2013 uusi aselupahakemus, kokemuksia

Yleinen keskustelu aseista ja asekeräilystä.
User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

2013 uusi aselupahakemus, kokemuksia

Post by Rokka »

Kuten kaikki jo varmaan tietää aseluvan hakeminen muuttui 2012 lopussa "haastattelu" perusteiseksi.

Jokaiseen hakemukseen tulee liittää tuo perustelukaavake ja vaikka hakisit 10 lupaa samalle kaliperille täytyy ne jokaiseen hakemukseen liittää.

Jokainen hakemus täytettää erikseen ja allekirjoitetaan samalla.

hakemukseen voi merkitä vaikka kaikki toimintatavat ainakin TT1+TT2+TT3, ervoista en tiedä.

Sitten sellainen ongelma, johon ei osannut vastata varmasti edes asevastaava, kun merkitään aseen tyyppi, esim. Pistooli ja lisähuomio Taskuase, saako tällä luvalla siis ostaa tavallisen pistoolin ? käsittääkseni saa ?

Sitten kaliperiksi merkittiin 6,35-9mm periaatteessa olisi voinut merkityttää vaikka 6,35-12,7mm (6,35-.500) kai ? jos ne kaliperit kuuluisi suunnitelmaan. Mutta ajatus tuosta 9mm yläpäästä lähti juuri tuohon taskuase kohtaan, kun ei noita taskuaseita taida paljon yli 9mm ole valmistetuna.

Muuten hakeminen meni nopsaan, jos ei maksupääte ongelmaa olisi ollut niin puolessa tunnissa oli 6 lupaa sisällä. Saa nähdä miten nopsaan ne palautuu, toive olisi hieman nopeammasta kuin viimeksi kesällä toista kuukautta...

Yksityisyyden suoja ei ainakaan Lappeenrannan toimipisteessä toteudu, kuuntelin selkeästi naapuripöntössä käydyt aselupahakemukset ja viereisessä passihakemukset, eli varmaan kaikki nyt sitten kuulivat myös minun keräilijä ja tiedostoperusteenikin !

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: 2013 uusi aselupahakemus, kokemuksia

Post by Rokka »

Niin ja merkittiin sekä ampumaurheilu, että kokoelma kaikkiin hakemuksiin, katsotaan nyt sitten miten niiden ampumakieltojen kanssa mennään !

Aselain mukaan ei ole merkitystä urheiluammunta/metsästys tarkoituksessa hankitulla aseella, onko sen aseenkantolupa merkittynä tiedostoon, vai kortilla, eli periaatteessa ampumakieltoa ei pidä asettaa, jos perusteluna on ampumaurheilu/metsästys.

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
Tvälläri
ylik
ylik
Posts: 173
Joined: Tue Aug 04, 2009 9:07

Re: 2013 uusi aselupahakemus, kokemuksia

Post by Tvälläri »

Itsellä on kokemusta tästä uudistuneesta prosessista. Sinulla on hieman väärää tietoa. Eli hankintalupaa et voi anoa usealle eri toimintatapa vaihtoehdolle, ja toimintatapaa tai asetyyppiä ei voi enää muuttaa niinkuin ennen. Kaliiperivälin voi laittaa millaiseksi haluaa ja siinä on liikkumavaraa.

Eli jos haet lupaa esim kivääri TT3 kaliiperi 6,5-8,2. Ja eteesi tuleekin joku mehukas TT2 esim K98, et voi lupaasi muuttaa tai sillä ostaa TT2 asetta. Eli sinun on haettava uusi lupa TT2, ja käyttää toi TT3 lupa sitten vaikka Ljungmaniin. Ennenhän pystyi näin tekemään kun kysyi, nykyään siis ei.

Jos sinulla on pistooli Taskuase TT3 kal 6,35-9mm hankintalupa, et voi sillä ostaa Pistooli TT3:sta esim 9mmbr M07:aa, vaan sinun on hajettava hankintalupa pistoolille ja ostaa sillä se =7 husse, ja käyttää taskupistoolin hankintalupa vaikka johonki M35 Berettaan. Ennenhän tämäkin onnistui kun kysyi luvan.

