa että näitä leveitä kulmarautoja olisi käytetty kauluslaatoissa joten kyseessä saattaa olla kokoelmaan tehdyt tekeleet. Mutta hakaset lienevät aidot.
Valitan kuvien heikkoa laatua mutta jouduin digikuvaamaan ja suurentamaan varsin kehnoista paperikuvista
Samoin upseerioppilaan ja -kokelaan kokeilumerkit laattoihin kiinnitettynä. En ole löytänyt tietoa että näitä leveitä kulmarautoja olisi käytetty kauluslaatoissa joten kyseessä saattaa olla kokoelmaan tehdyt tekeleet. Mutta hakaset lienevät aidot.
Valitan kuvien heikkoa laatua mutta jouduin digikuvaamaan ja suurentamaan varsin kehnoista paperikuvista
- Attachments
-
- ilmavoimat.jpg
- (32.7 KiB) Downloaded 1074 times
-
- Kokelas.jpg
- (29.15 KiB) Downloaded 1072 times
KIITOS! Mielenkiintoista.. omassa kokoelmassa on muutama 10 mm hopeanatsa. Osa on ollut kiinni laatoissa (muistaakseni kt:n punaisissa) minulle tullessaan - jälleen tuo sama kysymys - onko ollut virallinen tapa, vai jonkun "värkkäämä".
Näitten natsojen käyttöaika oli tosiaankin hyvin lyhyt. Olisko tässä yksi harvinaisimmista kotomaisista arvomerkeistä (marsalkan sauvat sitten VIELÄKIN harvinaisempi )
Palokangas jr:n kirjan löytyy hyllystä - hyvä, mutta saisi olla laajempi..
Näitten natsojen käyttöaika oli tosiaankin hyvin lyhyt. Olisko tässä yksi harvinaisimmista kotomaisista arvomerkeistä (marsalkan sauvat sitten VIELÄKIN harvinaisempi )
Palokangas jr:n kirjan löytyy hyllystä - hyvä, mutta saisi olla laajempi..