Ratsuväkiprikaati "Kuolemanlaakso"

Keskustelua Suomen sotahistoriasta

Moderator: Juha Tompuri

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Ratsuväkiprikaati "Kuolemanlaakso"

Post by Rokka »

Tietääkö kukaan missä on sijainnut, monissa URR ja HRR kuvissa esiintyvä harjoituspaikka "kuolemanlaakso" ?

Toinen ratsuväki pyyntö :) voisiko joku laittaa kuvan KRjR - Viipuri , eli Karjalan ratsujääkärirykmentti 1918-1920 lipusta ? en löydä mistään sen kuvaa, lippuhan on sotamuseon suojissa ?

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

timbba
vääp
vääp

Re: Ratsuväkiprikaati "Kuolemanlaakso"

Post by timbba »

KRjR nimenä Suomen ratsuväen historiassa aiheuttaa usein sekaannusta, joten lyhyt oppimäärä ;)

Karjalan Ratsujääkärirykmentti perustettiin vapaussodassa helmikuun lopulla 1918 Joensuuhun.
1.9.1918 sen nimeen lisättiin divisioonan numero rykmentin nimen perään -> Karjalan Ratsujääkärikykmentti no.3, lyhennettynä KRjR no.3
13.12.1918 nimi lyhennettiin muotoon Karjalan Ratsurykmentti, KRR no. 3
11.3.1918 tapahtui radikaalein muutos, rykmentti pysyi samana, mutta nimi vaihtui Hämeen Ratsurykmentiksi, HRR.

Saksalaisten toteuttama Suomen armeijan organisaatiomuutoksen mukaan jokaisessa kolmesta divisioonasta olisi myös ratsuväkirykmentti. 1. divisioonan alaisuudessa oli vapaussodan aikainen Uudenmaan Rakuunarykmentti. 3. divisioonassa Karjalan Ratsujääkärirykmentti, sijoituspaikkanaan Hämeenlinna. 2. divisioonalta puuttui kokonaan ratsuväkirykmentti. Vapaussodan jälkeen rykmentti perustettiin ja sen sijoituspaikaksi valittiin Viipuri. Nimeksi tälle tuli Suomen Rakuunarykmentti.

Nyt oli tilanne, jolloin Karjalan Ratsujääkärirykmentti oli sijoitettu keskelle Hämettä. Tehtiin siis yksinkertainen nimenvaihdos ja KRjR.stä tuli sijoituspaikkansa mukaan Hämeen Ratsurykmentti. Perinteisen KRjR nimen jäädessä vapaaksi se annettiin Suomen Rakuunarykmentille, josta tuli näin ollen Karjalan Ratsujääkärirykmentti no.2.

Eli käytännössä Viipuriin sijoitettu Karjalan Ratsujääkärirykmentti no.2 ja Joensuussa perustettu vapaussotaan osallistunut Karjalan Ratsujääkärirykmentti ovat nimistään huolimatta kaksi täysin eri rykmenttiä.

Ai niin ja se lippu ;)
Image

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

timbba wrote: ...josta tuli näin ollen Karjalan Ratsujääkärirykmentti no.2.
Olen myös nähnyt käytettävän tuota erottelua - Viipuri, tuosta 1918-1920 välillä toimineesta Karjalan Ratsujääkärirykmentistä, ilmeisesti tuo no.2 on kuitenkin se oikea ?

Osaatko muuten Timbba yhdistää tuon Kuolemanlaakson mihinkään ?

- j o n i -

S.Kolkka
res vänr
res vänr

Post by S.Kolkka »

Lappenrannan varuskunnan historiikista (Olli Immonen) saa sen käsityksen ,että "kuolemanlaaksoksi" nimitettiin juuri tuota Lappeenrannan leirikenttää ,nykyisen lentokentän kohdalla. Kesäkuumalla kentän pinta oli paikoitellen kuin tuhkaa ja harjoitusten nostattama pöly salpasi hengityksen.

Historiikki on mielenkiintoinen ,kannattaa tutustua. Löytyy netistä pdf muodossa.

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Niin löytyy lappeenrannan museon sivuilta !

Mutta noissa muutamassa kuvassa kuolemanlaakso on enemminkin soramontun tyylinen ? joten voisiko sitten olettaa että se olisi Mattilan soramonttu ? sehän tavallaan rajoittuu laukkarataan ?

- j o n i -

S.Kolkka
res vänr
res vänr

Post by S.Kolkka »

Saattaa olla hyvinkin juuri kyseinen paikka :D

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Ei kuitenkaan taida olla kuolemanlaakso Mattilan monttu ?

Tuossa kurkkasin tuohon Immosen kirjaan siellä mainitaan Kuolemanlaakso näin ?

