Page 1 of 1

Full metal jacket ****½

Posted: Wed Mar 19, 2008 10:34
by Komendantti
(Kappas kun tätä ei ollutkaan vielä täällä...)

Yksi ehdottomasti katsomisen arvoinen (vaikka hyvin viihteellinenkin) sotakuvaus.
Kyllä Stanley Kubrick osasi hommansa.
Elokuva palkittiin myös aika läjällä muitakin palkintoja, kuin pelkkiä Oscareita.

Eli ei muuta kuin vakavuustoleranssi alas ja elokuva pyörimään, kyllä toimii.
Neljä pilkku viisi tähteä. ****½

Posted: Wed Mar 19, 2008 11:09
by Rokka
77 ja puolikertaa elokuvan katsoneena :) olen herr Komendant samaa mieltä kanssasi (no ehkä muutaman kerran vähemmin, tai ainakin sen puoli)...

Elokuva on mielestäni hyvä kuvaus ihmismielen kärsimyksestä ja sen kestosta, ensimmäinen episodi päättyy WC pöntölle kun Prv "Gomer Pyle" (tai miten private lyhennetään) päättää Hartmanin omat päivänsä... tiesittekö muuten että -60 luvulla ameriikassa pyöri TV sarja Gomer Pyle Marine tai jotain siksi Hartman antoi Leonardille nimen G.Pyle...

Toinen jakso seuraa enemmin sitten jälleen sodan raadollisuutta sotareportterin Jokerin silmin... jne...

hyvä pätkä, itse tykkään alusta enemmin ?

Posted: Wed Mar 19, 2008 11:30
by Komendantti
Rokka wrote:hyvä pätkä, itse tykkään alusta enemmin ?
Niin, itse asiassa nuo osat ovat aikalailla toisistaan poikkeavia, ja siinähän kai samalla olikin yksi koko elokuvan jujuista: katso kaksi elokuvaa yhden hinnalla! :-D
Molemmat puoliskot ovat omilla tavoillaan hyviä. ;)

HYVÄ

Posted: Wed Mar 19, 2008 11:38
by greendevil
HYVÄ ! suorastaan erinomainen

Posted: Wed Mar 19, 2008 12:32
by smokeball
Kyllä kolahtaa! *****

¤¤

Posted: Wed Mar 19, 2008 17:13
by Merten sheriffi
Ihan hyvä Vietnam pätkä.
Tarkka-ampuja kohta loppupuolella mieleenjäävä.

Posted: Tue Apr 08, 2008 10:11
by jääkäri evp
annan **** tähteä.
kaikkien simputuksesta nykyään valittavien varusmiesten pitäisi katsoa ainakin tämän leffan alkukohtaukset peruskoulutuksesta.
tosi hyvä leffa ihan kokonaisuudessaankin.hyvät näyttelijäsuoritukset.

Posted: Tue Apr 08, 2008 15:47
by reka65
Ansaitsee monta tähteä.Hyvin sekoitettu faktaa ja fiktiota toisin kuin yleensä.

Re: Full metal jacket ****½

Posted: Mon Nov 26, 2012 19:27
by Olof
Uppia.

Tulee tänään telkasta: Sub 21:00.

Image

Toimii aina. Mitä tätä enempiä kehumaan.
Surfin' Bird

Re: Full metal jacket ****½

Posted: Mon Nov 26, 2012 23:24
by suppo1
http://fi.m.wikipedia.org/wiki/R._Lee_Ermey#section_
Ei oo Hartmannin näyttelijä pelkkä näyttelijä.

Re: Full metal jacket ****½

Posted: Tue Nov 27, 2012 17:16
by Canet
No juu, R. Lee on nuorna miesnä ollut merijalkaväessä - että tietää kyllä, mitä se on.. yleni ylikessuksi ja sai myöhemmin tuollaisen "Gunnery Sergeant" -kunniarvon - vastaa jotensakin vääpeliä. YouTubesta löytyy äijän vetämiä aseaiheisia pätkiä - reipasta menoa.. R. Leen kavereilla on jos minkälaista "kättäpitempää" - ja niitähän pitää kokeilla!

"Täysmetallitakki" on ainakin jenkien tekemien sotakuvien huippua.

Private eli sotamies-arvon jenkkilyhenne on Pvt. Jenkit puhuvat sotilasarvoista myös "palkkaluokkina", jolloin sotamies on E-1, perusmosuri on E-2 eli Private First Class, PFC (E = Enlisted, värvätty) - E-arvot ulottuvat 9:n, tuo GySgt on E-7. Kaksi ylintä E-luokkaa jakautuvat tehtävän mukaisesti E-8 kahteen ja 9 jopa kolmeen jotensakin rinnakkaiseen arvoon - ylinnä on kuitenkin E-9:sta ensimmäinen - Sergeant Major of the Marine Corps - tämä arvo on vain yhdellä äijällä kerrallaan.. Upseereita on 10 luokkaa, näissä on etuliittenä O = Officer. "Varastossa" on tosin O-11 -arvo eli viiden tähden kenraali - vastaa muiden maiden sotamarsalkkaa - General of the Army (tai Air Force) tai Fleet Admiral - näitähän jaettiin toisen maailmasodan jälkeen palkkioksi muistaakseni 14 - "Hap" Arnoldin armeija-arvo muutettiin myöhemmin ilmavoimien vastaavaksi. Näittenkin yläpuolella on vielä Special Grade, "General of the Armies" (ja vastineensa ilmavoimissa ja laivastossa) - mutta tätä "kuuden tähden arvoa" on jaettu vain kahdesti (Washington ja Pershing), eikä kuutta arvomerkkitähteä ole koskaan kannettu. Merijalkaväellä ei ole viiden tai kuuden tähden arvonimikkeitä. No, nämä ylimmät arvot ovat enemmänkin hypoteettisia - voidaan kai ottaa käyttöön, jos tarvetta tulee..