Sinistyksestä ja sinistämisestä

Kertomuksia ja kuvauksia aseiden kunnostamisesta, entisöinnistä tai muuten vaan modaamisesta.
User avatar
igorrock
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2487
Joined: Thu Sep 04, 2008 21:52
Location: Helsinki
Contact:

Re: Sinistyksestä ja sinistämisestä

Post by igorrock »

Haulikon piippuparille ainoa oikea sinistystapa on ns. jaloruostutus.

Keittosinistyksen kanssa on turhan suuri riski siihen että kaksipiippuinen haúlikko muuttuu haulikoksi jossa on piippu ja piippu eli välikiskot irtoavat jossain vaiheessa myöhemmin. Syynä ei niinkään ole sinistysnesteen kuumuus vaan se että juotosmateriaalin korroosio käynnistyy helposti.
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"

User avatar
Spieß
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2449
Joined: Sat Feb 11, 2006 10:13
Location: Zella-Mehlis

Re: Sinistyksestä ja sinistämisestä

Post by Spieß »

Syynä ei niinkään ole sinistysnesteen kuumuus vaan se että juotosmateriaalin korroosio käynnistyy helposti
Tuota en ole aiemmin kuullutkaan että tinaus alkaa korroosion johdosta pettämään?? :miettii:
Et varmaankaan tarkoita ruostumista vaan esim. tinauksen liukenemista siniaineen johdosta. Näin en ole kuullut käyneen , eikä omistakaan sinistyksistä ole säleet irronneet.
Onko sinulla käynyt näin sinistäessä?
Si vis pacem, parabellum...
Image

User avatar
Stoppari
vääp
vääp
Posts: 256
Joined: Sun Aug 27, 2006 18:31

Re: Sinistyksestä ja sinistämisestä

Post by Stoppari »

FerroBlack 100 ainetta myi Teräskonttori aikoinaan(20v sitten) sitä ei enään saa.Vastaavaa ainetta voi kysellä Bang & Bonsomerilta, nimike oli aikoinaan Alcal NN, mutta se on nykyään muuttunut, en tiedä sen nimeä.Sitten tuo vihertyminen, se tulee siitä, jos seossuhde on muuttunut, esim. haihtumisen takia, samalla lämpötila nousee.Tätä kannattaa varoa.
Nikke Pärmi: "Tuoda, tuoda, kun kaikki toised olivad pessimisdejä, niin minä yksin olin onanisdi."

User avatar
igorrock
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2487
Joined: Thu Sep 04, 2008 21:52
Location: Helsinki
Contact:

Re: Sinistyksestä ja sinistämisestä

Post by igorrock »

Tinalla on olemassa oma korroosioprosessinsa joka ikäänkuin "syö" sitä muuttaen sen hauraaksi.

Keskustelin tästä asiasta reilu viikko sitten kun poikkesin erään maamme eturivin asesepän luona Kouvolan ja Lappeenrannan välillä. Po. seppä sanoi useaan otteeseen korjanneensa keittosinistettyjä haulikonpiippuja joista joltain kohtaa (usein piipun suusta) on juotossauma ratkennut.

Kuumasinistys-prosessi ei siis mitenkään automaattisesti irroita piippuja mutta, kuten jo sanoin, riski korroosion alkuun on vahvasti olemassa.

Eli suosittelen edelleen jaloruostusta, lopputuloskin on sillä paljon kauniimpi.
Last edited by igorrock on Sun Jan 24, 2010 19:18, edited 1 time in total.
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"

User avatar
TPTK
maj
maj
Posts: 1411
Joined: Fri Feb 08, 2008 1:59
Location: Pohjois-Karjala

Re: Sinistyksestä ja sinistämisestä

Post by TPTK »

Onko kenelläkään kokemusta AGI:n tuotteista?

Ei wanhemmille keräilyaseille, mutta käyttövehkeille ilmeisen hyvä pinnoite: http://www.americangunsmith.com/view.php?id=50
Ainakin mikäli seuraavan videon antiin on luottamista?
http://www.americangunsmith.com/view.php?id=124
- Tässä täytyy tietysti ottaa huomioon se, että luvallisten ja toisaalta luvattomien aseiden kohdalla pätevät täysin erilaiset lainsäädäntömuutokset ja erilaiset toimet, sanoo Holmlund.

