Ensimmäiset ja viimeiset *****

Laita otsikoksi kirjan nimi ja tekijä sekä arvosana 1 - 5.
Post Reply
mosu
sotvm1
sotvm1
Posts: 680
Joined: Tue May 30, 2006 19:46

Ensimmäiset ja viimeiset *****

Post by mosu »

Saksan ilmavoimien komentajan Adolf Gallandin omaelämämkerta lentäjänä. JG 26 "Schlageter" Abbeville Boys komentaja elokuu 40 - joulukuuhun 41. Ammuttiin muuten taistelussa Englanista samana päivänä 2 kertaa alas. Joutui sitten Hitlerin kanssa sukset ristiin ja palasi taistelutehtäviin
Me 262 koneisiin yksikön päälliköksi. Mielenkiintoinen kuvaus mieheltä, joka pääsi näkemään elämää rintamapilotin ja hallintokomentajan näkökulmasta. Hups, en huomannutkaan, että tästä oli jo kerrontaa. Olen tulokas.

User avatar
Komendantti
komendantti
komendantti
Posts: 2682
Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
Contact:

Post by Komendantti »

Yllättävän sujuvaa kerrontaa, mielenkiintoisia yksityiskohtia, jännittäviä käänteitä... mitäpä muuta hyvästä elämänkerta-kirjasta toivoisikaan.

Täydet viisi tähteä ja voin suositella kaikille!
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

User avatar
FTR
Ylläpitävä voima
Ylläpitävä voima
Posts: 649
Joined: Fri Feb 10, 2006 21:47
Location: Uherský Brod
Contact:

Post by FTR »

Kirjassa hieman korostettiin (mielestäni) liikaa Gallandia ylemmän sodanjohdon virheitä. Niitä aivan varmasti tehtiin, mutta kirjassa niihin puututaan (muistaakseni) jatkuvasti. Jos homma olisi ollut oikeasti niin pe...een hoidettu, ei sota olisi kestänyt niin kauan. Mutta muuten ihan hyvä kirja.
- Elämä on ihmisen parasta aikaa -

User avatar
Komendantti
komendantti
komendantti
Posts: 2682
Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
Contact:

Post by Komendantti »

Wittmann wrote:Galland oli muutenkin "hieman" erikoinen persoona ja itse ei tehnyt virheitä. Se oli joku muu.....

Muistelenko väärin?? Galland alennettiin lentueen johtajaksi sodan loppumetreillä ja hänellä oli laivueen johtajana joku yliluti???
Galland kritisoi jopa julkisestikin General der Jagdfliegerin ominaisuudessa (asema, jossa hänellä ei ollut muita esimiehiä kuin itse Hitler ja Göring) pääasiassa vain Luftwaffen johtoa ja itse Göringiä, ja kaikki historian annoksemme lukeneet ymmärrämme kyllä miksi näin oli.
Arvostelujensa johdosta - ja varsinkin tammikuun 1945 "hävittäjälentäjien kapinan" jälkeen - hän saikin paljon vihamiehiä korkeilta tahoilta, samoin kuin menetti Hitlerin henkilökohtaisen luottamuksen. Sananvapautta kun ei oikein tunnettu Hitlerin valtakunnassa...
Joka tapauksessa itse ajattelen, että jos määritelmällä "erikoinen persoona" tarkoitetaan tässä tapauksessa ihmistä, joka ei suostu toimimaan huonojen tai järjenvastaisten käskyjen ja ohjeiden mukaan, niin kyllä - hän varmasti silloin oli todella sellainen. On tietenkin taas aivan eri asia, kuinka järkevää tuollainen rohkea uhmaaminen oli noin autoritäärisessä järjestelmässä...

Ja muistat nyt myös hieman väärin: saatuaan komennuksen takaisin "kenttätehtäviin" johti Galland henkilökohtaisesti Jagdverband 44 -lentoyksikköä - lempinimeltään "Der Galland-Zirkus" - aina huhtikuun loppuun -45 asti, jolloin hän haavoittui ilmataistelussa ja loukkaantui sen jälkeen tekemässään pakkolaskussa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Jagdverband_44
JV44 ei siis kuulunut minkään laivueen alaisuuteen, vaan se oli suoraan OKL:n alaisuudessa.
"I was to set up a small unit to demonstrate that the Me 262 was the superior fighter that I had always claimed. A small unit only in Staffel strength was to be organized. - - -
The unit would not be under the command of any division, corps or airfleet - I was to be totally independent."
Adolf Galland, 1945
Tässä on muuten asiasta kiinnostuneille Adolf Gallandin kotisivu, jossa on mm. haastatteluja, kuvia jne:
http://members.aol.com/geobat66/galland/galland.htm
http://members.aol.com/geobat66/galland/intview.htm


- En jatka täällä tästä aiheesta tämän enempää, koska asiaa ja materiaalia siitä olisi kyllä jopa aivan omaan keskusteluun tuolla Sotahistoria-palstallakin...

;)
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

sotavanhus
jääk
jääk
Posts: 307
Joined: Sun Aug 10, 2008 9:24
Location: lahti.

Re: Ensimmäiset ja viimeiset *****

Post by sotavanhus »

olen lukenut ko kirjan:****
erittäin mielenkiintoinen.

Post Reply

Return to “Muut - ilmasota”