Page 1 of 1

Punaisen lokakuun metsästys ***½

Posted: Sat Oct 25, 2008 10:46
by Komendantti
Punaisen lokakuun metsästys - The hunt for Red october, 1989

Tom Clancyn menestysromaaniin pohjautuva toiminnallinen jännityselokuva.
Jokainen sotaisempien elokuvien ystävä on tämänkin elokuvan melko varmasti jossain vaiheessa ehtinyt nähdä, eli mitään ihmeempää esittelyä tästä tuskin tarvitaan.
Tarina pitää hyvin otteessaan, joskin taas kerran voisin kirjan lukeneena sanoa elokuvan hiukan turhankin rajusti tiivistävän tämän ydinsukellusveneen "loikkauskertomuksen" painostavaa tunnelmaa.
Näyttelijätyö on joka tapauksessa toimivaa ja esimerkiksi Sean Connery on omasta mielestäni sukellusveneen kapteenin Marko Ramiuksen rooliin oikein osuva ja uskottava valinta.
Ehkäpä muiden Tom Clancyn "Jack Ryan" -seikkailuiden mukaisesti olisi voinut vielä toivoa, että Harrison Ford olisi esittänyt häntä myös tässä elokuvassa, mutta kyllä Alec Baldwin hoitaa roolinsa myös ihan osaavasti - joskin ehkä silti aavistuksen "laimeammin" kuin Harrison Ford olisi saattanut sen tehdä...
Elokuvien tehosteet ja kuvaukset ovat parhaimmillaan komeaa katsottavaa, vaikka joissakin sukellusjaksoissa on aika vahvaa epäuskottavuuden makua.

Ehkä liikaa luettuun kirjaan verrattuna tämä elokuvaversio hiukan omissa silmissäni kalpenee, mutta ainakin tuon kolme ja puoli tähteä voisin itse heti tälle ihan toimivalle kylmän sodan loppusuoran aikaiselle elokuvalle antaa. ***½

Re: Punaisen lokakuun metsästys ***½

Posted: Sat Oct 25, 2008 10:58
by Ned Flanders
Elokuvalle *** ja Connerylle lisäksi * =**** täältä. Tämä juuri niitä hyviä elokuvia joita ei muista ennenkuin puheeksi tulee.

Re: Punaisen lokakuun metsästys ***½

Posted: Tue Oct 28, 2008 19:48
by Canet
Ehkä paremmastä päästä Clancyn kirjojen filmatisoinneista. Ainakin "Patriot Games" (mikäs se nyt oli suomeksi?) oli apha floppi ja vääntelee kirjan hyvän juonen aivan merkilliseksi. Punainen lokakuu seuraa suhteellisen uskollisesti kirjan juonta - Seanin suoritus on tietysti yleensä aina nautinnollista katsottavaa - äijä osaa!

Re: Punaisen lokakuun metsästys ***½

Posted: Tue Nov 18, 2008 9:08
by sotavanhus
dvd löytyy hyllystä.
tosi hyvä elokuva **** pistettä.