alasammutut
Moderator: Juha Tompuri
alasammutut
Pitäis kohta lumien sulattua lähteä sukulaispoikien kanssa etsimään "sotaromua" välillä
Lahti- Virojoki-Imatra. Mahtaneeko löytyä enää mitään edes kohtuullisen matkan päästä ajotieltä.
Muistin mukaan Tirvalla olisi sota-aikana korjattu Utin koneita, ei mahda olla enää rakennukset pystyssä.
Lahti- Virojoki-Imatra. Mahtaneeko löytyä enää mitään edes kohtuullisen matkan päästä ajotieltä.
Muistin mukaan Tirvalla olisi sota-aikana korjattu Utin koneita, ei mahda olla enää rakennukset pystyssä.
6.D; primus inter pares.
- Tulenjohtomies
- kenr

- Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
Re: alasammutut
...eikä kyllä ole mitään romuakaan!JR33 wrote:ei mahda olla enää rakennukset pystyssä.
Muutama vuosi sitten löytyi yhden mökin alta L.Nissisen Virojoella alasampuman Ju 188:n takasiivekettä noin puolineliötä...nykyisin sitä voi käydä ihmettelemässä Kyminkentällä,jos "pojat" on saanut sen esille.
Täällä meidän seutuvilla on tiettävästi joku saksalaiskoneen raato, mutta mallista ei ole parempaa tietoa. Moottori/moottorit olisi siitä hinattu pois jo 40-luvulla ryskän noottoriksi - varsin epätodennäköistä.
Peltejä pitäisi vielä olla jängänlaidassa, vaan eipä löydetty. Sammalta ja pajukkoa on kertynyt alueelle aika vankasti.
Kohde on jossain Ounasjoki - Marrasjärvi välillä.
Miten mulla on sellainen muistikuva että Auttiin on jonnekkin tippunut kone? Pietarivaaraan? vai oliko se Posion puolella?smokeball wrote:Täällä meidän seutuvilla on tiettävästi joku saksalaiskoneen raato, mutta mallista ei ole parempaa tietoa. Moottori/moottorit olisi siitä hinattu pois jo 40-luvulla ryskän noottoriksi - varsin epätodennäköistä.Peltejä pitäisi vielä olla jängänlaidassa, vaan eipä löydetty. Sammalta ja pajukkoa on kertynyt alueelle aika vankasti.
Jep.
Marrasjärvllä tuli käytyä viime kesänä, tätin porukalla mökki siellä...Toisella puolella Walleniuksen mökki...
Nikke Pärmi: "Tuoda, tuoda, kun kaikki toised olivad pessimisdejä, niin minä yksin olin onanisdi."
K-SIM:n "hylkylistan" mukaan Autissa on ainakin yksi Bristol Blenheim.
- Tulenjohtomies
- kenr

Siis "joskus" oli...Martti Kujansuu wrote:Autissa on ainakin yksi Bristol Blenheim.
2.10.1944 Saksalaisten it sai osuman BL-198:n Ranualla ja putosi Autin Elättivaaraan...sälää voi olla jäljellä,ja toinen tapaus
Saksalaisten Do17 30.4.1942 "Kuusamon luoteispuolella"
Oliskohan mahdollisesti Saksalaisten Ju88 8.8.1941 tai Suomalainen JK-263 15.10.1944 Pissivaarassa.smokeball wrote:Täällä meidän seutuvilla on tiettävästi joku saksalaiskoneen raato, mutta mallista ei ole parempaa tietoa.
Hei, tämähän liittyy tähän keskusteluun, mieleni pohjilta kumpuaa, pappani aikoinaan kertoi, että tähän Lappeenrannan lähelle erääseen saareen putosi venäläinen pommikone meno matkalla, koneesta ei olisi kuulemma paljon jäänyt muuta kuin suuri monttu. Mistä näitä tietoja voisi kaivaa, pitääkö paikkansa ?
- j o n i -
- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
Marrasjärven mahdollinen kone olisi kartan punaisen ruudun kohdilla. Lännessä on Marrasjärvi, idässä Ounasjoki ja pohjoisessa itä-länsi suuntainen Meltaus - Pello maantie.
Jotain sellaisia puheita on kuulunut, että kone olisi yksimoottorinen. Toisaalta on puhuttu pommeista, jotka olisi pudotettu ennen pakkolaskua. Lisäksi on puhuttu aaltopellistä. Tämän perusteella kyse voisi olla vanhemmasta Junkersista, joka olisi ollut jollakin yhteyslennolla. On myös puhuttu saksalaisesta koneesta ja saksalaisista lentäjistä. Kovin sekavaa siis ja ilmeisesti tässä on sekoitusta eri tapauksista, joita on ollut Rovaniemen ympäristössä.
Jotain sellaisia puheita on kuulunut, että kone olisi yksimoottorinen. Toisaalta on puhuttu pommeista, jotka olisi pudotettu ennen pakkolaskua. Lisäksi on puhuttu aaltopellistä. Tämän perusteella kyse voisi olla vanhemmasta Junkersista, joka olisi ollut jollakin yhteyslennolla. On myös puhuttu saksalaisesta koneesta ja saksalaisista lentäjistä. Kovin sekavaa siis ja ilmeisesti tässä on sekoitusta eri tapauksista, joita on ollut Rovaniemen ympäristössä.
- Attachments
-
- Vittavaara.JPG
- (98.73 KiB) Downloaded 1607 times
- Tulenjohtomies
- kenr

Vehkataipaleella tuli jokin naapurin kone alas,en tiedä kummassa rähinässä,yksi lentäjä oli ollut kahdessa osassa.Rokka wrote:Lappeenrannan lähelle erääseen saareen putosi venäläinen pommikone
Muistitieto iv-lotalta...nykyisin 93 vuotiaalta.
Last edited by Tulenjohtomies on Mon Mar 09, 2009 13:55, edited 1 time in total.
...joo ei, mielestäni hän puhui Lamposaaren läheisistä saarista ?
- j o n i -
- j o n i -
- Tulenjohtomies
- kenr

Muuta en nyt löytänyt...smokeball wrote:Kovin sekavaa siis ja ilmeisesti tässä on sekoitusta eri tapauksista, joita on ollut Rovaniemen ympäristössä.
Kolme konetta samana päivänä 18.10.1944 Meltauksessa alas,BW-357,BW-379 ja BL-156.
- Tulenjohtomies
- kenr

Tarkoitatko tätä samaa Lamposaarta?Rokka wrote:Lamposaaren läheisistä saarista ?
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kart ... se&lang=FI

En tarkoita, tarkoitan lähempänä Lappeenrantaa olevaa Lamposaarta, siinä Pontuksen edessä !
tuossa se... aika lähellä kuitenkin...
Tarkoittamani Lamposaari
tuossa se... aika lähellä kuitenkin...
Tarkoittamani Lamposaari