Näkymiä Salpalinjalta 2: Naurissaari Lappeenranta

Keskustelua Suomen sotahistoriasta

Moderator: Juha Tompuri

User avatar
HL/A
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3500
Joined: Tue Dec 23, 2008 15:40
Location: Salpalinja

Re: Näkymiä Salpalinjalta 2: Naurissaari Lappeenranta

Post by HL/A »

Kun asia on aktuelli niin ota yhteyttä, voinen neuvoa jonkin verran Vehkataipaleen-Kattelussaaren alueesta.
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.

User avatar
HL/A
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3500
Joined: Tue Dec 23, 2008 15:40
Location: Salpalinja

Re: Näkymiä Salpalinjalta 2: Naurissaari Lappeenranta

Post by HL/A »

Tässä pari kuvaa erikoisesta ampumapesäkeratkaisusta Niemisenkärjessä. 3 Isoa siirtolohkaretta on sidottu yhteen kallioon louhitun haudanpätkän päälle. Ampumasuunta kutakuinkin Marjolan suuntaan. Valitettavasti kuviin ei oikein saanut näkymään louhittuja hautoja, pitää käydä itse paikalla katsomassa.
Attachments
IMG_3814.jpg
(68.63 KiB) Downloaded 3458 times
IMG_3810.jpg
(82.1 KiB) Downloaded 3445 times
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.

User avatar
Tulenjohtomies
kenr
kenr
Posts: 1959
Joined: Sun Apr 20, 2008 11:03
Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
Contact:

Re: Näkymiä Salpalinjalta 2: Naurissaari Lappeenranta

Post by Tulenjohtomies »

Tulenjohtomies wrote:Joko olet käynyt Ruohosaaressa "tetsaamassa"?
Rokka wrote:...jees, täytyisi laittaa kuvia !
Kuvia odotellaan edelleen...

Etäisyydenmittaaja

Re: Näkymiä Salpalinjalta 2: Naurissaari Lappeenranta

Post by Etäisyydenmittaaja »

Tere!

Tuossa olis vielä yksi laite Naurissaaresta. Aivan pohjoispäästä löytyy pieni koppi. Tuo näkyy kun ajaa veneellä hiljakseen ohi.

Tarkoitettu ilmeisesti viestivälineistölle?
Aika vieressä on tuo kohdan.5 keskeneräinen korsukuoppa..
Attachments
2345e345.jpg
(99.22 KiB) Downloaded 3021 times
87897443322.jpg
(99.1 KiB) Downloaded 3020 times

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Näkymiä Salpalinjalta 2: Naurissaari Lappeenranta

Post by Rokka »

Oho, kuljin aikoinaan sitten tuon ohi :o Tuosta kuvasta ei oikein saa kuvaa, mittasuhteista, mutta näyttää enemmin vain "komerolta" mihin mies ei mahdu ?

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
Tulenjohtomies
kenr
kenr
Posts: 1959
Joined: Sun Apr 20, 2008 11:03
Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
Contact:

Re: Näkymiä Salpalinjalta 2: Naurissaari Lappeenranta

Post by Tulenjohtomies »

Veikkaan että on tarkoitettu a-tarvikkeille.Pelkkiin miehistökomeroihin käynti ampumahaudasta tai sen reunasta kulman kautta.
Ihmettelen kylläkin alemman kuvan oikeassa ylänurkassa olevaa putkenpäätä.

Etäisyydenmittaaja

Re: Näkymiä Salpalinjalta 2: Naurissaari Lappeenranta

Post by Etäisyydenmittaaja »

Kyllä tuosta aukosta mies mahtuu sisälle ja jotenkin oleilemaan tuolla sisuksissakin.
Tiedä sitten onko sellaiseksi tarkoitettu. Tälläisia Vastaavanlaisia koppeja löytyy ainakin
Saimaan saarissa olevien tykkiasemien lähettyviltä. Yleensä ovat jonkin matkan päässä itse tykeistä.
Ihan tuurilla on löytynyt kun on etsiskellyt itse tykkiasemia.

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Näkymiä Salpalinjalta 2: Naurissaari Lappeenranta

Post by Rokka »

Olisiko A-tarvike komero kuten tj-mies sanoi :)

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

panostaja

Re: Näkymiä Salpalinjalta 2: Naurissaari Lappeenranta

Post by panostaja »

Tervehdys!
Liittyisikö ko ."komerot" viestiliikenteeseen ?
Tietääkö kukaan Saimaassa kulkeneesta merikaapelista mitään.

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Näkymiä Salpalinjalta 2: Naurissaari Lappeenranta

Post by Rokka »

Ajeltiin eilen aurinkoisella pienellä Saimaalla ja pistäydyttiin Naurissaaressa katsomassa tuo komero. Kuviakin otettiin, mutta kun tuo kotikone on niin onnettoman hidas, en ainakaan heti saa niitä kuvia nettiin :( sori ! Kuvattiin samalla nuo ruohosaaren asemat, mutta sama kohtalo niissäkin, nyt ne olisi kaikki kuvattuna...

