S2

Keskustelua kaikista vedessä liikkuvista laitteista.
Post Reply
1900
kers
kers
Posts: 132
Joined: Tue Jan 22, 2008 15:55

S2

Post by 1900 »

Lueskelin vanhoja Suomen kuvalehtiä, eräässä numerossa vuodelta -25 oli tarinaa s2:sen uppoamisesta ja hukkuneesta miehistöstä(53hlö?). Iso miehistö ollut tuon aikaisessa torpedoveneessä, ja sitä kautta suurempi tragedia..? Onko tapahtumista tarkempaa tietoa? hyvin pintapuolinen ja romantisoitu oli sen aikaisen SK:n artikkeli.

wanhempimestari
sotvm1
sotvm1
Posts: 710
Joined: Fri Feb 26, 2010 8:13

Re: S2

Post by wanhempimestari »

1900 wrote:Lueskelin vanhoja Suomen kuvalehtiä, eräässä numerossa vuodelta -25 oli tarinaa s2:sen uppoamisesta ja hukkuneesta miehistöstä(53hlö?). Iso miehistö ollut tuon aikaisessa torpedoveneessä, ja sitä kautta suurempi tragedia..? Onko tapahtumista tarkempaa tietoa? hyvin pintapuolinen ja romantisoitu oli sen aikaisen SK:n artikkeli.


Kyllä siitä tietoa löytyy, nyt en ihan ulkoa muista mistä ?
S2 höyrykone oli vuosikausia Suomenlinassa maneesin edessä. Nykyistä sijantia en tiedä.... ?

User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3280
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Re: S2

Post by Canet »

S2:n toinen pääkone on Forum Marinumissa Turussa. Palveli kuulemma pitkään jollain sahalla..

Jotain materiaalia löytyy - pitää skannata. Mm. S2:n muisto-kirjanen, Laivastolehden juttuja haaksirikosta ja hylyn nostosta, Suomen kuvalehden artikkeli yms. Voin skannailla ja polttaa levylle jos kiinnostaa. Ota yhteyttä yv:llä, jos kiinnostaa.

Suomen laivaston historiassa ja Auvisen kirjassa "Leijonalippu merellä" on myös tietoa asiast - löytynevät kirjastosta.

User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3280
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Re: S2

Post by Canet »

Otetaan tähän lyhyt versio S2:sta (lähde: Leijonalippu merellä)

Suomessa S-luokaksi nimitetyt torpedoveneet kuuluivat venäläiseen Sokol (Haukka)-luokkaan ja ne oli vuosisadan vaihteessa Pietarissa. Veneiden mitat olivat: 57,9 x 5,6 x 2,3 m. Uppoama 240 t. Höyrykoneiden (kolmivaihepaisunta) teho oli 3800 hv, jolla saavutettiin aikanaan 30 solmun nopeus. Suomessa miehistönä oli 53 miestä. Aseistuksena oli 2 x 75 mm, 2..6 kk, 1 45 cm torpedoputki (kannella) sekä 14..18 miinaa.

Helsinkin jäi Suomen itsenäistyessä useita torpedoveneitä, joista kunnostettiin laivastomme käyttöön 5 S-luokan venettä. Nämä olivat:
S-1, ex Rjanyj, Sova
S-2, ex Prozorlivyj, Gagara
S-3, ex. Poslushnyj, Korshun
S-4, ex. Rezvyj, Voron
S-5, ex Podvishnyj, Albatros
Veneillä oli siis ollut jo kaksi nimeä ennen Suomen lipun alle tuloa. Näitä hiukan pienempi vene ex. 212 sai suomalaisen nimen S-6 vaikka ei siis ollutkaan varsinaista Sokol-luokkaa.

Tarton rauhassa sovittiin, että S3, S-4 ja S-6 palautetaan takaisin Venäjälle.

