Tuliasedirektiivin implementointi

Yleinen keskustelu aseista ja asekeräilystä.
Post Reply
Aaro Kustaanheimo
stm
stm
Posts: 6
Joined: Sat Feb 10, 2018 11:38
Location: Mikkeli

Tuliasedirektiivin implementointi

Post by Aaro Kustaanheimo »

Tuliasedirektiivin implementointi

Uudessa asedirektiivissä on EU-komission ja EU-neuvoston vaatimuksesta lipasrajoitus. Mielestäni olisi Suomessa parasta kirjoittaa lipasrajoitukset lakiin niin,
että se kieltäisi mahdollisimman vähän noudattaen kuitenkin direktiivin kirjainta, mutta rikkoen sen tarkoitusta.
Olen kirjoittanut aiheesta aikaisemmin omalla nimellä Uusisuomi verkkolehteen ja Firearms United Finland Facebook sivuille.
http://aarojuhanakustaanheimo.puheenvuo ... uomen-laki
Aikomukseni on lähettää sähköpostiviestejä aiheesta kansanedustajille

Käsitykseni mukaan lipasrajoitukset voidaan kiertää Suomen laissa seuraavanlaisin päällekäisin keinoin.
Myönnetään ilmoitusluontoiset lipasluvat ilman maksua ja harkintaa kaikille halukkaille esimerkiksi maanpuolustus tai keräily perusteella.
Lippaan osat irti toisistaan eivät olisi lipas.
Kapasiteetin rajoittamiseen riittäisi puupalikka lippaan sisään .
Ei säädetä lippaiden hallussapitoa rikokseksi eikä edes lainvastaiseksi vaikka siitä säädetään direktiivin vaatima rangaistuksenomainen B-luokan aseiden lupien menettämisseuraamus.
Vaikka sovelletaan lupien menettämisseuraamusta, niin sallitaan aseiden omistajan hankkia uudet luvat ja ostaa aseet takaisin itselleen.
Ei koskisi henkilöitä joilla ei ole aselupia, henkilöitä joilla on vain
C-luokan aseiden lupia eikä henkilöitä joilla on A-luokan aseiden lupia.
Poikkeuslupia A-luokan aseiksi määriteltyihin aseisiin maanpuolustus ja urheilu perusteilla.
Katsotaan kaikki johonkin pistooliin sopivat lippaat lyhyen aseen lippaiksi jolloin niillä on 20 patruunan rajoitus.
Mitataan lippaan kapasiteetti suurimmilla siihen sopivilla patruunoilla, jolloin esimerkiksi 30 223remington patruunaa vetävä lipas katsotaan 10 patruunan
458SOCOM lippaaksi.
Sallitaan lippaiden myynti ilman lupia itse koottavina tuotteina.

Olen ajatellut kiertää lakia paloittelemalla lippaat jos se kieltää minulta niiden hallussapidon.
Esimerkiksi olen valmistautunut sahaamaan lippaita halki 0,6 mm Dremel-koneeseen tarkoitetuilla katkaisulaikoilla. Yhden 36-patruunan konepistoolin lippaan olen jo kokeeksi ja näytteeksi halkaissut.
En haluaisi kuitenkaan turmella mahdollisesti historiallisesti arvokkaita esineitä.

Ovatko ideani mielestänne hyviä?
Osaatteko neuvoa tai olisiko jollain parempia ideoita siihen kuinka elää uuden asedirektiivin kanssa?
Miten voisi selvittää onko joku lipas harvinaisen mallinen tai muuten historiallisesti arvokas?

User avatar
leon
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2462
Joined: Wed Apr 15, 2009 21:18
Location: Etulinja
Contact:

Re: Tuliasedirektiivin implementointi

Post by leon »

Joskus mietittiin sitäkin että jos nyt "säästetään" vain nykypäivänä harvinaisia juttuja vaikkapa nyt lippaita, ja tänäpäivänä yleiset jutut tuhotaan. Niin teemmekö karhunpalveluksen tuleville sukupolville tulevaisuuteen kun näitä nyt yleisiä asioita ei ehkä sitten enää tulevaisuudessa olekaan.

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Tuliasedirektiivin implementointi

Post by Rokka »

No niimpä!

Samoin, kyllä minusta on omiin muroihin kusemista vähätellä reservin ampumakoulutusta, kun jossain puhuttiin, ettei ole merkitystä reserviläisten ampumakoulutuksella, väittäisin kuitenkin asian olevan toisin, jos nämä 10.000 ampumakykyään ylläpitävää aktiivi reserviläistä osallistuisi aktiivitilanteessa reservin ampumataidon kehittämisen panoksellaan vaikka vaan 20 toiselle reserviäiselle, jaetaan tietoa jo 200.000 taistelijalle, kai tällä jo jotain merkitystä on?

Vaikka kuinka kaikki muutettaisiin misseiksi, ei ihmisrotu pysty maailmanrauhaa luomaan koskaan keskuuteensa!
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
CH
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1673
Joined: Sun Jul 08, 2007 17:09
Location: Keski-Suomi

Re: Tuliasedirektiivin implementointi

Post by CH »

EU-juna putoaa kiskoilta ennemmin tai myöhemmin. Liiallista implementointimieltä kannattaa hillitä, saattaa harmittaa jälkikäteen.
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP

Aaro Kustaanheimo
stm
stm
Posts: 6
Joined: Sat Feb 10, 2018 11:38
Location: Mikkeli

Re: Tuliasedirektiivin implementointi

Post by Aaro Kustaanheimo »

Ideassani paloitella lippaat on tarkoitus kiertää lakia rikkomatta sitä.

Mieluummin kuitenkin luovuttaisin historiallisesti arvokkaimmat syöttölaitteet ja mahdollisesti myös osan vähemmän arvokkaista jollekin viralliselle asekeräilijälle, jos uusi laki ei salli minun pitää niitä ehjinä. Epäilen kuitenkin että paras tapa pelastaa vähemmän arvokkaat lippaat laillisesti lipaskieltolakiajan läpi on niiden paloittelu ja osien säilyttäminen irti toisistaan. Pidän todennäköisenä, että lipaskieltolaki kumotaan seuraavan viidenkymmenen vuoden aikana, jos sellainen säädetään tänä vuonna. Olen perustanut oman tähän asiaan keskittyvän asepoliittisen Facebook-sivun. https://www.facebook.com/asepolitiikka/

Aikaisemmassa viestissäni mainitun paloitellun lippaan palojen kuvan olen laittanut sivulleni kansikuvaksi.

Toivotan myöskin kaikki tämän keskusteluareenan lukijat tervetulleiksi mukaan kamppailuun ampuma-aseiden lippaiden ja patruunavöiden hallussapidon rikokseksi tai edes laittomaksi säätämistä vastaan.

Minuun saa ottaa tässä asiassa yhteyttä yksityisesti sähköpostilla tai puhelimella. Puhelinnumeroni on 358468436279.
Sähköpostiosoitteeni on aarokustaa@gmail.com .

Aaro Kustaanheimo
stm
stm
Posts: 6
Joined: Sat Feb 10, 2018 11:38
Location: Mikkeli

Re: Tuliasedirektiivin implementointi

Post by Aaro Kustaanheimo »

Hallituksen esityksen luonnos on julkaistu osoitteessa https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/f ... 065224.pdf .


Post Reply

Return to “Yleinen asekeskustelu”