Toinen Saksalainen lentokonefriikki...
Moderator: Juha Tompuri
- Sturmmann
- mars
Toinen Saksalainen lentokonefriikki...
Tuon Hessin lisäksi olen lukennut SS-kenraali Heydrichin olleen yli-innokas lentäjä. Väitetään osallistuneen Puolan sotaretkeen pommikoneen ampujana ja myöhemmin Norjan valtauksen yhteydessä lentäneen JG77 riveissä Messerschmitt 109:lla sotalentoja ja myös Venäjällä JG77 riveissä välittämättä Himmlerin hänelle asettamasta lentokiellosta? It:n pudotti hänet linjojen väliin, jonka jälkeen käsittääkseni painostettiin jättämään hävittäjät nuoremmille miehille. Kunnianhimon täytteeksi sai EK1:n ja EK2:n, mutta saiko hän ne vain asemansa takia? Luftwaffen arvolta hän oli majuri?
Onko kellään lisätietoa, siis saiko Heydrich pudotuksia tms?
Onko kellään lisätietoa, siis saiko Heydrich pudotuksia tms?
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
Heydrichin lennot sujuivat sitten hiukan premmin kuin Hessin kuuluisa kaputtiin päättynyt. Wikpedia kertoo hänen lentäneen vielä itärintamalla kunnes teki heinäkuussa 1941 pakkolaskun linjojen väliin - ja taas pääsi omien puolelle. Kone oli yhdellä Sieg-riimulla koristeltu Bf-109E-7. Hänen sotalentojensa määrää ei ilmeisesti tiedetä, mutta tiettävästi hänelle myönnettiin rintamalentäjän hopeinen merkki (Frontflugspange), jonka yleensä sai 60 sotalennon jälkeen.
Heydrich lienee ollut ns. monilahjakas - soitteli viulua ja oli maajoukkuetasoinen urheilija - mutta oli tietysti hävittäjälentäjäksi jo aika iäkäs, lähestyi nelikymppisten joukkoa. Tuskin koulutustakaan oli hävittäjäkurssin jälkeen (jonka hänen kerrotaan käyneen esimerkin vuoksi - ettei luulla SS:n olevan pelkkiä "asfalttisotureita") oli kovin paljon kertynyt. Lahjakkuudesta huolimatta jotain pientä vikaa miehessä taisi olla..
Heydrich lienee ollut ns. monilahjakas - soitteli viulua ja oli maajoukkuetasoinen urheilija - mutta oli tietysti hävittäjälentäjäksi jo aika iäkäs, lähestyi nelikymppisten joukkoa. Tuskin koulutustakaan oli hävittäjäkurssin jälkeen (jonka hänen kerrotaan käyneen esimerkin vuoksi - ettei luulla SS:n olevan pelkkiä "asfalttisotureita") oli kovin paljon kertynyt. Lahjakkuudesta huolimatta jotain pientä vikaa miehessä taisi olla..
-----
Tutkin Heydrichin elämäkertää jo tosi pitkä aikaa. Itse olen syntynyt Stuttgartissa, Suomessa asun vasta 7v, anteeksi mun gramaattiset virheet.
Katsokaa mun web osoiten, joka on.
www.reinhardheydrich.org.
Siellä olin kirjoittanut myös hänen lentämisestä.
Katsokaa mun web osoiten, joka on.
www.reinhardheydrich.org.
Siellä olin kirjoittanut myös hänen lentämisestä.
Olen pahoilani, mutta se on parempi mulle, kun mun suomen gramatiikka ei ole vielä niin hyvä, että voin kirjoittaa noin suomeksi.
Aiheesta olen kiinnostunut jo melkein 30 vuotta, mutta nyt kun asun Suomessa, ja vielä Kuusamossa, - niin mulla ei ole ketään, kenen kanssa voin puhua mun harrastuksista, (RH, ja kolmannes valtakunta)- siksi kirjoitin tähän palstaan. Kun avatte sen intron, siellä voitte avatta se "Eingang"- niin pääsette eteenpäin. Laittoin siine myös RH:n puhe (rede), se on 22min. Prahasta. Etsin myös samanl ihmiset. joilla on samanl kiinnostus historiaa kohtaan, kun minä.