Nuo lisäperusteet kokoelmiin tuleville aseille on paikallaan. Nykyään kun käyttävät keräilijöilläkin ase / tarvekohtaista harkintaa. Jos et merkitse hakemukseen kuin pelkän kokoelma, niin ampumakielto tulee automaattisesti, koska et ole aikonut aseella tehdä mitään muuta, kuin säilyttää kokoelmassa. Jos taas aiot käyttää sitä esim SAHS skaboissa tällöin lisäperusteiksi tulee ampumaharrastus. Mielenkiinnolla muuten odotan myös tietoa luvistas, kun kirjoitit ampumaurheilu. Nimittäin melkonen tulkinta onko esimerkiksi sota-aikasten vehkeiden käyttö vaikka RES perinneammunnassa ampumaurheiluksi luokiteltavaa, vai kattovatko siihen pelkästään SAL alaset lajit :miettii:
Vain voittajan taistelu päättyy paraatiin...

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: 2013 uusi aselupahakemus, kokemuksia

Post by Rokka »

Tvälläri wrote:...Itsellä on kokemusta tästä uudistuneesta prosessista. Sinulla on hieman väärää tietoa. Eli hankintalupaa et voi anoa usealle eri toimintatapa vaihtoehdolle, ja toimintatapaa tai asetyyppiä ei voi enää muuttaa niinkuin ennen. Kaliiperivälin voi laittaa millaiseksi haluaa ja siinä on liikkumavaraa...
No hö ! Eilen minulle kirjoitettiin hakemukseen pitkissä aseissa asevastaavan toimesta TT2 ja TT3 !!! ja se luki myös tulostetussa paperissa ja tämän allekirjoitin ! Niin siis tämän optionhan saattoi aktivoida ainoastaan sähköisessä tietojärjestelmässä, joten se siellä on olemassa !
Tvälläri wrote:...Jos sinulla on pistooli Taskuase TT3 kal 6,35-9mm hankintalupa, et voi sillä ostaa Pistooli TT3:sta esim 9mmbr M07:aa, vaan sinun on hajettava hankintalupa pistoolille ja ostaa sillä se =7 husse, ja käyttää taskupistoolin hankintalupa vaikka johonki M35 Berettaan. Ennenhän tämäkin onnistui kun kysyi luvan...
Tätäkin kysyin asevastaavalta ja samalla aseiden tarkastuksesta vastaavalta henkilöiltä, heidän mielestä taskuaseluvalla voi hankkia myös pistoolin !

Melkoista tulkinta liikuntaa tässä...

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

John Moses
kaartsotvm3
kaartsotvm3
Posts: 569
Joined: Mon Feb 13, 2006 9:04

Re: 2013 uusi aselupahakemus, kokemuksia

Post by John Moses »

Tvällärin teksti on isolta osin pelkkää höpönpöpöä. Nimenomaan nykyään onnistuu useamman toimintatapavaihtoehdon laittaminen, itselläkin on tuossa mapissa pari lupaa ihan äskettäin haettuna, joissa lukee toimintatavan kohdalla TT1/TT2. Kaliiperin voi todellakin määrittää pelkällä "´tuosta-tuonne"-periaatteella, esim. 5,7 mm - 12,7 mm, mutta tällöin on toki perusteluliitteen oltava sellainen, että se mahdollistaa tuollaisen haarukoinnin. Mitään "automaattista ampumakieltoa" ei ole olemassa, eikä ampuma-aselaki sellaista tunne. Joillakin paikkakunnilla ampumakielto laitetaan keräilyvehkeisiin, ellei ilmoita luvanhaun aikana aikovansa käyttää asetta esim. urheiluammuntaan, joillakin paikkakunnilla taas ei. Tuo pohdiskelu pelkkien SAL:n lajien kelvollisuudesta ampumaurheiluksi on myöskin ihan huuhaata, riittää että hakiessa pystyy perustelemaan minkälaiseen urheiluammuntaan aikoo asetta käyttää ja samoin pitää voida perustella haetun aseen soveltuvuus ko. ampumaurheilun lajiin.
Image

User avatar
FN_1899
sotvm2
sotvm2
Posts: 667
Joined: Sat Jan 01, 2011 20:26
Location: Pohjoisrintama

Re: 2013 uusi aselupahakemus, kokemuksia

Post by FN_1899 »

Liekkö tvälläri suututtanut konttorin rouvat, kun on kaikki jousto pois.

