Page 1 of 1

Länsirintamalta ei mitään uutta (1979) ***

Posted: Fri Sep 19, 2008 10:56
by Komendantti
Länsirintamalta ei mitään uutta (All quiet on the western front), uusintaversio vuodelta 1979
Tähtiä: ***

Tämä kuuluisaan romaaniin perustuva elokuva oli kuvauksissa oikeinkin onnistunut ja antoi paikka paikoin aivan komeaa kuvausta 1. maailmansodan taistelutantereelta. Kuitenkin juoni jäi aavistuksen hataraksi, vaikka hyvät näyttelijät saivat elokuvan pysymään kohtuullisesti nipussa. Tarinasta olisi varmasti saanut aikaiseksi paljon pitemmänkin teoksen vaikkapa lyhyenä sarjana, tämä elokuva kun tuntuu hiukan tiivistämään liikaakin tarinaa, keskittyen myös muutamassa vaiheessa turhan pitkiksi hetkiksi jonkinlaisiin jo yliampuvan pasifistishenkisissä surkutteluissa rypemiseen.
Myös (taas kerran) elokuvan saksalaiset puhuivat englantia, josta lähes aina annan jonkinlaisen miinuksen ...mutta ovathan teoksen tekijätkin englantilaisia, niin että.....
Joka tapauksessa aivan katsomisen arvoinen elokuva, jota voin huoletta suositella katsottavaksi, jos ei muuten niin ainakin asiallisen puvustuksen ja muutamien hyvien näyttelijäsuorituksen vuoksi. ;)


Ps. Elokuvassa selviää myös, että "All quiet on the western front" -lauseella tarkoitettiin taistelujen lakkaamista länsirintamalla 11.11.1918, joten tuo suomennettu nimi on (jälleen) aika väärin johdettu...

Re: Länsirintamalta ei mitään uutta (1979) ***

Posted: Fri Sep 19, 2008 11:42
by Ned Flanders
Komendantti wrote: Ps. Elokuvassa selviää myös, että "All quiet on the western front" -lauseella tarkoitettiin taistelujen lakkaamista länsirintamalla 11.11.1918, joten tuo suomennettu nimi on (jälleen) aika väärin johdettu...
Minusta tuo suomennos on ok, eli tylsä tilanne raportti länsirintamalta päivästä toiseen. Linjat eivät muutu mutta miestä kaatuu.. Saksaksi tuon leffan/kirjan nimi on "Im Westen nichts Neues".

Vanhempi versio (1930) oli minusta hiukka parempi, lopun perhosen keräily jäänyt hyvin mieleen.. Hyvä leffa kuitenkin ja samoin +++.

Kirjana kuitenkin paras niinkuin aina (tekijä Erich Maria Remarque)

P.s. Hiltusen saksan aikaan taisi olla kieletty elokuva, tuo vanhempi versio.

P.P.S. Ja tuo 1930 vuoden versio netistä: http://www.archive.org/details/AllQuiet ... sternFront

Re: Länsirintamalta ei mitään uutta (1979) ***

Posted: Fri Sep 19, 2008 12:12
by Komendantti
Ned Flanders wrote:Saksaksi tuon leffan/kirjan nimi on "Im Westen nichts Neues".
No, tuohon nähden nimi taas on täysin natsaava.
Ned Flanders wrote:Vanhempi versio (1930) oli minusta hiukka parempi, lopun perhosen keräily jäänyt hyvin mieleen..
Itsekin pidin siitä ehkä hiukan enemmän.
Ned Flanders wrote:Kirjana kuitenkin paras niinkuin aina (tekijä Erich Maria Remarque)
Tunnustettakoon, että itsellänikin tuo hyllystä löytyy, mutta lukemattomana...

