Brittien tappioista WWII

Keskustelua kaikista vedessä liikkuvista laitteista.
Post Reply
jaska
maj
maj
Posts: 1338
Joined: Mon Dec 17, 2007 22:05
Location: kangasala

Brittien tappioista WWII

Post by jaska »

Montako taistelulaivaa/taisteluristeilijää Britit menettivät viimeisessä suuressä kahinassa?Entä lentotukialuksia?

User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Re: Brittien tappioista WWII

Post by smokeball »

Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3280
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Re: Brittien tappioista WWII

Post by Canet »

Hyvät tiedot sieltä löytyykin!

Lyhyt käännös..

ROYAL NAVY/ Kuninkaallinen laivasto
Alustyyppi Vahvuus 9/1939 - Lisäykset 8/1945 mennessä - Kokonaismäärä - Tappiot

Tst-laivat* 15 --- 5 ---- 20 --- 5
Lentotukial. 7 --- 58**- 65 --- 10
Risteilijät 66 --- 35 ---101 --- 34
Hävittäjät 184 ---277---461---153
Sukellusv. 60 ---178--- 238--- 76

*Sisältää taistelulaivat ja taisteluristeilijät
** Suurin osa kevyitä saattotukialuksia (mm. kauppa-aluksista muunnettuja)
Näitten isompien alusten tappioiden lisäksi tietysti mittavia tappioita myös kevyemmille voimille: korveteille, tykkiveneile, torpedoveneille ja erilaisille apualuksille.

User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Re: Brittien tappioista WWII

Post by smokeball »

Tuohon tukialusten määrään on kaiketi laskettu ne saattuealukset joilla oli katapultilla laukaistava Hurricane - siis kertakäyttöhävittäjä.
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj
Posts: 1834
Joined: Mon May 01, 2006 22:28
Location: Koljonvirta

Re: Brittien tappioista WWII

Post by Juha Tompuri »

smokeball wrote:Tuohon tukialusten määrään on kaiketi laskettu ne saattuealukset joilla oli katapultilla laukaistava...
Näin näyttää.
Eli:
5 "oikeaa" (4 1/2 - Hermeksen takia )
3 saattuetukialusta
2 katapulttihävittäjällä varustettua entistä kauppalaivaa

smokeball wrote:Hurricane - siis kertakäyttöhävittäjä.
Yleensä Hurricane, joskus myös Fairey Fulmar.
Eikä aina välttämättä kertakäyttöisiä - jos kantama riitti jollekin kentälle asti.

t: Juha
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3280
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Re: Brittien tappioista WWII

Post by Canet »

CAM-laivoista eli ilmavoimien katapultilla varustetuista kauppalaivoista menetettiin 12. Eli jotenkin luku ei täsmää tuohon menetettyjen lentotukialusten määrään. Laivaston vastaavaan ohjelmaan kuuluneista viidestä aluksesta menettiin 2. Jos nuo jälkimmäiset olisi sitten laskettu tuohon "lentotukialuslukuun", kun nämä laivaston katapulttialukset luettiin sotalaivoiksi.

CAM-laivoista 8 oli yksityisomistuksesta pakko-otettuja, näistä menetettiin 2, kuljetusministeriän laivoista 27 varustettiin katapultilla, menetyksiä tuli 10.

Katapulttia käytettiin tosipaikassa vain 9 kertaa - tuloksena 8 pudotusta ja 8 oman koneen menetystä, lentäjistä menetettiin kuitenkin vain yksi. CAM-alusten lentäjät ja hvittäjät kuuluivat kuninkaallisten ilmavoimien vahvuuteen. Yhden laivan lentomiehistönä oli 6-7 ilmavoimien miestä. Koska laskeutumispaikkaa ei ollut, lentäjän oli hypättävä laskuvarjolla tai laskeuduttava mereen. Yhdessä tapauksessa hävittäjä laskeutui Neuvostoliiton alueelle.

Kuninkaallisella laivastolla oli oma pieni katapulttialusohjelmansa, jonka tuloksena 5 entistä kauppa-alusta liitettiin sotalaivastoon ja varustettiin katapultilla ja Sea Hurricane tai Fairey Fulmar -hävittäjällä. Näistä aluksista menetettiin sotatoimissa kaksi.

