http://www.youtube.com/watch?v=5nj77mJlzrc
Kaunista katseltava bf 109...
- Sturmmann
- mars

- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
Kaunista katseltava bf 109...
Saksassa ymmärretään, että nämä on tehty lentoon eikä museoihin pölyyntymään!
http://www.youtube.com/watch?v=5nj77mJlzrc
http://www.youtube.com/watch?v=5nj77mJlzrc
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
http://www.youtube.com/watch?v=p5F5E1u7 ... ed&search=
Siistiä siviililentelyä, mutta tuossa pätkässä ammutaankin, ja ihan oikeesti
Siistiä siviililentelyä, mutta tuossa pätkässä ammutaankin, ja ihan oikeesti
Juu, kyllä noissa koneissa on jotain hienoa potkua, kyllähän hornetkin on hieno kun se lentää taistelulentoa, mutta on se ihan toista kuin 40-luvun pelit... Lappeenrannassa 95 ilma showssa oli englannista tuli muistaakseen Hawker Hurricane ja Spitfire, ne harjoitteli taistelu näytöstä koko näytöstä edeltävän viikon päivittäin, oli muuten upea mättöä !
Olisi kiva joskus nähdä mersu livenä, lähin mersu lappeenrantaa taitaa seisoa Utissa lasikuutiossa !
Olisi kiva joskus nähdä mersu livenä, lähin mersu lappeenrantaa taitaa seisoa Utissa lasikuutiossa !
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
- Sturmmann
- mars

- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
Ellei rajan takana esim Leitimon järvessä tms. No meinaapas mennä sarkasmin puolelle. Ennen vain puhuttiin, että musta-6 englannissa on ainoa lentokuntoinen 109, mutta sehän on vedetty kait nutulleen, mutta kuinka pahasti, sitä en tiedä. Nyt You Tubella näyttää olevan pätkiä useammista Mersuista lennossa? Kuka niitä entisöi, siis museot vai yksityiset? Täällä ollaan kaukana tuosta. Voisi meidän Mersuja pöräytellä vähän kentällä, niin olisi ihmisillä ihmeteltävää.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
Mutta mutta.. mites se kaveri käynnisti sen Bf 109:n?? Näytti, että avaimesta..Eikö noissa DB-moottoreissa ollut inertiakäynnistin? Eli siis sellainen, joss mekaanikko kiertää siivellä kyykkien kampea ja kun saa tarpeeksi kierroksia käynnistimeen, niin sitten pilotti heittää kytkimen kiinni ja mylly herää eloon. Tuossa toisessa pätkässä näkyikin inertiakäynnistin toiminnassa.
Pommikoneita vastaan käytettiin eri aikoina ja konetyypistä riippuen erilaisia taktiikoita. Perinteisin on hyökkäys takaa (ylhäältä, alhaalta tai samalta korkeudelta kuin maali) - tämän on väitetty sopivan parhaiten huonoille ampujille.. vaarana tietysti pommikoneen torjunta-aseistus, joka taakse- ja sivullepäin on yleensä kohtuullisen voimakas. Sivulta hyökkääminen edellyttää taitoa ottaa tähtäysennakko oikein - joillakuilla tähän oli luontaiset lahjat. Edestä hyökkääminen oli jossakin vaiheessa saksalaisten suosiossa - vain hyvin vähän torjunta-aseistusta vastassa, mutta hyvin lyhyt aika ampua - ja jos tulee huti, oletkin vihollisen torjunta-aseiden maalina!
Aika suuri osa tuon "autenttisen" pätkän hyökkäyksistä taisi olla samaa - kohteena B-17. Toki näkyi myös B-24:sia. Mikähän oli se kävelykeppi, joka annettiin pilotille mukaan - työnnettiin ohjaamon takaosaan - oliko kaveri vammautunut vai oliko kyseessä jonkinlainen onnenkalu? Tunnistiko kukaan lentäjiä?
Pommikoneita vastaan käytettiin eri aikoina ja konetyypistä riippuen erilaisia taktiikoita. Perinteisin on hyökkäys takaa (ylhäältä, alhaalta tai samalta korkeudelta kuin maali) - tämän on väitetty sopivan parhaiten huonoille ampujille.. vaarana tietysti pommikoneen torjunta-aseistus, joka taakse- ja sivullepäin on yleensä kohtuullisen voimakas. Sivulta hyökkääminen edellyttää taitoa ottaa tähtäysennakko oikein - joillakuilla tähän oli luontaiset lahjat. Edestä hyökkääminen oli jossakin vaiheessa saksalaisten suosiossa - vain hyvin vähän torjunta-aseistusta vastassa, mutta hyvin lyhyt aika ampua - ja jos tulee huti, oletkin vihollisen torjunta-aseiden maalina!
Aika suuri osa tuon "autenttisen" pätkän hyökkäyksistä taisi olla samaa - kohteena B-17. Toki näkyi myös B-24:sia. Mikähän oli se kävelykeppi, joka annettiin pilotille mukaan - työnnettiin ohjaamon takaosaan - oliko kaveri vammautunut vai oliko kyseessä jonkinlainen onnenkalu? Tunnistiko kukaan lentäjiä?
-
Garrett
- Korpisoturi
- kaartsotvm4

- Posts: 524
- Joined: Tue Dec 26, 2006 16:35
Kommentti kävelykeppiin
Filmissä pilotin mukaan koneeseen laitettu kävelykeppi oli käytössä myös Suomalaisilla lentäjillä.
Keppiin kaiverrettiin ainakin niiden kenttien nimet ja kai ajatkin, jolloin niiltä oli toimittu. Voin kysellä lisää perimätietoa, olen nimittäin joskus nähnyt kaverini vaarivainajan kävelykepin noilta päiviltä.
Ilmeisesti sen(kin) ajan sotilaat halusivat korostaa "vanhuuttaan" noilla kepeillä. Lisäksi tietysti kaiverruksien määrä kertoi kaverin sotatien pituudesta.
Filmissä pilotin mukaan koneeseen laitettu kävelykeppi oli käytössä myös Suomalaisilla lentäjillä.
Keppiin kaiverrettiin ainakin niiden kenttien nimet ja kai ajatkin, jolloin niiltä oli toimittu. Voin kysellä lisää perimätietoa, olen nimittäin joskus nähnyt kaverini vaarivainajan kävelykepin noilta päiviltä.
Ilmeisesti sen(kin) ajan sotilaat halusivat korostaa "vanhuuttaan" noilla kepeillä. Lisäksi tietysti kaiverruksien määrä kertoi kaverin sotatien pituudesta.