Tuntuu, että täällä Kuusamossa ei ole ketään(heitä kiinnostaa vain Venäjää). Kirjoittakaa. Kiitos.
Aiheesta olen kiinnostunut jo melkein 30 vuotta, mutta nyt kun asun Suomessa, ja vielä Kuusamossa, - niin mulla ei ole ketään, kenen kanssa voin puhua mun harrastuksista, (RH, ja kolmannes valtakunta)- siksi kirjoitin tähän palstaan. Kun avatte sen intron, siellä voitte avatta se "Eingang"- niin pääsette eteenpäin. Laittoin siine myös RH:n puhe (rede), se on 22min. Prahasta. Etsin myös samanl ihmiset. joilla on samanl kiinnostus historiaa kohtaan, kun minä.
Tuntuu, että täällä Kuusamossa ei ole ketään(heitä kiinnostaa vain Venäjää). Kirjoittakaa. Kiitos.
Olin oppinut suomea jo Saksassa, puhun jo 15 vuotta, mutta esim. sivut teen saksaksi, kun aihe on vaikea. Enemmään mulla on vaikeuksia tottua tää marraskuu- toukokuu sää-olosuhteisiin. Stuttgart on ranskan rajan lähellä, ja todella lämmi paikkaa, ei ollu lunta talvella, ja nyt jo huhtikuussa 20ast, Kuusamossa lunta toukokuussakin, ja tää pimeys on kamala. Kieli on vaikea,- mutta se on jokainen kieli, joka pitää opettella.
Mutta nyt puhumme Heydrichin lentämisestä:
Hitler ja Himmler kielsivät hänelle lentäminen,(vaarallista) koska he tarvitsivat häntä. Hänellä oli lentokone Deaky(pieni siviilli kone), ja kun alkanut sotaa, hän pyysi kenraalin Loertzel Luftwaffesta, että haluaa lentää, kun hävittäjä. Ensiks hän lensi koneella KG55, ja sai myös pilotti-todistuksen. Sen jälkeen sai ME109 kone ja lensi Norjan Stavangerista Englantiin. Joka päivä hän palasi Berliniin, että Himmler on rauhallinen. Sitten lentänyt Venäjän yli, ja siellä itä -Venäjällä hänen kone piti laskeutua. RH selvisi hyvin ja sai hopeisen ristin, ja eka luokan mitaalin.
RH:n elämästä olen kiinnostunut jo 30 vuotta, ja voin vastatta kun teillä on kysymyksiä. Kiitään.
Mutta nyt puhumme Heydrichin lentämisestä:
Hitler ja Himmler kielsivät hänelle lentäminen,(vaarallista) koska he tarvitsivat häntä. Hänellä oli lentokone Deaky(pieni siviilli kone), ja kun alkanut sotaa, hän pyysi kenraalin Loertzel Luftwaffesta, että haluaa lentää, kun hävittäjä. Ensiks hän lensi koneella KG55, ja sai myös pilotti-todistuksen. Sen jälkeen sai ME109 kone ja lensi Norjan Stavangerista Englantiin. Joka päivä hän palasi Berliniin, että Himmler on rauhallinen. Sitten lentänyt Venäjän yli, ja siellä itä -Venäjällä hänen kone piti laskeutua. RH selvisi hyvin ja sai hopeisen ristin, ja eka luokan mitaalin.
RH:n elämästä olen kiinnostunut jo 30 vuotta, ja voin vastatta kun teillä on kysymyksiä. Kiitään.
Upeat sivut Heydrichstä! Paljon kuvia, joita en ole ennen nähnyt. Kiitos Ingerille!
Pari kysymystäkin tuli mieleen: Mitenkä RH:n jälkeläiset, lapsia näytti olevan neljä, tiedätkö hiedän kohtaloistaan?
Mitä sukua oli 8. kuvasivun oik. alakulmassa olleessa kuvassa äärimmäisenä oikealla osittain näkyvä ilmeisesti panssarivormussa oleva mies (Heinz Siegfried H?)?
