VIIMEINEN KOTKA **** HÄVITTÄJÄLENTÄJÄ HANS WINDIN TARINA

Laita otsikoksi kirjan nimi ja tekijä sekä arvosana 1 - 5.
Post Reply
User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

VIIMEINEN KOTKA **** HÄVITTÄJÄLENTÄJÄ HANS WINDIN TARINA

Post by Sturmmann »

Kirja kertoo Hans Windin tarinan yhdeksi parhaaksi Suomalaiseksi hävittäjälentäjäksi.
Haavoittumisen jälkeen Windin lennot oli lennetty ja sota päättyi, jolloin alkoi elämässä mennä lujaa. Kirjassa kerrotaan kuinka ritari pisti asepuvun merkkeineen päälle ja käveli ravintolaan, niin aina joku tarjosi. Suosittelen henkilöhistorian puolesta.

Image
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3280
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Post by Canet »

Hyvin mielenkiintoinen kirja - suosittelen lämpimästi. Porvalin kirjoihin en - anteeksi vain - ole tottunut kovasti luottamaan, mutta tässä on sitten mukava poikkeus.

Kirjasta selvisi mm.:
- Hans Wind menetti upseerinarvonsa saatuaan ehdollisen kuritushuonetuomion 1950-luvulla.
- Arvo palautettiin anomuksesta 1960-luvun lopulla (presidentti Kekkosen päätöksellä)
- Ilmavoimien sota-aikainen komentaja J.F. Lundqvist oli miljonääri, mutta kärsi vararikon ennen kuolemaansa - häntä ahdisteli entinen alainen, ulosottomiehenä toiminut hävittäjä-ässä Nils Katajainen.
- Miten Suomi "muisti" sodassa kunnostautuneita sotien jälkeen.. (masentavaa)

Jarru

Post by Jarru »

Hassesta löytyy myös toinen kirja. Börje Sjögrenin Hasse Wind Hävittäjälentäjä. Kirjan lukemisesta on sen verran aikaa että en lähde arvostelemaan. Kummatkin kirjat olen lukenut ja omistan ja muistaakseni niissä on joitain pieniä asia eroja. Tosi pieniä :-D

User avatar
Savu
alik
alik
Posts: 538
Joined: Fri Feb 02, 2007 16:39

Post by Savu »

pannaan ny tähän...porvalin kirjoja en enää ikinä lue.....siis niin saissee koko homma....yhen ilmasota jutun luvin, tää joka tappo vaimonsa (otti siis syyt niskoilleen). siin on totuutta jo niin vääristelty....sitte se tietous lentokoneist....lavasta vaan heitettiin käyntiin messejä ja heittoistuin oli jo ruusteris......mielummin luven aku ankkaa....

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Post by Sturmmann »

Porvalista vielä sen verran, kun itse olin kirjoittelemassa Valituille Paloille taannoin artikkelia, niin siellä he pitivät Porvalia jotenkin jalustalla. Pienen keskustelumme jälkeen taisi tippua jalustalta joidenkin silmissä.

Tämä voi olla luuloa, mutta minun annettiin ymmärtää kustantajan toimesta Porvalin oikolukeneen minun tekstiäni, jolloin suuri asiantuntija oli laittanut kuvatekstejä ihan hatusta. mm. Hitler tuli Immolaan JU-52:lla.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

High Power
res vänr
res vänr
Posts: 840
Joined: Sun Mar 16, 2008 19:49

Post by High Power »

Jarru wrote:Hassesta löytyy myös toinen kirja. Börje Sjögrenin Hasse Wind Hävittäjälentäjä. Kirjan lukemisesta on sen verran aikaa että en lähde arvostelemaan. Kummatkin kirjat olen lukenut ja omistan ja muistaakseni niissä on joitain pieniä asia eroja. Tosi pieniä :-D
Löytyy molemmat kirjat, joskin Sjögrenin kirjan etusivulta löytyy myös Windin ja Katajaisen nimmarit... :P Arvoisat herrat olivat Heurekassa ilmailu aiheisessa tapahtumassa 22.8. 1992 jossa pääsin heidät kättelemään ja pyytämään nimikirjoitukset.

Jusu

Post by Jusu »

Tuli tämä kirja luettua ja ansiokas kaveri Hasse kertakaikkiaan oli. Kirjassa jäi hieman häiritsemään se, että kirjassa kerronta oli hyvinkin ylimalkaista. Isoista tärkeistäkin vaiheista vain mainittiin virkkeellä tai kahdella ja se oli sitten siinä.
Mielenkiintoisia uusia juttujakin kirjassa oli, mm Ruotsin takavarikoimat Brewsterit joille ei annettukaan löpöä ja koneet jäivät Trollhättaniin, jos oikein muistan. Lentokenttähenkilöstön ollessa ruokatunnilla paikalle tilattiin paikallisen Shellin miehet tankkaamaan koneet ja lasku Suomen konsulaattiin ja koneet pääsivät lähtemään. Ruotsin IT oli kuulemma ampunut kovasti koneita kohti saamatta kuitenkaan osumia. Tätä tarinaa en ole koskaan ennen kuullut enkä ole törmännyt missään lähteissäkään.
Nopeasti luettu kirja joka nyt ei ikimuistoisten sarjaan noussut vaikkakin Windistä saisi yhtä sun toista tarinaa.
"Emme sano hyvästi, sanomme näkemiin" Adolf Ehrnrooth Hassen hautajaisissa.

User avatar
sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 26, 2006 18:32
Location: Uusimaa

Post by sako92s »

Tieto pitää paikkansa. Saksan hyökättyä Tanskaan ja Norjaan Ruotsalaiset olisivat mielellään pitäneen muutaman jäljellä olevan Brewsterin Trollhättanin lentokonetehtaan suojana. Tiukkojen neuvottelujen jälkeen Brewsterit päästettiin kuitenkin lähtemään,ainakaan minun tietääkseni ne eivät lähteneet mitenkään salaa. Shell koneet kyllä tankkasi ja ruokiksella.Se,että ilmatorjunta tulitti koneita matkalla johtunee siitä,että ruotsalaiset olivat ymmärrettävästi hermona ja pelkäsivät saksalaisten invaasiota myös Ruotsiin. Siksi tunnistamattomia koneita ammuttiin.Lentosuunnitelmakin lienee jäänyt kiireessä antamatta ;)

User avatar
Wittmann
pskapt
pskapt
Posts: 1631
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:35
Location: 7 SaL

Post by Wittmann »

Kirjan lopussa mua häiritsi kirjoittajan epäilys Illun pudotuksista. Muuten hyvä henkilöhistoria.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

Post Reply

Return to “Suomi - ilmasota”