Sotatuomari Toivo Tapanainen

Keskustelua Suomen sotahistoriasta

Moderator: Juha Tompuri

Klpro
vääp
vääp

Re: Sotatuomari Toivo Tapanainen

Post by Klpro »

Rokka wrote: Mutta käsittämättömän hyvin on Tapanainen onnistunut salaamaan toimintansa, kun valvontakomissio ei käsittääkseni häntä kuulustellut ? Valvontakomissio sai pienemmistäkin tekosista vihjeitä ja ihmisiä kuultiin, miksei sitten Toivo Tapanaista ?

- j o n i -
Tuota samaa olen joskus miettinyt.. Eli antaa mahdollisuuden sille, että mitään ei todellisuudessa tapahtunutkaan.
Ja jostainhan mahdollinen teloituspaikka löytyisi, ei 500 vainajaa ihan pieneen monttuun katoa.
Muista Kollaa ja Raatteentie!

NRA of Finland

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj

Post by Juha Tompuri »

Haudankaivaja wrote: SALAISILLA (vaikka niistä rintamajoukoille julkisesti kerrottiinkin) teloituksilla
Taitaa taas lipsua sinne huhupuolelle. Vai onko tosiasioita tueksi?
Haudankaivaja wrote:Sodan lopputuloksestahan ei siinä vaiheessa ollut enää mitään epäselvyyttä
Ai että "teloitettiin" niinkuin puhdistusmielessä, sodan lopputuloksen ollessa selvillä, ettei peloitusvaikutuksen takia?
Haudankaivaja wrote:sotasyyllisyysoikeudenkäynneissä olisi valvontakomissiolla ollut tarjota Tapanaiselle kumppaneineen "muhkea kakku", jos vaan virallisia dokumentteja suoritetuista teloituksista olisi löytynyt.
Ei NL mitään virallisia asiakirjoja tarvinnut asettaakseen suomalaisia syytteeseen.

t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

HL/A
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by HL/A »

Minä ainakin uskon koko teloitusasiaan vasta sitten kun haudat löytyvät. Siihen asti pidän kansansatuna.
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

No asia tulee julkiseksi tai sitten maatuu maahan, kaupunki on myynyt tuon aluee missä kaiveluita aikoinaan tehtiin ja luitakin löydettiin, vilttitossusuuntautuvalle porukalle kylpyläksi ja loma-asunnoiksi !
Sven Tuuva wrote:Ei NL mitään virallisia asiakirjoja tarvinnut asettaakseen suomalaisia syytteeseen.
Tuosta olen täysin samaa mieltä, epäilty on miehiä pienemmästäkin...
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

Haudankaivaja

Post by Haudankaivaja »

Sven Tuuva wrote:Ei NL mitään virallisia asiakirjoja tarvinnut asettaakseen suomalaisia syytteeseen.
No tulihan se moka sieltä "kaikkitietävältä" Sveniltäkin... :smile:
Valvontakomissio ei ollut suinkaan täysin neuvostoliittolainen... :!:
Täytyykin ruveta suhtautumaan vähän kriittisemmin tuohon "valvojan" asiantuntemukseen... :miettii:

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Mutta itse henkilöön Toivo Tapanainen.

Hänhän oli Ukko-Pekan hyvä ja läheinen ystävä ja Kokoomuksellinen. Kokoomukselaispohjalta mies siirtyi "hieman" oikeammalle ja oli IKL:een kansanedustaja ehdokas 1933 pääsemättä kuitenkaan itse eduskuntaan. Tapanainen palasi ilmeisesti Kokoomuksen riveihin Paasikiven pyynnöstä, joka ei ilmeisesti katsonut hyvällä äärioikestoon kääntynyttä pankinjohtajaa.

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj

Post by Juha Tompuri »

Haudankaivaja wrote:
No tulihan se moka sieltä "kaikkitietävältä" Sveniltäkin... :smile:
Valvontakomissio ei ollut suinkaan täysin neuvostoliittolainen... :!:
Täytyykin ruveta suhtautumaan vähän kriittisemmin tuohon "valvojan" asiantuntemukseen... :miettii:
Lueppa tarkemmin, en väittänyt valvontakomissiosta mitään.
Pysytäänpä asialinjalla, ei vääristellä historiaa, eikä uudempiakaan kirjoituksia.

Sekä kuten olen jo aiemmin maininnut:
Sven wrote:henkilökohtaiset kommentit eivät kuulu tälle palstalle.
t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

jaska
maj
maj

Post by jaska »

Mistä tieto mahdollisista teloituksista on peräisin?Ainakin noita teloitushuhuja levitettiin kuulemma tarkoituksella karkuruuden vähentämiseksi.Tärkein kysymys mielestäni on ,vaikka dokumentit olisi tuhottu niin missä ovat teloitettujen jäännökset?Ei suurta joukkoa ruumiita äkkiä pystytä olemattomiin taikomaan.Itse en usko salaisiin teloituksiin jos todisteita ei löydy!Nuo vuoden -18 teloitukset ovatkin sitten jo toinen juttu ja niiden mahdollinen lainvastaisuus siten myös.

smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by smokeball »

Kai sodan aikaan olisi teloitettujen ruumiit toimitettu omaisille, päin vastoin kuin 1918? Mikäli teloitettuja olisi hautailtu sinne sun tänne, niin tietoja olisi täytynyt tulla julkisuuteen. Ylimääräiset tuntemattomat haudat hautausmailla olisivat herättäneet kyllä kysymyksiä. Ainoa tapa hävittää teloitettujen ruumiit, olisi ollut haudata ne venäläisten sotavankeudessa kuolleiden joukkohautoihin. :miettii: (tässäpä vauhtia salaliittoteorialle :mrgreen: )
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

Post Reply

Return to “Suomen sotahistoria”