Me 262 lentää

Keskustelua lentokoneista.
User avatar
Spieß
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2449
Joined: Sat Feb 11, 2006 10:13
Location: Zella-Mehlis

Me 262 lentää

Post by Spieß »

Si vis pacem, parabellum...
Image

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Post by Sturmmann »

Aikaisemmin nähnyt filmipätkiä Tshekeissä tehdyistä kopiokoneista, mutta tämähän on ilmeisen orginaali tai niin tuossa väitetään. Luulisin että moottorit sentään on uudempaa tekniikkaa, jotta uskaltavat lentää tuolla! :miettii:

Yllättävän nopeasti se kiihtyi irtiottoon kentästä? Kuvittelin noiden rullausmatkaa paljon pidemmäksi! Tosin jos moottorit ei ole enään Jumo 004:sia vaan jotain tehokkaampia!
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

User avatar
Spieß
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2449
Joined: Sat Feb 11, 2006 10:13
Location: Zella-Mehlis

Post by Spieß »

eiköhän siellä oo joku toinen moottori kuin vanha Jumo... :smile:
Si vis pacem, parabellum...
Image

sovmil
valik
valik
Posts: 368
Joined: Sun Feb 12, 2006 22:10
Location: Kotka

Post by sovmil »

Tämä on yksi niistä mitä tehtiin vanhojen piirustusten mukaan USA.ssa tosin uusilla tehokkaammilla,varmemmilla ja kevyemmillä pannuilla. Alkuperäis ulkonäkö on säilytetty mutta modernit pannut antaa kyydin. Juttu löytyy "Storm-birds" sivustoilla joissa on koko homman historia ja myös kuvia eri vaiheista. Suosittelen !
Stormbirds.com

User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3280
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Post by Canet »

Koneessa on nykyaikaiset General Electric J-85/CJ-610 -moottorit (samat taitaa olla esim. Gates Learjet -liikesuihkussa).

Linkki sinne Stormbirdsin sivuille http://www.stormbirds.com/project/index.html.

Se vähän hymyilyttää, kun ne lupaa "aitoa ääntä", no kuuluu sieltä, mutta mitä aitoa se on, kun tulee noista GE:n pilleistä. Tämä GE on muuten se konserni, jonka yksi haara myöntää näitä kännykkäpikalainoja (GE Money).

mosu
sotvm1
sotvm1
Posts: 680
Joined: Tue May 30, 2006 19:46

Post by mosu »

Spiess wrote:eiköhän siellä oo joku toinen moottori kuin vanha Jumo... :smile:
Jos nyt muistan oikein nii Mersun turbiinit kesti 100 lentotuntia. Taisi joku porukka tehdä todella töitä, jotteisivat joutuneet rintamalle.

User avatar
FTR
Ylläpitävä voima
Ylläpitävä voima
Posts: 649
Joined: Fri Feb 10, 2006 21:47
Location: Uherský Brod
Contact:

Post by FTR »

Tämä on nyt tosi hataralla muistilla muistettu:
Minusta ME109:n koneet kesti sodan loppupuolella sen 100 tuntia. Sen jälkeen sakut vaihtoivat moottorin. Suomella ei ollut varaa tuollaiseen ylellisyyteen.

Eilen katselin dokumenttia, jossa olin ohimennen kuulevinani, että ME262:n moottorit kestivät 20 tuntia.
- Elämä on ihmisen parasta aikaa -

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Post by Sturmmann »

Ilmailumuseolla Rallia kun olimme kuulemassa, niin muistan jonkun mekaanikon puhuneen 109 moottorin vaihdon koittaneen saksalaisilla 30 h jälkeen! Suomessa lensivät niin kauan kuin moottorit räjähtivät ilmassa.
Muistettavahan on että moottori DB601-605 tehot sodan lopulle melkein tuplaantuivat, joten tekninen kestävyys tulee jo vastaan moisen viritysasteen nostolla. Mikä on ollut vielä moottorien tai moottorin osien työn laatu sodan loppuvaiheissa, jos pienet keskitysleirivangin kädet niitä on koonneet! Muistan vain lukeneeni jostain joskus, että pakkotyövoiman käyttö lentokoneen osien valmistuksessa aiheutti kalustotappioita. Sabotaasi taisi olla aika yleistä pakkotyövoiman taholta.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

mosu
sotvm1
sotvm1
Posts: 680
Joined: Tue May 30, 2006 19:46

Post by mosu »

Jos ne kesti kolmisenkymmentätunti niin aika huono hyötysuhde. johonka köyhälla Suomella ei todenkaan ole varaa.