S-2:n oli mukana laivaston syyspurjehduksella 1925. Komentaja Yrjö Roosin johtamssa osastossa olivat mukana myös tykkiveneet Klas Horn ("lippulaiva") ja Hämeenmaa sekä torpedoveneet S-1 ja S-2. Lokakuun 4. ja 5. päivän välisenä yönä nousi myrsky, joka kuritti kovalla kädellä Pohjalnlahdella kohti Vaasaa (jos oikein muistan) purjehtivia aluksia. Roos antoi osaston alusten toimia päälliköidensä harkinnan mukaan. Klas Horn pelastui ajamalla kohti länttä, Hämeenmaa selvisi merikelpoisimpana, S-1 pääsi viimeisten hiilikilojensa voimalla Mäntyluotoon, mutta S-2 kaatui Säpin majakan läheisyydessä Reposaaren edustalla.

Laivastolehden artikkelin (kirj ins.komkapt V.V. Vuorinen) mukaan mahdollisia turman syitä olivat: aluksen hajoaminen kovassa aallokossa, karilleajo ja siitä aiheutunut vuoto, polttoaineen loppuminen ja siitä seurannut ohjauskyvyttömyys, aluksella tapahtunut räjähdys, aluksen luukkujen ja valoarkkujen (skylights) pettäminen ja vuoto niiden kautta tai matalan aihuettama terävä ja korkea aallokko kaatoi aluksen sen joutuessa kulkemaan epäedullista suuntaan. Vuorinen sulkee hylkytutkimuksen perusteella muut syy pois - jäljelle jää vain viimeinen vaihtoehto. Laivastolehdessä ilmestyi vielä erillinen artikkeli koskien kaatumisen syitä.

Olipa syy mikä tahansa, totuus on, että koko aluksen 53 henkinen miehistö menehtyi onnettomuudessa. Ainakin yksi silminnäkijä kuitenkin oli, sillä luotsi Aalto näki tapauksen Säpin majakalta.

Jäljelle jääneet S-veneet eivät purjehtineet enää seuraavalla purjehduskaudella. Komentaja Roos menehtyi seuraavana kesänä vuotavan pakoputken aiheuttamaan häkämyrkytykseen ollessaan matkustajana yhteysvene A-11:lla. Tästä sitten keksittiin kaikenlaisia "mörköjuttuja"..

S-2:n muistomerkki löytyy Reposaaren hautausmaalta pienen norjalaistyylisen kirkon kupeesta. Lähistöllä on myös kahden Hackinin sotatoimissa tuhoutuneen laivan muistomerkki. Jos matka sattuu sinne päin, kannattaa vilkaista. Reposaaressa on myös museolinnake.

Suomi otti käyttöön myös neljä S-6:kin pienempää ns, C-luokan venettä, jotka saivat numerotunnukset C1-4. Kolme veneistä menettiin jo joulukuussa 1919 vaikeissa jääolosuhteissa itäisellä Suomenlahdella - jäljelle jäänyt C-4 ei enää purjehtinut seuraavana kesänä.

1st Sergeant
res luutn
res luutn
Posts: 992
Joined: Tue Mar 28, 2006 10:01
Location: Häme
Contact:

Re: S2

Post by 1st Sergeant »

Keräilijäkaverillani on seinällään kaksi S2:sta tehtyä öljyvärimaalausta ja yksi hieno isohko relieffi. Nämä on tehty tietenkin tuon tapahtuman muistoksi.
Olipa miekka miestä myöten, kalpa kantajan mukahan,
jonka kuu kärestä paistoi, päivä paistoi lappeasta,
tähet västistä välötti, hevonen terällä hirnui,
kasi naukui naulan päässä, penu putkessa puhusi.