User avatar
veeteetee
sotvm6
sotvm6
Posts: 442
Joined: Sat Jul 21, 2007 22:07
Location: Länsi-Suomi

Re: 2013 uusi aselupahakemus, kokemuksia

Post by veeteetee »

Sinänsä hämmentävää tässä ajassa on, että poliisi ei vieläkään ole saanut aikaiseksi perustelulomaketta, jonka voisi täyttää ja tallentaa Word-tiedostona: kokeiltaessa lomakepohjaan sai koneella rastin ruutuun ja loppu olisikin sitten käsityötä.

Itse olen ratkaissut asian niin, että vanhasta anomuskaavakkeesta tuli anomuksen liite 1/17 ( :shock: ) ja siitähän nuo kaikki perusasiat selviävät ilman, että niitä pitäisi kuuluttaa kanslian asiakasjonossa. Hyvin on kelvannut ja palvelu on ollut ensiluokkaista.

User avatar
Tvälläri
ylik
ylik
Posts: 173
Joined: Tue Aug 04, 2009 9:07

Re: 2013 uusi aselupahakemus, kokemuksia

Post by Tvälläri »

No oma kokemus perustuu just siihen uuden ohjelman kanssa takkuamiseen (käyn yleensä yhessä poliisipiirin sivutoimipisteessä). Olisin nimittäin ottanut just tuolla tavalla TT2/TT3 yhen luvan ku oli tiedossa pari mielenkiintosta vehettä kohtuu eukkaasti. Täti tiskillä sano ettei se onnistu, ja että on tiedettävä tarkkaan vehkeen toimintatapa ja sitä ei pysty jälkikäteen järjestelmään muuttamaan. Epäilin sitä asiaa ja juttelin tosta uudesta järjestelmästä sitte laitoksen asevastaavan kanssa pitkään puhelimessa ja se selitti että nyt ku uudet systeemit tuli niin homma menee tolla tavalla kun kirjotin. Sitä vaan pohdin kun on pari vanhaa lupaa lojumassa, mitkä haettiin ennen tota järjestelmämuutosta, ja niitä pystys kuitenki muuttamaan?

Tästä on kyllä reilu kuukaus ku kävin. Joten oisko tullu sitte uus ohjelmistopäivitys / tai taas joku ihme POHA:n ohje, joka mahdollistaa "vanhan mallin" mukasen toiminnan. Se olis kerranki positiivista, että asiat hoitus helpommin meille keräilijöille.

Viesteistä päätellen, yhtenäinen toimintamalli lupien ja päätösten suhteen ympäri Suomen näyttää kuitenki pelittävän niinku enneki :-D . En tosin suosittele että meette kyselemään jos kerran hommat hoituu noin hyvin.

Ähvännä, juu voihan se olla että joskus oon jonku sihteerin suututtanukki, kun perusteettomia perceilyehtoja hankintalupiin on ruvettu jälkikäteen oikomaan, ku olen ollu oikeassa ja se väärässä. Virkamiehet ei aina tykkää ku asiakas on oikeassa ja pyytää päätöksiin oikasuja, kun ne on tehty väärin perustein :roll:
Vain voittajan taistelu päättyy paraatiin...

John Moses
kaartsotvm3
kaartsotvm3
Posts: 569
Joined: Mon Feb 13, 2006 9:04

Re: 2013 uusi aselupahakemus, kokemuksia

Post by John Moses »

