N-liiton koemallinen ps-vaunu Projekt 757

Keskustelua panssaroiduista ajoneuvoista. Tankit, panssariautot jne.
User avatar
leon
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2462
Joined: Wed Apr 15, 2009 21:18
Location: Etulinja
Contact:

Re: N-liiton koemallinen ps-vaunu Projekt 757

Post by leon »

Tiedänpä erään kaupungin,jääköön nyt sanomatta mikä jossa vasta pari vuotta sitten joku hoksasi että tykit on vaunuista pirulauta dekoamatta. No muutama mies siellä pari päivää hitsaili ja touhusi muutakin ja nyt ei pitäisi enää toimia.. lieköhän kävi poliisi tarkistamassa dekoamisen ja kirjoittelemassa dekopaperit :-D
Samaisessa kaupungissa vaunujen tekniikka käsittääkseni paikoillaan mutta sitä ei kait huolleta mitenkään,vain silloin tällöin maalia pintaan ja sillä siisti.

User avatar
Ivan Orav
vääp
vääp
Posts: 279
Joined: Tue Jan 20, 2009 22:56

Re: N-liiton koemallinen ps-vaunu Projekt 757

Post by Ivan Orav »

Wittmann wrote:
Komendantti wrote:
Wittmann wrote:Aikanaan eräs kotimainen akkuvalmistaja teki kokeeksi itäakkua, joka sopii vaunuihin. saatiin toki kevyämpi ja huomattavasti tehokkaampi. Ongelmaksi vaan tuli kesto. Ne akut kirjaimellisesti hajosi. Kun ei kestänyt tärinää, niin meni sisältä rikki.
...Eikös ollut niin, että ne levyt löivät akun sisällä oikosulkua kun olivat riittävästi täristelleet?
Juu kyllä. Levyt iski toisiaan vasten ja sitten oltiinkin ilman virtaskaa. Kuorethan tällä kotimaisella oli hyvät.
Akkujen levyt kaartuivat oikosulkuun ison rääkäyksen seurauksena,koska yleensä oli nyrkysäännös,että mootorittä ei voi pyöritää yli 5 sekuntia,mutta alhaisessa lämpötilassa ei ollut mahdollinen käynnistä konetta 5-llä sekunillä.
Tärinään ja kaartumisen seurauksena irtosivat hiukkaset leveistä ja tippuivat akuastian pohjaan.
Kuin tätä roskaa oli akun astioiden pohjassa riitävästi,että taso ylittyi levien asti,sitten levyt menivat oikosulkuun.
Akku puretiin nostetiin päällimäinen osa kaikkien levyjen kanssa ylös ja kaatetiin hiukkaset nesten kanssa ulos,laitetiin uusi neste ja aku sai jonkin-verran armon-aikaa.
Akun elinikää oli vain kolmi vuotta ja varastoituja akkuja ladatiin kerran kuukaudessa,muuten akut rikkontuivat(sulfaatotuivat)
Uskokaa, nuorudessa Ivan työskenteli kolhoosissa traktorikuljettajana ja esilämmituksestä voisi vain haaveilla ja konetta lämmitetiin pakkasella kaatamalla jäähdytysjärjestelmaan kuuma vettä (80 litraa!), vaikka aluksi läpivirtavaana. Videossa olevalla vehkella( 300 hevosvoimaa) oli kaksi akkua(yksi painoi noin 100 kg.) ja käynnystyksen varteen kytketiin akkut peräkkäin ,sitten oli käynnystyssähkö 24 voltia.
Eli panssarivaunuille oli pakko keksiä jonkilainen kylmäkäynnistys keino.
Nuoruus oli kaunis aikaa! :lol:


http://www.youtube.com/watch?v=D-6wwtX9 ... L&index=12

User avatar
Komendantti
komendantti
komendantti
Posts: 2682
Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
Contact:

Re: N-liiton koemallinen ps-vaunu Projekt 757

Post by Komendantti »

Ivan Orav wrote:Akkujen levyt kaartuivat oikosulkuun ison rääkäyksen seurauksena,koska yleensä oli nyrkysäännös,että mootorittä ei voi pyöritää yli 5 sekuntia,mutta alhaisessa lämpötilassa ei ollut mahdollinen käynnistä konetta 5-llä sekunillä.
Tärinään ja kaartumisen seurauksena irtosivat hiukkaset leveistä ja tippuivat akuastian pohjaan.
Kuin tätä roskaa oli akun astioiden pohjassa riitävästi,että taso ylittyi levien asti,sitten levyt menivat oikosulkuun.
Akku puretiin nostetiin päällimäinen osa kaikkien levyjen kanssa ylös ja kaatetiin hiukkaset nesten kanssa ulos,laitetiin uusi neste ja aku sai jonkin-verran armon-aikaa.
Akun elinikää oli vain kolmi vuotta ja varastoituja akkuja ladatiin kerran kuukaudessa,muuten akut rikkontuivat(sulfaatotuivat) - -
Niin, tämä yllämainittu koski siis lähinnä itämaisia akkuja. Edellämainittujen "oireiden" johdosta itävalmisteisten panssarivaunujen moottorit käynnistettiin (& käynnistetään) Suomessa ensisijaisesti paineilmalla - ei siis akuilla.

Ivan Orav wrote:Uskokaa, nuorudessa Ivan työskenteli kolhoosissa traktorikuljettajana ja esilämmituksestä voisi vain haaveilla ja konetta lämmitetiin pakkasella kaatamalla jäähdytysjärjestelmaan kuuma vettä (80 litraa!), vaikka aluksi läpivirtavaana.
:) Hätä keinot keksii - kyllähän tuokin asian ajaa, vaikka on takuulla melkoisen aikaa vievää puuhaa (pakkasaamuna herätys töihin lähtiessä aikaistuu tunnilla tai parilla...).
Ja kyllähän vaikkapa nuo Lada-miehet idässä "esilämmittivät" kovilla pakkasilla autojensa moottoritiloja nuotion hiilloksen päällä, ja samalla sitten täytettiin moottorin jäähdytyskierto kuumalla vedellä, aivan kuten Ivan tuossa kertoikin. 8)
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

Post Reply

Return to “Panssarit”