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Post by Sturmmann »

Kyllä moottori varmasti kesti enemmän, mutta saksalaiset itse vaihtoivat moottorin 30 h ajon jälkeen. Olisko moottori mennyt johonkin huoltoon taakse esim. laakerien vaihtoon yms?
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3280
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Post by Canet »

Näin on kerrottu, että noiden sota-aikaisten saksalaismoottorien lyhyt käyttöikä johtui materiaalipulasta - "hienoja" seosaineita ei metalliseoksiin saatu riittävästi, joten käytettiin sitten "erzatseja" eli korvikkeita - eihän ne täyden väärtejä voineet olla. Hirveää tuhlausta tietysti - mutta sitähän sota pohjimmiltaan juuri onkin..

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Post by Sturmmann »

Tossa loistava pätkä ja on mielestäni puheiden osalta autenttinen. On amit ihmeissään: What hell is it...

Kaunista katsottavaa, mutta niin lyhyt pätkä.

http://www.youtube.com/watch?v=E-8CQp2_BLc
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3280
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Post by Canet »

Tubessa on useampia me262 aiheisia pätkiä.

Oliskohan jossain kuvaa, jossa olisi vierekkäin Gloster Meteor ja Me 262? On niissä hiukan eroa - toinen on kuin huono lelu, toinen kaunis ja virtaviivainen kuin petoeläin.

User avatar
jyri.h
vääp
vääp
Posts: 261
Joined: Sat Sep 08, 2007 10:25

Post by jyri.h »

Sturmmann wrote:Muistettavahan on että moottori DB601-605 tehot sodan lopulle melkein tuplaantuivat, joten tekninen kestävyys tulee jo vastaan moisen viritysasteen nostolla.
Mitenkään saksalaisten moottoritekniikan osaamista väheksymättä, vielä huimempaa oli kehitys brittien RollsRoyce Merlineissä. Merlin II tuotti sodan alussa 1030hp ja Merlin-moottoreiden huipentumana oli ns tiedustelu/valokuvaus Spitfireissä käytetyt 2-vaiheisilla ja nopeuksisilla ahtimilla varustetut Merlin 60/70:t jonka kerrottiin lähteestä riippuen tuottaneen 2500-2640heppaa, tosin tuota tehoa pystyi käyttämään yhtäjaksoisesti vain 15min jonka jälkeen moottori oli "loppu" ja vaihdettiin (jos kotikentälle päästiin) uuteen. Täystehoa käytettiin toki vain viholliskoneilta karkuun lentämiseen. Valokuvauskoneet olivat pääasiassa aseistamattomia ja Spitfire PR.IX lieneekin ollut nopein mäntämoottorikone tuohon aikaan.
Ammunta on ihmeellinen laji. Se vie mennessään.Paluuta ei ole

User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3280
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Post by Canet »

Napier Sabre -moottorin kehityskulku oli ehkä vieläkin huikeampi mitä tehon kasvuun tulee - ensimmäiset versiot antoivat "vain" 1350 hv, mutta viimeisimmät mallit 3500 hv - hätätehona jopa 4000 hv!

Sabre oli ns. H-moottori eli kaksi V-12 -moottoria kampiakselit vastakkain. Teho koottiin kahdesta kampiakselista vaihteistolla potkuriakseliin. Sabre ja sen edeltäjät Rapier ja Dagger (suosivat Napierilla teräaseiden nimiä, sabre = sapeli, rapier = kalpa, dagger = tikari) olivat muutenkin erikoisia - niissä oli ns. luistiventtiilit, eli sylinterin sisällä liikkui luistiholkki, joka avasi ja sulki sylinterissä olevat venttiilikanavat liikkuessaan ylös-alas. Ongelmia piisasi - luistit tahtoivat jumittua, männät sulee jne. Sabre oli hyvin hankala käynnistettävä kylmällä. Eikä mikään mekaanikon unelma muutenkaan - tulppiakin oli 48 kpl. Ensimmäisten koneyksilöiden venttiililuistit kestivät yleensä alle 20 tuntia käyttöä - ei tyydyttänyt RAF:ää. Siirtämällä osa tuotannosta toiselle valmistajalle saatiin yli 100 tunnin käyttöikä ja moottori siihen kiinnitettyine Hawker Typhoon -koneineen pääsi tositoimiin.

Napier on tuottanut muitakin erikoisia moottoreita - mm. kolmikampisen vastamäntämoottorin (Deltic), joka taisi olla mm. Vasama-tykkiveineiden pääkoneena. Näistä on taidettu jo vääntää juttua toisaalla tällä saitilla.

Post Reply

Return to “Lentokoneet”