Niin, tämä todistaa jälleen kerran sen, että kaikesta "yhtenäistämisestä" huolimatta käytännöt vaihtuvat kun kaupunki vaihtuu...Omalla kohdalla tuo homma meni seuraavalla tavalla: jätin kolmisen viikkoa sitten 2 hakemusta, molemmissa lisäperusteluina museo/kokoelman lisäksi myös sekä metsästys että urheiluammunta. Kummallakin vehkeellä oli tarkoitus harrastaa urheiluammuntaa lajeissa, joista yksikään ei ole SAL:n alainen laji. Noihin metsästys/urheilu-lisälappuihin ei tiskin täti ottanut muuta kantaa kuin totesi niiden olevan ok ja huolellisesti laaditut. Sitten tultiin siihen toimintatapa-kohtaan:
Täti: Mitenkäs sinä olet laittanut useampia toimintatapavaihtoehtoja?
Minä: Joo, laitoin, ja tarve on yksilökohtaisesti perusteltu niissä lisäselvityslapuissa, kun en voi tietää tarkasti, minkä veheksen aion ostaa. Samasta syystä kaliiperikin on jätetty avoimeksi välille X;stä Y:hyn. Totesin samalla, että minulle on ihan viranomaistaholta sanottu, että toimintatapoja voi laittaa useampia, katsopas siitä koneella olevasta lomakkeesta.
Täti: No katotaas, ei ole vielä tällaista aiemmin tehty. Joo, kyllä tänne laatikkoon voi laittaa vaihtoehtoja, eli pistetään TT1 ja TT2. Käsittelijähän tämän sitten päättäää.
Sitten kun lupalaput tulivat postilaatikkoon, niin ihan olivat anotun kaltaisia, ja mukana olleessa kirjallisessa perustelussa luvanmyöntäjä oli vielä todennut, että urheilu/metsästyskäyttö on kiistattomasti selvitetty (vaikkei siis ollut niitä SAL:n lajeja) eikä kahteen toimintatapaan ollut puututtu minkään vertaa.
Opetus: Tiskin tätit vänkäävät joskus omiaan, onneksi nyt oli tuttu ja ymmärtäväinen henkilö vastassa, ja saattaapa olla niinkin, että kaikki lupavirkailijatkaan eivät vielä tunne tuota uutta systeemiä, ja pistävät joko ilkeyksissään tai tietämättömyyttään luville ehtoja, joita laki ei tunne. Pitää muistaa, että AMPUMA-ASELAKI ei muuttunut viime marraskuussa kun nuo uudet planketit otettiin käyttöön, vain luvanhakuprosessi. Siten, se, mikä on on ollut aiemmin mahdollista ja laillista on sitä edelleenkin. Mikäli lain ylittäviä tulkintoja esiintyy, niin Hallinto-oikeudet ovat sitä varten (kokemuspohjana yhteensä 16 valitusta, joista vain yhdessä on tullut takkiin tähän mennessä...)
Image

Birke
ylik
ylik
Posts: 169
Joined: Sun Jan 16, 2011 13:00

Re: 2013 uusi aselupahakemus, kokemuksia

Post by Birke »

John Moses wrote:Niin, tämä todistaa jälleen kerran sen, että kaikesta "yhtenäistämisestä" huolimatta käytännöt vaihtuvat kun kaupunki vaihtuu...Omalla kohdalla tuo homma meni seuraavalla tavalla: jätin kolmisen viikkoa sitten 2 hakemusta, molemmissa lisäperusteluina museo/kokoelman lisäksi myös sekä metsästys että urheiluammunta. Kummallakin vehkeellä oli tarkoitus harrastaa urheiluammuntaa lajeissa, joista yksikään ei ole SAL:n alainen laji. Noihin metsästys/urheilu-lisälappuihin ei tiskin täti ottanut muuta kantaa kuin totesi niiden olevan ok ja huolellisesti laaditut. Sitten tultiin siihen toimintatapa-kohtaan:
Täti: Mitenkäs sinä olet laittanut useampia toimintatapavaihtoehtoja?
Minä: Joo, laitoin, ja tarve on yksilökohtaisesti perusteltu niissä lisäselvityslapuissa, kun en voi tietää tarkasti, minkä veheksen aion ostaa. Samasta syystä kaliiperikin on jätetty avoimeksi välille X;stä Y:hyn. Totesin samalla, että minulle on ihan viranomaistaholta sanottu, että toimintatapoja voi laittaa useampia, katsopas siitä koneella olevasta lomakkeesta.
Täti: No katotaas, ei ole vielä tällaista aiemmin tehty. Joo, kyllä tänne laatikkoon voi laittaa vaihtoehtoja, eli pistetään TT1 ja TT2. Käsittelijähän tämän sitten päättäää.
Sitten kun lupalaput tulivat postilaatikkoon, niin ihan olivat anotun kaltaisia, ja mukana olleessa kirjallisessa perustelussa luvanmyöntäjä oli vielä todennut, että urheilu/metsästyskäyttö on kiistattomasti selvitetty (vaikkei siis ollut niitä SAL:n lajeja) eikä kahteen toimintatapaan ollut puututtu minkään vertaa.
Opetus: Tiskin tätit vänkäävät joskus omiaan, onneksi nyt oli tuttu ja ymmärtäväinen henkilö vastassa, ja saattaapa olla niinkin, että kaikki lupavirkailijatkaan eivät vielä tunne tuota uutta systeemiä, ja pistävät joko ilkeyksissään tai tietämättömyyttään luville ehtoja, joita laki ei tunne. Pitää muistaa, että AMPUMA-ASELAKI ei muuttunut viime marraskuussa kun nuo uudet planketit otettiin käyttöön, vain luvanhakuprosessi. Siten, se, mikä on on ollut aiemmin mahdollista ja laillista on sitä edelleenkin. Mikäli lain ylittäviä tulkintoja esiintyy, niin Hallinto-oikeudet ovat sitä varten (kokemuspohjana yhteensä 16 valitusta, joista vain yhdessä on tullut takkiin tähän mennessä...)
Tulivatko nämä tiedostoaseeksi?
Unternehmen Birke

