Sulkuvälitulkit 53R/54R

Kertomuksia ja kuvauksia aseiden kunnostamisesta, entisöinnistä tai muuten vaan modaamisesta.
riude
sotvm5
sotvm5
Posts: 495
Joined: Thu Jan 17, 2008 17:00

Re: Sulkuvälitulkit 53R/54R

Post by riude »

Kuinka Bushmaster sovittaa sulkulaitteen MN:ssä?

Bushmaster
sotvm3
sotvm3
Posts: 559
Joined: Sun Oct 29, 2006 0:53

Re: Sulkuvälitulkit 53R/54R

Post by Bushmaster »

En ole koskaan sovittanut sulkukappaleita, mutta olen ollut seuraamassa kuinka seppä / pari itse aseen rakennusluvalla tykkejä duunannutta on tehnyt niitä. Käytännössä kyseeseen tulevat kuitenkin samankaltaiset menetelmät.

wanhempimestari
sotvm1
sotvm1
Posts: 710
Joined: Fri Feb 26, 2010 8:13

Re: Sulkuvälitulkit 53R/54R

Post by wanhempimestari »

Bushmaster wrote:Jos ihan rehellisiä ollaan, niin sulkuvälin voi mitata luotettavalla ja lopputulokseltaan turvallisella tavalla ilman tulkkejakin sulkulaitetta sovitettaessa, jos mittaamassa on henkilö, jolla on käsitys siitä, mikä on liikaa ja mikä on liian vähän. Lukon pitää mahtua pyörähtämään esteettä, eli väli ei saa olla liian tiukka(turvallisuuden kannalta väli ei voi olla liian tiukka, mutta esmes itselataava ase ei toimi silloin), eikä liian löysä. Kun sulkuvälin mitoittaa kymmenesosamillin tarkkuudella niin se riittää. Kuten aiemmin jo sanottiin, muinoin ei mitään virallisia mittoja ja tulkkeja ollut, vaan vehkeet laitettiin kasaan käsivaralla ja perstuntumalla.

Mutta joo, en puhu enempää, koska kohta kimppuuni hyökkää vähintään 3 käyttäjää jotka tuomitsevat koko touhun hirvittävän vaaralliseksi ja vastuuttomaksi ja asesepiltä työt vieväksi, lähes laittomaksi puuhailuksi, koska on olemassa vain ja ainoastaan yksi oikea tapa tehdä asiat ja kaikki muu on kerettiläisyyttä. ;)

Sulkuvälin mittaaminen on eri asia kuin sulkuvälin tarkastaminen tai säätäminen.

En lähtis mututuntumalla säätämään. En korjaa kelloja koska en ole kelloseppä.Saan ne kyllä purettua, muttei se riitä :shock:

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Sulkuvälitulkit 53R/54R

Post by Rokka »

wanhempimestari wrote:Olisko järkevää viedä sepälle tulkattavaksi :miettii:
Järkeä ja järkeä, missä on missä ei, mutta näinhän se yhden aseen kassa on, mutta mitään järkeä ei ole raahata kaikkia koeammuttavia aseita sepälle tulkattavaksi :comcrash

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

wanhempimestari
sotvm1
sotvm1
Posts: 710
Joined: Fri Feb 26, 2010 8:13

Re: Sulkuvälitulkit 53R/54R

Post by wanhempimestari »

Rokka wrote:
wanhempimestari wrote:Olisko järkevää viedä sepälle tulkattavaksi :miettii:
Järkeä ja järkeä, missä on missä ei, mutta näinhän se yhden aseen kassa on, mutta mitään järkeä ei ole raahata kaikkia koeammuttavia aseita sepälle tulkattavaksi :comcrash

- j o n i -
Tämä ei suoraan liity tähän, mutta liippaa...
Olin kauan sitten eräässä aseliikkeessä jossa vanhempi herra kertoi ampuneensa pitkäpiippuisella läppälukko Husqvarnalla Vihtavuoren royaleja.
Nyt jo edesmennyt, arvostettu ja tunnettu kauppias sanoi :"Muista,haulikko räjähtää vain kerran".