User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3280
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Re: S2

Post by Canet »

Liitän tähän pari kuvaa S-2:sta - niistä käy hyvin ilmi alukseen tehdyt ulkoiset muutokset:

Tässä S-2 suurinpiirtein lopullisessa mallissaan:
Image
Komentosiltaa ja savupiippuja on korotettu. Tuolla avoimella komentosillalla ei silti ollut kovin mukavaa olla - paitsi tuuli ja pärskeet, niin kattiloista tuli kipinöitä ja nokea.

Alkuperäinen Sokol-vene on näyttänyt suurinpiirtein tällaiselta:
Image
Veneen yleisilme on matala. Torpedoheittimiä on kaksi. Kuten näkyy, vene on todella kapea pituuteensa nähden - on siinä tekemistä 12 beaufortin myrskyn nostamassa aallokossa.

Laiva-lehden numerossa 2/2005 taisi olla juttu S-2:sta - sekin pitäisi löytyä täältä omista arkistoista (jotka ovat tieteellisellä perusteellisuudella ja uskomattomalla pikkutarkkuudella moitteettomassa järjestyksessä..).

User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3280
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Re: S2

Post by Canet »

Löysin nettisivun, jossa kerrotaan S-2:sta. Mm. tietoja rakenteesta, viimeisestä matkasta ja muistomerkistä jne. Suomeksi.
http://www.kaslib.fi/MARE/HIST/s2_1.htm

Eki
kers
kers
Posts: 164
Joined: Fri Oct 19, 2007 20:55
Location: Turku

Re: S2

Post by Eki »

Hyvä aihe!

Jos etsii tietoja hakusanojen perusteella internetistä, kannattaa olla ERITTÄIN EPÄUSKOINEN kaikkeen mikä liittyy S-alkuisiin aluksiin ja veneisiin itsenäisyytemme alkuvuosina! Samoja nimiä saatettiin eri tahoilla käyttää toisistaan tietämättä yhtä aikaa.

- Katajanokan tukikohtaan jäi v 1918 viisi SOKOL-luokan torpedovenettä ja yksi Ussuri-luokan torpedovene 212, joille meillä annettiin nimet S 1 - S 6.

- Sveaborgin tukikohtaan (Suomenlinna) jäi Helsingin telakalla v 1915 valmistuneita yhdysveneitä, jotka Suomen Sotasaalis Keskusosaston luetteloissa esiintyivät nimillä S1 (Shrapnell), S2 (Granata), S3 (Raketa), ja S4 (Kartesh). Suomessa alukset olivat nimeltään Wilhelm Carpelan, Axel von Fersen, Fabian Wrede, ja Augustin Ehrensvärd.

- Sveaborgin tukikohdalla oli lisäksi käytössään ns Stantsioner miinaveneitä, jotka niinikään jäivät Suomeen. Näistä Stantsioner nro 1 sai Suomessa ensin ensin tunnuksen S 9 ja sitten nimen N K af Klercker. Stantsioner nro 4 sai ensin tunnuksen S 23 ja sitten S 1.

- Turun Veneveistämö teki vuosina 1916 - 17 Venäjän merivoimille yhteensä 18 kpl SK-41-luokan vartioveneitä (SK = Storozhevoi kater = vartiovene, SK-41...58). Kaikki nämä "kaatterit" jäivät keväällä 1918 Turkuun. Tarton rauhansopimuksen perusteella kaattereista palautettiin 11 ja 7 kpl jäi Suomen merivoimien käyttöön. Niistä käytettiin nimikettä CK + numero.

- joissakin lähteissä ja myös Canet'n viestissä tässä ylempänä mainitaan Ciklon-luokan torpedoveneet (C 1 ... C4 ), joista jouduttiin pian luopumaan niiden huonokuntoisuuden vuoksi.

Ei ole ihme, jos asiat on kirjallisuudessa, lehtiartikkeissa ja netissä sotkettu!


