Canet wrote:Paikallis- eli maamoottorit ovat vähän kuin oma rotunsa.. Käytetty pääasiassa maataloudessa voimalähteenä.
Kipinä oli nätti pieni kaksitahtimoottori - kuin "esi-Vire". Wikut olivat nelitahtisia - yleensä sivuventtiilikoneita. Toinen kotimainen venemoottori, joka kilpaili Wikströmin veljesten kanssa oli Suomen moottoritehtaan "Olympia" - ensimmäisessä veneessäni oli O-58 - 8 hv n. litrainen yksisylinterinen - hitaasti käyvä ja värinä sitä luokkaa, että kiikaria ei voinut käyttää..
Aikanaan lähesä jokaisessa rannikko- tai järvikaupungissa oli omia moottoripajoja - näppärimmät tekivät moottorinsa itse ("virapeli"). Omassa kotikaupungissa tehtiin Lönnström yhtiöillä ns. ammukselaisia (Oy Ammus) - johdon luvalla valettiin ja koneistettiin työntekijöiden omana työnä 2-syl. nelitahtimoottoreita.. Lisäksi oli "Le-La" ja "Pihlmannilainen" sekä myöhemmin myös Briggs-Stratton -ruohonleikkurimoottorista ja valmiista perämoottorin alakerrasta koottu "Hilakarilainen"..
Jotkut merimuseot ovat näitä keränneet - mm. Vaasassa on hyvä valikoima kapungissa tehtyjä moottoreita näytillä. Myös Rauman merimuseolla on paikallisia moottoreita, mutta ne eivät ole näytillä.
Uudenkaupungin satamassa olevassa museossa on aikamonta tuollaista pienmoottoria.