User avatar
Stoppari
vääp
vääp
Posts: 256
Joined: Sun Aug 27, 2006 18:31

Re: Sinistyksestä ja sinistämisestä

Post by Stoppari »

Kyllä se keittosinistys syö tinaa, katoppa vain sinistyksen jälkeen piipun suusta, kiskojen tina on syöpynyt silminnähden.Kiskojen tinaus voi olla jossainkohdassa hyvin vähäinen, ja ei tarvita kuin jokunen paukku ampua, kiskot lähtevät irti.
Nikke Pärmi: "Tuoda, tuoda, kun kaikki toised olivad pessimisdejä, niin minä yksin olin onanisdi."

User avatar
Spieß
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2449
Joined: Sat Feb 11, 2006 10:13
Location: Zella-Mehlis

Re: Sinistyksestä ja sinistämisestä

Post by Spieß »

Tinahan on aine jota käytetään todella paljon suojaamaan muita metalleja korroosiolta.
Lyijy-tinajuotos ja piipun metalli sinistysnesteen vaikutuksesta muodostavat galvaanisen korroosioparin, mutta korroosio loppuu kun pinnat huuhdellaan huolellisesti sinistysaineesta. Kyseisessä korroosioparissa syöpyy epäjalompi metalli, tässä tapauksessa se on piipputeräs, joten tina ei katoa syöpymällä.
Sinistystapahtuman aikana tapahtuva korroosio ei kuluta niin merkittävästi piipputerästä että se vaikuttaisi juotokseen.
Mielestäni nuo säleiden irtoamiset ovat puhtaasti liian kuuman nesteen tai liian pitkän sinistysajan tulosta.
Si vis pacem, parabellum...
Image

User avatar
igorrock
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2487
Joined: Thu Sep 04, 2008 21:52
Location: Helsinki
Contact:

Re: Sinistyksestä ja sinistämisestä

Post by igorrock »

Tinan korroosio on itseasiassa hapettumisreaktio jonka liikkeellelähtöä tässä tapauksessa edesauttaa keittosinistyksessä käytettävät hapettavat ainesosat.

Minun puolestani voit Spieß jatkaa haulikon piippujen keittosinistyksiä kaikin mokomin mutta itse en ainakaan omille piipuille, osin jo ulkonäkösyistä, anna moista tehdä. Keitosta syntyvä kiiltävä musta kun ei mitenkään vastaa alkuperäistä kaunista sinistystä.
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"

wanhempimestari
sotvm1
sotvm1
Posts: 710
Joined: Fri Feb 26, 2010 8:13

Re: Sinistyksestä ja sinistämisestä

Post by wanhempimestari »

HL/A wrote:Edesmennyt aseseppä Mikko Fagerströn käytti varsin yksinkertaista kuumasinistysainetta, siinä on summamutikassa puoliksi Lipeää ( natriumhydroksidi ) ja Salpietaria ( Kaliumnitraatti ) ja tarpeen mukaan vettä. Vettä lisätään tarvittaessa sillä haihtuvuus on suuri koska sakean liuoksen kiehumapiste on noin 120 astetta. Kiteytyvä suolaseos tahtoo kiivetä astian reunoja pitkin ylös joten sitä pitää keittämisen ( noin 20 min. ) aikana kaapia takaisin nesteeseen. Sinistynyt esine huuhdellaan kuumalla vedellä, kuivataan ja öljytään, väri on varsin musta. Seos ei pure kovin seostettuihin teräksiin.

Kyllä vaan. Olen sinistänyt M.F:n litkuilla monia rautoja, hyvin on toiminut.
Olen myös "värjännyt" satoja rautoja armeijan aineilla. Metkaa oli se että ohjeissa puhutaan ehdottomasta puhtaudesta ennen kylpyyn laitoa.
Olen kokeillut kaikkea mahdollista mieleen juolahtanutta. Paskasista käsistä kaikkiin mahdollisiin käytettävissä oleviin rasvoihin. Ei mitään ongelmaa, hienoa jälkeä! Silloin tällöin kuitenkin läiskä ilman väriä?
Yksi asia on kuitenkin selvinnyt,nikkelipitoiset raudat. Esim. 95/vinsun lukonkehykset ja jotkut syöttökotelot.Menee punaisiksi.(nikkeli) Joo, vihreiksi jne. myös, mutta johtuu kylvyn pituudesta. