Page 1 of 1
YSTÄVÄT, TOVERIT
Posted: Wed Dec 03, 2008 15:24
by Pikku-Berliini
Rauni Mollberg YSTÄVÄT, TOVERIT (1990, Draama, 2 h 6 min) Nikkelikaivoksen johtaja Jurmala on ahne ja säälimätön mies, joka itsevaltiaan tavoin hallitsee yhteisöään. Hänelle kaikki on kaupan: metallit, aseet ja naiset - ja petturit saavat maksaa hengellään. Elokuvan esikuvana on Petsamon kaivosalue jossa 1930-luvulla kohtasivat eri kansallisuudet, nopeaa rikastumista havittelevat onnenonkijat, ja sotaa valmistelevien maiden vakoojat. Rooleissa: Stina Ekblad Mikk Mikiver Hannu Lauri Paavo Liski Leif Wager Tuire Salenius.
Onkohan Jurmalalle ihan oikeaa esikuvaa että oliko juuri noin raisu kaveri kyseessä. Vai onko Molle värittänyt tuota, on siellä väritystä käytetty muissakin kohdissa.
Petsamon Nikkelistä tietoa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kolosjoki
Re: YSTÄVÄT, TOVERIT
Posted: Sat Dec 06, 2008 19:40
by Pikku-Berliini
Lisättäköön että taistelukohtaukset ovat hieman sekavia, mutta terassilta ampuminen "jääpystiin" on toteutettu nikkeliä säälimättä.
Re: YSTÄVÄT, TOVERIT
Posted: Sat Dec 06, 2008 20:29
by John Moses
Aikoinaan kävin tuon ihan teatterissa katsomassa ja sitten toiste telkkarista piti katsoa varmistukseksi...Minusta ko. tuotos on ihan sitä itteään (paitsi haju puuttuu) alusta loppuun. Surkeita näyttelijäsuorituksia, kelvotonta ohjaustyötä ja sekava kokonaisuus kruunattuna maailmojasyleilevällä kapitalisminvastaisella sanomalla ovat kerrassaan yököttävä kokonaisuus. Jos joku vielä ihmettelee miksi mokomaa piti oikein kahdesti katsoa, niin sanottakoon selvennykseksi, että tapanani on useinkin katsoa sekä hyvät että huonot elokuvat vähintään kahteen kertaan, ettei tule annettua hätiköityjä arvosteluja. Tässä tapuksessa niin ei käynyt, kyllä tuo on ihan umpituubaa vaikka kuinka monesti katsoisi. Arvosteluksi voisi antaa vaikka miinus kolme tähteä...
Re: YSTÄVÄT, TOVERIT
Posted: Sun Dec 07, 2008 21:31
by Juha Tompuri
Mr Moseksen kanssa täysin samaa mieltä.
Kaiken huipuksi se ei ollut ihan ilmainenkaan, ja näin me kaikki suomalaiset saimme olla iloisesti tukemassa sen valmistumista:
http://www.pkymasehist.fi/phpBB2/viewto ... ilit=#p903
t: Sven
Re: YSTÄVÄT, TOVERIT
Posted: Tue Dec 09, 2008 11:01
by Panssarijääkäri
Muistan hämärästi tämän leffan, mutta nimi oli unohtunut. Kiitos muistutuksesta.
Re: YSTÄVÄT, TOVERIT
Posted: Tue Dec 09, 2008 13:44
by sotavanhus
löytyy hyllystäni.tuli joskus dvd ostettua.en tykkää ollenkaan.pääosanesittäjä puhuu huonoa suomea.muutenkin tarina epäuskottava.annan säälistä ** pistettä.
Re: YSTÄVÄT, TOVERIT
Posted: Tue Dec 09, 2008 17:27
by Pikku-Berliini
sotavanhus wrote:löytyy hyllystäni.tuli joskus dvd ostettua.en tykkää ollenkaan.pääosanesittäjä puhuu huonoa suomea.muutenkin tarina epäuskottava.annan säälistä ** pistettä.
Kuten huomaatte en itsekkään laittanut ainuttakaan tähteä
Tarina on liian Mollen näköinen, mutta mitäs pasifisti luonnolleen voi

Re: YSTÄVÄT, TOVERIT
Posted: Tue Dec 09, 2008 17:32
by smokeball
Varmaan parikymmentä vuotta, kun näin tuon... Eihän sillä mitään tekoa historian kanssa ole, vaan sellaista fiktiivistä höpinää. Kameratyö oli muistaakseni paikoin hienoa ja Mikk Mikiver oli hyvä näyttelijä - ainakin jossakin muussa roolissaan...
Finland zero points

Re: YSTÄVÄT, TOVERIT
Posted: Wed Dec 10, 2008 7:19
by Panssarijääkäri
Voisin yrittää etsiä jostakin. Ei minua se pasifismi kiinnosta, mutta masentavat ja inhorealistiset leffat kylläkin.
Re: YSTÄVÄT, TOVERIT
Posted: Sun Mar 15, 2009 19:01
by smokeball
Katsoin elokuvan uudestaan, kun löytyi kirjastosta. Ihmisen muisti on armelias unohtavaisuudessaan. Täyttä paskaahan tuo oli.
Käsikirjoitus oli Molbergin ja Skiftesvikin yhteinen, mutta tulos näytti pelkältä Mollelta. Syy selvisi wikipediasta, jossa tiedettiin Mollen 'kävelleen yli' käsiksestä, poistaneen kokonaisia tasoja elokuvasta ja lisänneen omiaan.

Re: YSTÄVÄT, TOVERIT
Posted: Sun Mar 15, 2009 19:21
by Sapööri
Juu. Ystävät toverit ei ole hyvä. Paha hutilaukaus. Paskaa.
Mutta kyllä Mollberg oli oikein hyvä ohjaaja. Esim. Tuntematon on aivan huikea Mollen versiona. Itse en oikein pidä Laineen versiosta. Vaikka todellinen klassikko onkin. Se on minusta liikaa sellainen vitsikäs ja "huoleton" kertomus sotaretkestä Itse olen rupisemman, kylmemmän, naturalistisemman ja raaemman tulkinnan ystävä.