Niin, tuohon komeroon, ajatuksia heräsi tuossa paikalla seisoessa, mikä voisi olla tuon tarkoitus ? A-tarvike komerona, tuo palvelisi vesistöstä tuotavia ammuksia, ne olisi helppo siirtää komeron suojaan veneestä, mutta taas sijoitus puhuu sitä vastaan, kun oletettu puolustusasema, hykkäystä vastaan jota salpalinja tässä kohdin torjuu sijoittuu suoraan näkyvään kumaan tähän rantaan. Lisäksi komero on hankalassa käyntiasemassa rakennettuihin asemiin, ammusten siirtoa asemiin ajatellen, tosin asemahan on kesken, joten ehkä siihen olisi tehty suojattu ja helpompi kulku myöhemmin ? Lisäksi tuo sijoittuu huonosti suojattuun rantakallioon noin 10 m rantaviivasta ja olisi melko avoin sirpalevaikutusta ajatellen ? Olisi kiva päästä näkemään nuo Naurissaaren ja Ruohosaaren suunnitelmat, niistä varmaan selviäisi huomattavasti enemmin.

Se putki josta Tulenjohtomies puhui on kattobetonoinnin viemäri (salaoja).

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
Tervakumpu
alik
alik
Posts: 92
Joined: Fri Oct 27, 2006 9:24
Location: TK

Re: Näkymiä Salpalinjalta 2: Naurissaari Lappeenranta

Post by Tervakumpu »

Rokka wrote:Ajeltiin eilen aurinkoisella pienellä Saimaalla ja pistäydyttiin Naurissaaressa katsomassa tuo komero. Kuviakin otettiin, mutta kun tuo kotikone on niin onnettoman hidas, en ainakaan heti saa niitä kuvia nettiin :( sori ! Kuvattiin samalla nuo ruohosaaren asemat, mutta sama kohtalo niissäkin, nyt ne olisi kaikki kuvattuna...

Niin, tuohon komeroon, ajatuksia heräsi tuossa paikalla seisoessa, mikä voisi olla tuon tarkoitus ? A-tarvike komerona, tuo palvelisi vesistöstä tuotavia ammuksia, ne olisi helppo siirtää komeron suojaan veneestä, mutta taas sijoitus puhuu sitä vastaan, kun oletettu puolustusasema, hykkäystä vastaan jota salpalinja tässä kohdin torjuu sijoittuu suoraan näkyvään kumaan tähän rantaan. Lisäksi komero on hankalassa käyntiasemassa rakennettuihin asemiin, ammusten siirtoa asemiin ajatellen, tosin asemahan on kesken, joten ehkä siihen olisi tehty suojattu ja helpompi kulku myöhemmin ? Lisäksi tuo sijoittuu huonosti suojattuun rantakallioon noin 10 m rantaviivasta ja olisi melko avoin sirpalevaikutusta ajatellen ? Olisi kiva päästä näkemään nuo Naurissaaren ja Ruohosaaren suunnitelmat, niistä varmaan selviäisi huomattavasti enemmin.

Se putki josta Tulenjohtomies puhui on kattobetonoinnin viemäri (salaoja).

- j o n i -

Kyllä oli hieno retki kaikinpuolin, suurkiitokset Aseveli-Rokalle ja Veli-JO:lle järjestelyistä ja mukavasta seurasta. :-D

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Näkymiä Salpalinjalta 2: Naurissaari Lappeenranta

Post by Rokka »

Tuota komero asiaa selvitetty, varteenotettava veikkaus asiaan voisi olla vesisähköihin liittyvä jakamo, näin on vanhemman polven mietteet asiasta. Vastaavanlainen komero löytyy kuulemma betonisena Skinnarilan puolelta mantereesta, varmaan sellainen löytynee sitten Ruohosaarestakin ?

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
Tulenjohtomies
kenr
kenr
Posts: 1959
Joined: Sun Apr 20, 2008 11:03
Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
Contact:

Re: Näkymiä Salpalinjalta 2: Naurissaari Lappeenranta

Post by Tulenjohtomies »

Kovin paljoa en keksi kaapelikaapille käyttöä tässä kohtaa,mutta voihan tämä tietysti olla sekin...

Kaapeliopas 1946
Image

Image

Mallia tuhoutuneesta kaapelikaapista Hangonrintamalta...
Image
panostaja wrote:Tietääkö kukaan Saimaassa kulkeneesta merikaapelista mitään.
Kerro nyt sitten jotain kun kerran tiedät että siellä sellainen olisi ollut,tai edes sen mistä tiedät sellaisen olleen.

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Näkymiä Salpalinjalta 2: Naurissaari Lappeenranta

Post by Rokka »

Tuota alleviivattua kohtaan lukuunottamatta tuo käy täysin tuohon kaapin mittoihin ja malleihin. Aivan suorassa tulilinjassa tuo ei ole, mutta sivutulelle altis, mutta siltikin järkevämpi selitys kuin viestilaite tai a-tarvike komero. Täytyy käydä katsastamassa tuo Skinnarilan luukku, josko olisi tuon speksin mukainen, kun on betoninen kuulemma.

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

panostaja

Re: Näkymiä Salpalinjalta 2: Naurissaari Lappeenranta

Post by panostaja »

Saimaalla es. Jänkäsalon tykkipattereiden luota löytyy 2 ko. laitteen kokoista, toinen louhittu kallioon, siitä kanaali suoraan järveen.
Toinen lähempänä pattereita.

Post Reply

Return to “Suomen sotahistoria”