User avatar
Tvälläri
ylik
ylik
Posts: 173
Joined: Tue Aug 04, 2009 9:07

Re: 2013 uusi aselupahakemus, kokemuksia

Post by Tvälläri »

Uusinta tietoa omasta poliisipiiristä, olin kuuntelemassa asevastaavan esitystä miten lupahommissa keräilijöitä koskien hommat ja käytäntö menee. Meillä on tän viikon alusta tulleet voimaan ohjeet ja vehkeisiin pystyypi kirjottaan kaliiperivälin lisäksi myös täälä toimintatapavälin, niinkun tuola jossakin muuallaki. Myös muihin vehkeisiin (pl taskuaseet) voi laittaa perusteluksi kokoelmassa pitämisen lisäksi myös metsästyksen ja ampumaharrastuksen, jos vehkeillä niitä aikoo joskus touhuta, ja kamppeet niihin soveltuu. Tietysti tiedostoonhan nämä voidaan sillon merkata. Erittäin tervetullut linjaus. Järjen ääni sentään tän harmauden keskellä jonku verran pilkottaa.

:pray:

(edit typoja)
Vain voittajan taistelu päättyy paraatiin...

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: 2013 uusi aselupahakemus, kokemuksia

Post by Rokka »

HYVÄ !

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
Wittmann
pskapt
pskapt
Posts: 1631
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:35
Location: 7 SaL

Re: 2013 uusi aselupahakemus, kokemuksia

Post by Wittmann »

Oikeus murhan uhri no 1

Saas nähdä tuleeko taas penaltia kun täällä murisen....

Hain pistoolille lupaa ja olen 100% varma, että mulla oli harrastustodistus liitteenä. Sit tuli parin viikon päästä soitto et pitäis olla ko. todistus. Hämmästelin asiaa ja minulle kerrottiin että ko. paperia ei ole.

Vein paperista kopion, mutta pitää olla alkuperäinen ja kopio ei kelpaa.

Nyt odotellaan et kamu tulee Aasiasta ja uutta paperia.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

User avatar
Tvälläri
ylik
ylik
Posts: 173
Joined: Tue Aug 04, 2009 9:07

Re: 2013 uusi aselupahakemus, kokemuksia

Post by Tvälläri »

Kyllä kait noita AAK ita on jo jonnin verran. Ettei omaa kamua tartte oottaa, jokanen pystyy sulle harrastustodistuksen kirjottaan kuhan näytät jonkinmoisen ampumapäiväkirjan
Vain voittajan taistelu päättyy paraatiin...

User avatar
sniperi
res vänr
res vänr
Posts: 810
Joined: Wed Nov 12, 2008 0:06
Location: Kiovan kivääritehdas

Re: 2013 uusi aselupahakemus, kokemuksia

Post by sniperi »

juu ei tarvi olla kamu tai samasta seurasta...
pienen toimistokorvauksen voi ottaa.
Mutta pöytäkirja pitää olla esittää ja kopio arkistoon.

Post Reply

Return to “Yleinen asekeskustelu”