"Täyttä laukkaa poliisilaitoksen kohdalla yli rautatiemontun, kiidossa nupulakivikatua, että kipinät kavioista iskivät, kohti kelttua, missä kapeita kujia edelleen ja täyttä vauhtia kohti “kuolemanlaaksoa”. Hetkessä
jäivät jyrkät pehmeät rinteet taakse kiivaasti huohottavien ratsujen rynnättyä harjanteelle ja jo oltiin
tutulla esteradalla."

Eli ajatuksen juoksulla yritän seurata ? Varuskunnasta lähdetään itään, eli keskustaan yli ratasillan, käännytään etelään Snellmanninkadulle poliisi/paloaseman ohi, Monttu tulee vastaan, niin siinä ei mieleen tule kuin tuo entinen linja-autoaseman (sekin purettu jo pois) monttu ? Mutta leirikenttä ei ulottunut radan itäpuolelle ? Ja kyseinen kelttu kuului enemmin Peltolaan, kun leirikenttä Leiriin ja Tykki-Kiviharjuun, kuten asemanmonttukin ? Eli mihis helskutin esteradalle tultiin :shock:

Täytyy kysyä vähän vanhemmalta väeltä ?

- j o n i -

tokarev38
sotvm6
sotvm6

Post by tokarev38 »

muistelen kuulleeni että pv:n ampumaratakuoppaa olisi nimitetty kuolemanlaaksoksi
Laineissa Laatokan mahti,kenkään ei kahlita voi
Veljet sen rantoja vahti,konsa on koittava koi?

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

tokarev38 wrote:muistelen kuulleeni että pv:n ampumaratakuoppaa olisi nimitetty kuolemanlaaksoksi
Mutta, sehän ei lähtisi yhtään siihen suuntaan kuin tuo museonjohtajan Olli Immosen kipunat ;)

Niin tarkoitathan sitä Päällystöopistonmäen kupeessa Huhtiniemessä olevaa monttua ?

- j o n i -

tokarev38
sotvm6
sotvm6

Post by tokarev38 »

sitä juuri.en osaa sanoa,vaarivainaa nimitti juuri tuota paikkaa kuolemanlaaksoksi.

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Kovasti yritän hakea mikä on ns. Keltun kaupunginosa ? Minusta Kelttu on se vanha puutaloalue siinä entisen linja-autoaseman montunvieressä mihin rakennettiin kaupungintalot yms. olenko hakoteillä ?

- j o n i -

smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by smokeball »

Tuo Kuolemanlaakso taitaa tulla Brittien kevyen ratsuväen tuhoutumisesta Afganistanissa joskus 1800-luvun loppupuolella. Siitähän on tehty oopperaakin... olikohan nimellä 600 urhoollista - kevyen ratsuväen hyökkäys (Rossini?). Meni taas vähän tajunnanvirran puolelle. :oops:

edit: Olikin Balaklavan taistelu Krimin sodassa http://fi.wikipedia.org/wiki/Balaklavan_taistelu

Brittiwikistä lisää http://en.wikipedia.org/wiki/The_Charge ... ade_(poem)

Alkuperäinen Kuolemanlaakso
Image
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

timbba
vääp
vääp

Post by timbba »

Rokka wrote: Olen myös nähnyt käytettävän tuota erottelua - Viipuri, tuosta 1918-1920 välillä toimineesta Karjalan Ratsujääkärirykmentistä, ilmeisesti tuo no.2 on kuitenkin se oikea ?

Osaatko muuten Timbba yhdistää tuon Kuolemanlaakson mihinkään ?
Ei valitettavasti ole tietoa tuosta Kuolemanlaaksosta.

Vielä tuosta lipusta, tuo laittamani oli siis Joensuussa perustetun KRjR:n lippu. KRjR no:2:lla oli oma lippunsa, se löytyy tosiaan sotamuseosta.
Lipun kanssa taisi käytännössä käydä vielä niin, että rykmentti ehdittiin lakkauttaa ennen lipun valmistumista. Siitä lipusta ei valitettavasti löydy kuvaa :(

tokarev38
sotvm6
sotvm6

Post by tokarev38 »

nyt ainakin mulla meni suunnat sekaisin:entinen kelttu on nykyisin Harapaisen kaupunginosa :shock:
edit: urheilu-Koskimies sijaitsee entisessä keltussa,ja kuolemanlaakso on em.pv:n ampumáradan ja kourulan välissä oleva suuri monttu,näkyy helsingintielle vieläkin

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

timbba wrote:Lipun kanssa taisi käytännössä käydä vielä niin, että rykmentti ehdittiin lakkauttaa ennen lipun valmistumista. Siitä lipusta ei valitettavasti löydy kuvaa :(
Tuossa Pohjanpään lehtisessä ainakin mainitaan että olisi ehditty käyttää muutaman kerran ennen lakkauttamista.

- j o n i -

Post Reply

Return to “Suomen sotahistoria”