Kannattaa hankkia tällainen:

* Juha Joutsi – Mikko Meronen – Harri Tielinen : ”Tsaarin perintö 1918 Suomessa. Tietoja Suomeen 1918 jääneistä tai suomalaisilta telakoilta tilatuista venäläisistä taistelualuksista ja veneistä.” Moniste 55 sivua, Forum Marinun säätiö, Turku 2010
Last edited by Eki on Thu Nov 04, 2010 7:43, edited 1 time in total.
СИБИРЬ УЧИТ!

User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Re: S2

Post by smokeball »

Outoja ovat Wenäjän haukat Albatros ja Voron (BopoH=korppi).
S2:n uppoamista käytettiin laivastolain läpi viemisen pontimena. Haveri herätti suurta polemiikkia ja sai aikaan myönteisen ilmapiirin suurelle uudisrakennukselle, johon kuuluivat panssarilaivat ja sukellusveneet sekä uudenaikaiset moottoritorpeedoveneet. Kaikkia suunniteltuja aluksia ei rakennettu mm. hävittäjät jäivät tekemättä.
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

User avatar
w9816
sotvm5
sotvm5
Posts: 476
Joined: Tue Mar 06, 2007 11:42

Re: S2

Post by w9816 »

1st Sergeant wrote:Keräilijäkaverillani on seinällään kaksi S2:sta tehtyä öljyvärimaalausta
Kuvia? :pray:

1st Sergeant
res luutn
res luutn
Posts: 992
Joined: Tue Mar 28, 2006 10:01
Location: Häme
Contact:

Re: S2

Post by 1st Sergeant »

Jaahas, tarvii kysyä saako niistä ottaa kuvia julkiseen levitykseen. Pistänpäs asian korvan taa.
Olipa miekka miestä myöten, kalpa kantajan mukahan,
jonka kuu kärestä paistoi, päivä paistoi lappeasta,
tähet västistä välötti, hevonen terällä hirnui,
kasi naukui naulan päässä, penu putkessa puhusi.

User avatar
caporal
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1661
Joined: Sun Feb 22, 2009 23:19
Location: Tyrvää

Re: S2

Post by caporal »

Joo justiinsa ,joskus parikyt vuatta sitte teetin kavereilla tästä S-2 sta maalauksen .Kaverit kavi Thaimassa jatkuvast i. Annoin mielestäni hyvän mallin ( S-2 myrskyssä ,postkorttikoko) .Taulu ku saapui oli hieno ! Mutta onneks olin sen verran selvinpäin että : Laivan perässä oli "tukkaputkella" Ruotsin lippu ! = kaupat peruuntuivat .
w9816 wrote:
1st Sergeant wrote:Keräilijäkaverillani on seinällään kaksi S2:sta tehtyä öljyvärimaalausta
Kuvia? :pray:

User avatar
w9816
sotvm5
sotvm5
Posts: 476
Joined: Tue Mar 06, 2007 11:42

Re: S2

Post by w9816 »

1st Sergeant wrote:Jaahas, tarvii kysyä saako niistä ottaa kuvia julkiseen levitykseen. Pistänpäs asian korvan taa.
Jos ei halua kuvia nettiin, niin ehkä YV:nä?

User avatar
sniperi
res vänr
res vänr
Posts: 810
Joined: Wed Nov 12, 2008 0:06
Location: Kiovan kivääritehdas

Re: S2

Post by sniperi »

toinen torbeedo potski siinä aikas liki...
http://personal.inet.fi/koti/seppo.salonen/bdi_1.htm

User avatar
sniperi
res vänr
res vänr
Posts: 810
Joined: Wed Nov 12, 2008 0:06
Location: Kiovan kivääritehdas

Re: S2

Post by sniperi »

ja tosa vielä s2 juttua...http://personal.inet.fi/koti/seppo.salonen/s2.htm

ja muistakin alueen haaksirikoista infoa...
http://personal.inet.fi/koti/seppo.salonen/

Ja tässä lisää infoa...
http://www.hylyt.net/listaus.jsp?view=sota

Post Reply

Return to “Laivat”