Pari kysymystäkin tuli mieleen: Mitenkä RH:n jälkeläiset, lapsia näytti olevan neljä, tiedätkö hiedän kohtaloistaan?
Mitä sukua oli 8. kuvasivun oik. alakulmassa olleessa kuvassa äärimmäisenä oikealla osittain näkyvä ilmeisesti panssarivormussa oleva mies (Heinz Siegfried H?)?
Tunnen koko perhetta. Ensimmäinen poika Klaus kuoli Prahassa, vuonna 1943 autoonnetomuudessa. Kuorma auto ajoi hänen ylitse. Toinen, Heider asui Wortsee:ssa, ja kuoli tänä vuonna 73 vuotiaana. Tytär Silke asuu USA:ssä, toinen tytär Marte asuu Fehmarnissa saari lähellä tanskan raja, sieltä oli kotoisin Heydrichin vaimo Lina von Osten- Heydrich, Manninen. Hän kuoli vuona 1975. Tunnen myös Marten poikaa, joka on kans nimeltään Reinhard, ja nyt on 34 vuotias. Asuu Fehmarnissa.
Vielä siitä Heydrichin vaimosta. Hän sodan jälkeen tuttustui suomalaiseen Mauno Mannisen , meni vuonna 1965 naimisiin hänen kanssa. Manninen kuoli vuona 1969, ja Lina lähti takaisin saareen Fehmarniin.
Fehmarn on todella kaunis paikka, parempi kun Kuusamo.
Joka vuosi matkustaan Fehmarniin, Halleen (RH oli syntynyt Halle am der Saalessa, Gussenstrasse 20, ja na Hedwigstrasse oli lukio, mitä hän kävi),
Berliiniin, tiedän myös, missä on RH haudattu. Se on Wilhelmstrasse. Hauta ei ole merkittu.
JOOja alakuvassa on veli Heinz Siegfried. Heinz oli vanhempi 2 vuotta kun Reinhard. Kirjoittakaa, joskus kaipaan niittä paikkoja, ja ihmisiä, joka kanssa voin puhua RH:stä, täällä Kuusamossa ei ole ketään sellainen, se on lestadiolais pesä.
Vielä siitä Heydrichin vaimosta. Hän sodan jälkeen tuttustui suomalaiseen Mauno Mannisen , meni vuonna 1965 naimisiin hänen kanssa. Manninen kuoli vuona 1969, ja Lina lähti takaisin saareen Fehmarniin.
Fehmarn on todella kaunis paikka, parempi kun Kuusamo.
Joka vuosi matkustaan Fehmarniin, Halleen (RH oli syntynyt Halle am der Saalessa, Gussenstrasse 20, ja na Hedwigstrasse oli lukio, mitä hän kävi),
Berliiniin, tiedän myös, missä on RH haudattu. Se on Wilhelmstrasse. Hauta ei ole merkittu.
JOOja alakuvassa on veli Heinz Siegfried. Heinz oli vanhempi 2 vuotta kun Reinhard. Kirjoittakaa, joskus kaipaan niittä paikkoja, ja ihmisiä, joka kanssa voin puhua RH:stä, täällä Kuusamossa ei ole ketään sellainen, se on lestadiolais pesä.
RH:n tytären Marten,poika on myös Reinhard, saavat olla rauhassa, vain joskus toimittajat kiusaavat, ainakin Tshekiläiset. Tsekissa oli tehty atenaatti RH vastaan, ja siellä on RH vihattu vieläkin. Minä matkustan Fehmarniin, missä Marte Heydrich, nykyään Beier ja hänen poika Reinhard asuvat melkein joka vuosi, vaikka matka on niin pitkä.
Tshekit kiusaavat myös mua, kun kirjoitan aika paljon Heydrichista, ja olen aiheestä kiinnostunut jo melkein 30 voutta, vaikka olen vasta 36vuotias.
Perhe RH myös haluaa että hauta RH uudistettaan, kun siellä ei ole edes hautakivea, mutta se on vaikea.
