Ruotsin tilanne Saksan alusmaana?

Keskustelua muusta kuin Suomen sotahistoriasta

Moderator: Juha Tompuri

Post Reply
1900
kers
kers
Posts: 132
Joined: Tue Jan 22, 2008 15:55

Ruotsin tilanne Saksan alusmaana?

Post by 1900 »

Ystäväni kertoi varmana tietona että Ruotsissa olisi käytetty kolmannenvaltakunnan sota- ja/tai keskitysleirivankeja teollisuudessa sekä kaivoksissa, tuotteet tietenkin olisivas hyödyttäneet Saksan ponnisteluja, hän myös kertoi Ruotsin kunnissa ja kylissä olleen saksalaisia tarkkailijoita, väitti tietävänsä jopa saksalaisista varuskunnista Ruotsissa... onko forumilaisilla tietoa asiasta?

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Ruotsin tilanne Saksan alusmaana?

Post by Rokka »

Ei oikein tunnu todennäköiseltä tuo työvoiman käyttö, tosin varmasti Saksalaisia tarkkailijoita Ruotsissa oli ja olihan Ruotsin aluetta käytetty myös miehistön kauttakulkuun. Ruotsi sai kylläkin "veristä" kultaa rautamalmista ja jalosteista. Samoin Ruotsilla oli tarkkailijansa Saksassa, miksei niitä olisi ollut saksalaisilla Ruotsissakin ?

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
leksa
sotvm1
sotvm1
Posts: 1480
Joined: Sun Jul 05, 2009 14:45
Location: Kymenlaakso

Re: Ruotsin tilanne Saksan alusmaana?

Post by leksa »

Heti ku lyöt dokumentteja kotkahakaristeillä ja kolmella kruunulla, saatan uskoa.
"Mies miestä vastaan taistelussa voittaja on se, jolla on yksi patruuna enemmän lippaassaan."

Erwin Rommel

1900
kers
kers
Posts: 132
Joined: Tue Jan 22, 2008 15:55

Re: Ruotsin tilanne Saksan alusmaana?

Post by 1900 »

Eihän minulla olekkaan dokumentteja, ystäväni näkemykset vain joihin olen hakemassa kannannanottoja.




.

1900
kers
kers
Posts: 132
Joined: Tue Jan 22, 2008 15:55

Re: Ruotsin tilanne Saksan alusmaana?

Post by 1900 »

Yön mietittyäni tulin siihen tulokseen että jonkinlaisia joukkojen kokoamispisteitä on kauttakulkua ajatellen täytynyt olla, eli siinä mielessä voidaan puhua varuskunnista? Kuinkahan suuria määriä saksalaisia sotilaita kuljetettiin Ruotsin kautta sota-aikana? Mitkä paikkakunnat tai kaupungit olivat tässä asiassa logistisia keskuksia? Sitten vielä, mitä materiaa Ruotsista myytiin Saksaan, ja minkälaisia määriä?

User avatar
M/62
sotvm2
sotvm2
Posts: 642
Joined: Sun Oct 16, 2011 0:47

Re: Ruotsin tilanne Saksan alusmaana?

Post by M/62 »

1900 wrote:Ystäväni kertoi varmana tietona...
Hölynpölyä.
1900 wrote:Kuinkahan suuria määriä saksalaisia sotilaita kuljetettiin Ruotsin kautta sota-aikana? Mitkä paikkakunnat tai kaupungit olivat tässä asiassa logistisia keskuksia? Sitten vielä, mitä materiaa Ruotsista myytiin Saksaan, ja minkälaisia määriä?
Tuossa perustiedot:
http://en.wikipedia.org/wiki/Foreign_re ... ers#Sweden

1900
kers
kers
Posts: 132
Joined: Tue Jan 22, 2008 15:55

Re: Ruotsin tilanne Saksan alusmaana?

Post by 1900 »

Kiitos, pikkuisen aukesi.

Post Reply

Return to “Ulkomainen sotahistoria”