Kolmas kauppa-aluksiin liittyvä lentokoneohjelma oli "Merchant Aicraft Carrier"-hanke, jossa 6 viljalaivaan ja 13 tankkeriin rakennettiin lentokansi ja rajalliset lentokoneiden käsittelyvarusteet. Tankkereihin ei voitu tehdä hallikantta lentokoneita varten, vaan koneita säilytettiin lentokannella. Alukset pysyivät kuitenkin kauppa-aluksina ja kuljettivat edelleen rahtia n. 80% alkuperäisestä kapasiteetistaan. Miehistönä oli edelleen siviilimerimiehiä, lentomiehistö, mekaanikot ja it-tykkimiehet olivat laivaston henkilökuntaa. Alusten tarkoituksena oli vahvistaa saattueiden sujellusveneentorjuntaa ja siksi lentokoneina oli Fairey Swordfish-kaksitasoja ("narukassi") tai jenkkiläisiä Vought SB2U Vindicatoreita (joita Britanniassa kutsuttiin Chesapeakeiksi). Näistä aluksista ei menetetty sotatoimissa yhtään kappaletta.

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj
Posts: 1834
Joined: Mon May 01, 2006 22:28
Location: Koljonvirta

Re: Brittien tappioista WWII

Post by Juha Tompuri »

Canet wrote: Laivaston vastaavaan ohjelmaan kuuluneista viidestä aluksesta menettiin 2. Jos nuo jälkimmäiset olisi sitten laskettu tuohon "lentotukialuslukuun", kun nämä laivaston katapulttialukset luettiin sotalaivoiksi.
Näistä tuo luku näyttää muodostuneen.

"Neljäs" kauppalaivoihin liittyvä lentokoneohjelma oli sitten brittien saattuetukialus-hanke, joka osittain oli kauppalaivapohjainen.

t: Juha
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3280
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Re: Brittien tappioista WWII

Post by Canet »

Näin oli - sitten oli vielä viideskin projekti, josta ei kuitenkaan tullut valmista - jäästä (ja sellumassasta tai sahanpurusta) tehty lentotukialus .. Tunnettiin nimellä projekti Habakkuk.. :roll:

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj
Posts: 1834
Joined: Mon May 01, 2006 22:28
Location: Koljonvirta

Re: Brittien tappioista WWII

Post by Juha Tompuri »

Canet wrote:Näin oli - sitten oli vielä viideskin projekti, josta ei kuitenkaan tullut valmista - jäästä (ja sellumassasta tai sahanpurusta) tehty lentotukialus .. Tunnettiin nimellä projekti Habakkuk.. :roll:
Mielenkiintoinen, vaikka ei ollutkaan kauppalaivapohjainen:

Image
http://www.arch.mcgill.ca/prof/sijpkes/ ... 20Ice.html
smokeball wrote:Tuohan on jo huhtikuun ensimmäisen keksintöjä, vai oliko asialla suomalainen paperiteollisuuskonsultti?
Asialla olivat amerikkalaiset konsultit, jotka kehittelivät "jäätyneen puuron" (pykeriitin?):
In the beggining of 1943 the original research was transferred from the Canadian North to the Universities of Man., Sask., and AB., and to avoid of time, the construction of a model ice ship, 60 feet long, 30 feet wide, 20 feet deep was undertaken simultaneously on the frozen surface of Patricia Lake in Jasper National Park. The research immediately established one disappointing factor. Ice was not a good building material, it has low strength, its resistant to explosives was unpredictable-and of course ice melts in temperature above zero. Pyke had inquired, "Is there a way to reinforce an ice ship to prevent it fracturing from a torpedo strike?". So experiment began in three countries on strengthening ice, Canadians were mixing it with wood and moss. Dr. Hermin Mark in the U.S. used wood pulp and a British scientist was testing ice with a mixture of paper and saw dust. Wood pulp gave the best result. In appearance, it looked much like frozen porridge, it was subsequently called Pykerete in honor of the man behind the whole idea.
http://members.shaw.ca/andrewfairservic ... tricia.htm

t: Juha
Last edited by Juha Tompuri on Tue Dec 28, 2010 14:30, edited 1 time in total.
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj
Posts: 1834
Joined: Mon May 01, 2006 22:28
Location: Koljonvirta

Re: Brittien tappioista WWII

Post by Juha Tompuri »

Juha Tompuri wrote:Mielenkiintoinen, vaikka ei ollutkaan kauppalaivapohjainen:
Tässä taasen eräs vielä mainitsematon brittien kauppalaivapohjainen projekti:
Image

t: Juha
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

Post Reply

Return to “Laivat”