Heider H, joka kuoli tänä vuonna halusi, että RH.n ruumis nostettaisin, ja olisi haudattu uudeleen Fehmarnissa samassa haudassa, kun hänen vaimo Lina. Reinhard haluaa samaa, mutta se voi vielä kestää.
Berlinin viranomaiset jo suostuvat, että haudan kivessä oli pelkää RH:n nimi, synt. aika ja kuolin aikaa, - ei muutaa. Olitteko kuunneleet mun sivuissa www.reinhardheydrich.org. se #rede", siine olin laittanut hänen 22.min. puhe Prahasta. J a anteeksi mun suomen gramatiikka,- se on mulle vielä tosi vaikea. Kirjoittakaa lisää. On mukava keskustella RH.stä Suomalaisten kanssa. Kiitos.
Tshekit kiusaavat myös mua, kun kirjoitan aika paljon Heydrichista, ja olen aiheestä kiinnostunut jo melkein 30 voutta, vaikka olen vasta 36vuotias.
Perhe RH myös haluaa että hauta RH uudistettaan, kun siellä ei ole edes hautakivea, mutta se on vaikea.
Heider H, joka kuoli tänä vuonna halusi, että RH.n ruumis nostettaisin, ja olisi haudattu uudeleen Fehmarnissa samassa haudassa, kun hänen vaimo Lina. Reinhard haluaa samaa, mutta se voi vielä kestää.
Berlinin viranomaiset jo suostuvat, että haudan kivessä oli pelkää RH:n nimi, synt. aika ja kuolin aikaa, - ei muutaa. Olitteko kuunneleet mun sivuissa www.reinhardheydrich.org. se #rede", siine olin laittanut hänen 22.min. puhe Prahasta. J a anteeksi mun suomen gramatiikka,- se on mulle vielä tosi vaikea. Kirjoittakaa lisää. On mukava keskustella RH.stä Suomalaisten kanssa. Kiitos.
Se on totta, hänellä oli vähän kimeä ääni(enemmän kun oli nauranut), hänet sen takia kiusattiin koulussa. Sitten aikuisena hän oli yrittänut puhua" miehekampi", silti oli ujo puhumaan julkisuudessa.
Miksi Suomessa hänestä puhuttaan niin vähän? Kuusamossa monet eivät edes tiedä hänestä. Kirjoittakaa.
Miksi Suomessa hänestä puhuttaan niin vähän? Kuusamossa monet eivät edes tiedä hänestä. Kirjoittakaa.
Ehkäpä siksi,että vaikka hän oli erittäin vaikutusvaltainen ja keskeinen hahmo ,hän ei ollut sotilaana menestyksekäs eikä poliitikko.Voittoisat upseerit ja korkeat natsipoliitikot muistetaan mutta ei virkamiehiä.SS;n puolelta suuri yleisö tietää lähinnä vain Himmlerin.Yksi syy on RH:n suhteellisen aikainen kuolema,sodan jälkeen ei tunnettu tarvetta "revitellä" jo kuolleen miehen tekosilla tai tekemättä jättämisillä.
Ja nyt olin lukenut, että Prahassa, siine mutkassa, missä Kubis ja Gabcik tekivät antentaattia Heydrichiä vastaan- siellä Tshekit rakensivat muistopatsas- RH:n murhaajille. RH: kuolema atentaattin jälkeen kesti lähes 9 päivää. Atenaatti oli 27.5. klo 10.35 ja RH kuoli sairaalassa vasta 4.6. klo 4.40, hautajaiset oli sitten Berlinissa 9.6.
Mistä mieltä olette, että Tshekit laittoivat sen patsaan? Prahassa kävin 9 vuotta sitten.Tshekit vihaavat häntä todella paljon, ja toimittajat kiroilevat myös minulle, kun hänestä kirjoitan niin paljon.
Mistä mieltä olette, että Tshekit laittoivat sen patsaan? Prahassa kävin 9 vuotta sitten.Tshekit vihaavat häntä todella paljon, ja toimittajat kiroilevat myös minulle, kun hänestä kirjoitan niin paljon.