Re: Länsirintamalta ei mitään uutta (1979) ***

Posted: Fri Sep 19, 2008 14:26
by mosu
Voipi olla uudemmat versiot hyviä, mutta alkuperäisessä on sitä jotain 'nostalgiaa'. Im Westen nichts neues ollee sitä esikuntatason slangia :) jota toki käytettiin ja ilmaus on oikea. Joo, pidettiin hitlerin saksassa pasifistisenä ja oli bannassa l. kielletty. Vähän ot, mutta mua on aina suruttanut mitä tuo hitler sai aikaan saksassa vanha historiallinen valtio, joka pistettiin raunioiksi. Olisinpa ollut joskus niin nuori, että olisin päässyt kokemaan 30-luvun Berliinin yöelämää :) Tosin DDR jäi myös katsomatta. Sitäkin olen katunut. Kaikki ne Trabantit jäi näkemättä.

Re: Länsirintamalta ei mitään uutta (1979) ***

Posted: Sat Sep 20, 2008 8:31
by Komendantti
mosu wrote: - - mua on aina suruttanut mitä tuo hitler sai aikaan saksassa vanha historiallinen valtio, joka pistettiin raunioiksi. Olisinpa ollut joskus niin nuori, että olisin päässyt kokemaan 30-luvun Berliinin yöelämää :) Tosin DDR jäi myös katsomatta. Sitäkin olen katunut. Kaikki ne Trabantit jäi näkemättä.
Älä muuta sano, moni komea ja historiallinen vanha kaupunki iskettiin strategisissa pommituksissa aikalailla maantasalle, kuten vaikkapa Köln, Lübeck, Hampuri, Dresden, Frankfurt, Essen ja muut Ruhrin alueen kaupungit, jotka kokivat käytännössä aivan Hiroshiman ja Nagasakin kaltaisen kohtalon... Voi vain kuvitella millaisia nuo kaupungit ovat joskus ennen tuhoaan olleet, kun on nähnyt tuhoilta säästyneitä pienempiä vanhoja saksalaiskaupunkeja.
Ensimmäinen maailmansotahan ei vielä vaikuttanut kaupunkeihin juuri paljoakaan, ja ne aikansa ilmavoimien aivan marginaaliset pommitukset keskittyivät lähes ainoastaan rintama-alueiden sotilaskohteisiin.

Re: Länsirintamalta ei mitään uutta (1979) ***

Posted: Sat Sep 20, 2008 12:24
by reka65
mosu wrote: - - mua on aina suruttanut mitä tuo hitler sai aikaan saksassa vanha historiallinen valtio, joka pistettiin raunioiksi. Olisinpa ollut joskus niin nuori, että olisin päässyt kokemaan 30-luvun Berliinin yöelämää :) Tosin DDR jäi myös katsomatta. Sitäkin olen katunut. Kaikki ne Trabantit jäi näkemättä.
Sen verran voin mosua piristää DDR vietillä että mitään et oikeastaan ole menettänyt.Jos seisoskelee kaksi-kolme tuntia bussista ulkona sateessa kun itä-puolen rajamiehet ovat tarkastamassa autoa verhot kiinni ja ulos kuuluu vain videolla olevan elokuvan äänet naurun säestäminä.Aivan oikein...hyypät katselivat siellä mukana olleita elokuvia ja hauskaa tuntui olevan.No ulos taas saapuessaan oli naama peruslukemilla paitsi yhdellä joka yritti pidätellä naurua.Ihmisiä ne tuntuivat ilmeettömän naamansa takana kuitenkin olevan.

Re: Länsirintamalta ei mitään uutta (1979) ***

Posted: Sat Sep 20, 2008 13:24
by Wittmann
Leffa on ok trabanteista ei niin väliä...

Re: Länsirintamalta ei mitään uutta (1979) ***

Posted: Sun Sep 21, 2008 0:32
by smokeball
Elokuvaa en ole nähnyt, paitsi jonkun pätkän vanhemmasta, mutta kirja on loistava *****
Komendanttikin ryhtyy vain lukusille ;)

Re: Länsirintamalta ei mitään uutta (1979) ***

Posted: Sun Sep 21, 2008 1:49
by mosu
Tallinna 1976: ruskeapukuiset venäläissotilaat todella tiukksilmeiset, mutta kai ihmisiä kuitenkin. Sehän on selvää, että Itä-Saksan poliisilla, Stasilla, oli arkistothyllyjä kilometrikaupalla, siellä minäkin todennäköisesti., siis wessinä