Ei sitä sulkuväliä ole huvikseen toleroitu. Mitä taas tulee "epämääräisten" ?
aseiden koeammuntaan, mikään ei ole niin epävarmaa kuin ihan varma. 8)

Sitäpaitsi, ei auton jarruja kannata turhaa korjata, nehän vaan hidastaa vauhtia :lol:

Lu21fer
korpr
korpr
Posts: 66
Joined: Sat May 16, 2009 21:05
Location: Etelä-Karjala

Re: Sulkuvälitulkit 53R/54R

Post by Lu21fer »

Rokka wrote:Hieman olen miettinyt tulkkien ostamista, kun aika mutu tuntumalla tässä ollaan aiemmin menty, vahaa kivääriä on kokeiltu ensin muutamalla tarralapulla, sulkeeko vaiko eikö ?

Kysymys kuuluukin, mistä olette ostaneet Go ja No-Go tulkit, 54R tulkkeja löytyy kohtuu helposti, mutta kun 53R tulkkeja taas ei osumiana tullut, no joskaan 54R tulkeilla pääsee varmasti riittävän läheiseen arvioon sulkuvälistä, aiempaan hylsyn päälle 3 tarralappua kikkaan verraten...

Lisäkysymyksenä, mitkä olivat 53R sulkuvälin mitat ja mitkä 54R mitat ? CIP paperissa lukee laipan paksuus 53R = 1.60 mm ja 54R 1.63 mm.

- j o n i -

Itse tilasin Go ja NO go tulkit Brownellsiltä, ovat Clymerin valmistamat ja noissa Go tulkin mittana on 1.60 ja NO GO on 1.80, CIP maksimihan on tuo 1.70 vaikka käytännössä hylsy alkaa antautumaan vasta kun sulkuväli on n.2.30 riippuen tietysti siitä kuinka väljä pesä takapäästään on ja minkä valmistajan hylsyllä itsensätelominen tuolla sulkuvälillä halutaan suorittaa.



Tuossa linkki vielä ko. paikkaan ja tuotteeseen ettet nyt ala joltain keräilijältä noita miljoonalla ostamaan kun se haluais lopettaa työnteon ja mennä Kanarialle viettämään luksuselämää rahoillasi. ;)

http://www.brownells.com/.aspx/pid=2687 ... GAUGE_SETS

Ja kuten huomaat niin hinta jää tuollaiseen 36 euron katturoihin ja kirjekuoressa tulee tänne Suomen Eurostotasavaltaan muutamalla dollarilla.

Bushmaster
sotvm3
sotvm3
Posts: 559
Joined: Sun Oct 29, 2006 0:53

Re: Sulkuvälitulkit 53R/54R

Post by Bushmaster »

Viiskybää lisää niin saa patruunapesänkalvaimen samaan settiin. Sen voi sitten myydä eteenpäin hyvällä voitolla, kotimaisen hintatason asesepäntyökalujen osalta tietäen.

wanhempimestari
sotvm1
sotvm1
Posts: 710
Joined: Fri Feb 26, 2010 8:13

Re: Sulkuvälitulkit 53R/54R

Post by wanhempimestari »

Lu21fer wrote:
Rokka wrote:Hieman olen miettinyt tulkkien ostamista, kun aika mutu tuntumalla tässä ollaan aiemmin menty, vahaa kivääriä on kokeiltu ensin muutamalla tarralapulla, sulkeeko vaiko eikö ?

Kysymys kuuluukin, mistä olette ostaneet Go ja No-Go tulkit, 54R tulkkeja löytyy kohtuu helposti, mutta kun 53R tulkkeja taas ei osumiana tullut, no joskaan 54R tulkeilla pääsee varmasti riittävän läheiseen arvioon sulkuvälistä, aiempaan hylsyn päälle 3 tarralappua kikkaan verraten...

Lisäkysymyksenä, mitkä olivat 53R sulkuvälin mitat ja mitkä 54R mitat ? CIP paperissa lukee laipan paksuus 53R = 1.60 mm ja 54R 1.63 mm.

