Haulikkokysymys

Kertomuksia ja kuvauksia aseiden kunnostamisesta, entisöinnistä tai muuten vaan modaamisesta.
Post Reply
User avatar
HL/A
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3500
Joined: Tue Dec 23, 2008 15:40
Location: Salpalinja

Haulikkokysymys

Post by HL/A »

Kaverilla on Sauer & Sohnin 70-luvulla valmistettu 12 kaliberinen rinnakkaispiippuinen haulikko. Sen tukin kaula halkesi pystysuunnassa, kaveri korjasi siististi liimaamalla. Nyt on ongelma saada rautaosat takaisin tukkiin.

Varmistimen pystyvipu pitäisi mennä tukissa olevan reijän läpi. Ilmeisesti rungon alaosa pitää irrottaa ja rungon puolikkaat kiinnittää tukin ympärille? Alaosa on eri kappaletta mutta kun sitä katseltiin ei arvattu lähteä purkamaan. Onko siinä jotain huomioitavia jippoja? Vai onko yksinkertaisinta sahata kaulaa pystysuunnassa halki niin että varmistin menee paikalleen?
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.

User avatar
TomiH
sotvm5
sotvm5
Posts: 498
Joined: Sat Jun 12, 2010 22:04
Contact:

Re: Haulikkokysymys

Post by TomiH »

Joo pohja täytyy ottaa irti, muuten et saa rautoja takasi. Rohkeasti vaan :D , ei sieltä mitään osia "lennä" pois.

User avatar
HL/A
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3500
Joined: Tue Dec 23, 2008 15:40
Location: Salpalinja

Re: Haulikkokysymys

Post by HL/A »

OK. Pohjan alapinnan keskellä on 2 suurikantaista ja kapeauraista ruuvia. Niistäkö aukeaa?
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.

User avatar
TomiH
sotvm5
sotvm5
Posts: 498
Joined: Sat Jun 12, 2010 22:04
Contact:

Re: Haulikkokysymys

Post by TomiH »

Eipä nyt ole oma torrakko saapusalla, mutta muistaakseni toinen liipasenkaaren edessä ja toinen takana?
Sisukset tapeilla kiinni, eikä ruuvit aukasemalla pitäs irrota ku kuoret...näin muistelen noin 10 vuoden takasia..vakuuttavaa, eikö 8)

User avatar
igorrock
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2487
Joined: Thu Sep 04, 2008 21:52
Location: Helsinki
Contact:

Re: Haulikkokysymys

Post by igorrock »

Niitä ruuveja on Sauerissa oikeastaan neljä kappaletta; yhden läpiruuvin kanta on piilossa topleverin (=taittovipu) alla, toisen liipasinkaaren tyven alla ja sitten on vielä ne kaksi jotka pitävät liipasinlevyn aloillaan. Kannattaa aloittaa liipasinkaaren irroituksesta ts. ensin kaaren hännän takapäässä oleva pieni puuruuvi pois ja sen jälkeen käännetään kaarta etupäänsä ympäri niin kauan että siellä oleva lyhyt ruuvi kiertyy irti. Muiden ruuvien avaamiseen tarvittavan meisselin kärki pitää olla hyvin ohut, melkeinpä veitsenterävä, itse olen tehnyt vanhoista SA int -ruuvareista. Oma hankaluutensa on varmistimen sovitus oikeaan asentoon kasausvaiheessa.

Tukin sahaaminen etupäästään halki aiheuttaa aika nopeasti sen että koko tukki halkeaa joten en suosittele. Tässä tilanteessa asioiminen sepän pakeille olisi varsin järkevää, samalla kun "laatikko" kerran puretaan olisi hyvä hetki myös pestä ja puhdistaa se. Ja sepällä on valmiiksi työhön sopivat meisselitkin niin ruuvien kannat eivät tuhoudu, saattavat nimittäin olla melko tiukassa ja silloin meisseli helposti lipsahtaa....tällaisesta työstä seppä veloittaa muutaman kymmenen euroa eli ei mahdottomia.
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"

User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4442
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Re: Haulikkokysymys

Post by smokeball »

Samanlainen purkusysteemi vaikuttaisi olevan kuin unkarilaisessa Monte Carlossa. Seppähän se varma valinta on, mutta kyllä sille itsekin pärjää ja pystyy putsaamaan - siinähän sitä oppii taas uutta.
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

User avatar
igorrock
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2487
Joined: Thu Sep 04, 2008 21:52
Location: Helsinki
Contact:

Re: Haulikkokysymys

Post by igorrock »

Seppähän se varma valinta on, mutta kyllä sille itsekin pärjää ja pystyy putsaamaan - siinähän sitä oppii taas uutta.
Nuo liipasinlevyn ruuvit saattavat joskus olla TODELLA tiukassa. Tiedän että jotkut sepät avaavat niitä penkkiporakonella ts. ensin ase kiinni ruuvipuristimeen, sopiva kärki kiinni poran istukan leukoihin ja sitten painetaan kärki hahloon ja lopuksi käsin pyörittämällä avataan. Tällä tavalla kärki saadaan varmasti suoraan ruuvin kantaan riittävällä paineella eikä lipsahduksia pitäisi tapahtua.
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"

User avatar
HL/A
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3500
Joined: Tue Dec 23, 2008 15:40
Location: Salpalinja

Re: Haulikkokysymys

Post by HL/A »

Kyseisessä aseessa ovat raudat irrallaan tukin halkeamisen takia. Takimmainen sideruuvi näkyy ja kiertyy auki.
SIIS, liipasinlevyn alapuolella olevat kapeauraiset ruuvit on saatava auki, sekä taittovivun alapuolella oleva läpiruuvi :miettii:

Osat eivät ole nyt minulla joten en kuviakaan voi lähettää.
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.

Post Reply

Return to “Aseiden rakentaminen ja kunnostaminen”