- j o n i -

Itse tilasin Go ja NO go tulkit Brownellsiltä, ovat Clymerin valmistamat ja noissa Go tulkin mittana on 1.60 ja NO GO on 1.80, CIP maksimihan on tuo 1.70 vaikka käytännössä hylsy alkaa antautumaan vasta kun sulkuväli on n.2.30 riippuen tietysti siitä kuinka väljä pesä takapäästään on ja minkä valmistajan hylsyllä itsensätelominen tuolla sulkuvälillä halutaan suorittaa.



Tuossa linkki vielä ko. paikkaan ja tuotteeseen ettet nyt ala joltain keräilijältä noita miljoonalla ostamaan kun se haluais lopettaa työnteon ja mennä Kanarialle viettämään luksuselämää rahoillasi. ;)

http://www.brownells.com/.aspx/pid=2687 ... GAUGE_SETS

Ja kuten huomaat niin hinta jää tuollaiseen 36 euron katturoihin ja kirjekuoressa tulee tänne Suomen Eurostotasavaltaan muutamalla dollarilla.


Joo, just noinhan se menee. Viime syksynä myin ylimääräiset min/max tulkit ja elin koko talven kanarialla kuin ruhtinas !

Puolet jäi rahoista vielä käyttämättä. Täytyy miettiä mihin sijoittais sen 20€ :miettii:

wanhempimestari
sotvm1
sotvm1
Posts: 710
Joined: Fri Feb 26, 2010 8:13

Re: Sulkuvälitulkit 53R/54R

Post by wanhempimestari »

Lu21fer wrote:
wanhempimestari wrote:

Joo, just noinhan se menee. Viime syksynä myin ylimääräiset min/max tulkit ja elin koko talven kanarialla kuin ruhtinas !

Puolet jäi rahoista vielä käyttämättä. Täytyy miettiä mihin sijoittais sen 20€ :miettii:

Tarkoitus ei ollut sormella ketään osoittaa mutta kun rupesit kerran avautumaan niin
mites se sanonta nyt meni " se koira älähtää johon kalikka kalahtaa" vai kuinka se nyt oli?
Ja kyllähän kaikki tietävät mitä ne "vain asialliset tarjoukset" ihan oikeasti tarkoittavat. ;)

Meni yli vihellyksen kanssa.....
Kaikki kaupat on ostajan ja myyjän välisiä, ei muiden.
Jokaisen luulis tietävän että joskus "onnistaa" myyjää joskus ostajaa.

Hurjin minkä muistan oli markka-aikaan. Halusin ostaa kaksi o-rengasta jotka eivät olleet vakiokokoisia. Odotusaika oli kolme päivää kun tekevät.
Tarjosin 1000mk/kpl jos saan ne heti. En saanu... Siinä tapauksessa olis ollu huomattavasti halvempaa maksaa kuin odottaa...

Tulkeissa ja kalvaimissa on eroja. Se, kuinka merkittäviä ne on kellekkin on taas toinen juttu. Olen aina tarkastanut mini/max välyksen ilmaiseksi jos sopivat tulkit löytyy. Siihen menee alle minuutti. Eri asia on jos tuodaan vaikka kymmenen asetta.
Olen kymmenien vuosien aikana nähnyt niin monta hajonnutta ja räjähtänyttä asetta että otan ihan vakavasti nuo mitat. Jos ei ole perehtynyt asiaan on viisaampi piipahtaa jonkun osaavan luona.
Sen olen oppinut että siinäkin kannattaa käyttää järkeä.

Kaveri asennutti tarkkaan kivääriinsä vaimentimen. Ihmetteli miksi piippua oli katkaistu n.10cm ? Ilman lupaa ja ennalta kertomatta.Minulla on omat epäilykseni asiasta. Ei ole sellaista alaa olemassakaan jossa kaikki ovat hyviä :miettii:

Post Reply

Return to “Aseiden rakentaminen ja kunnostaminen”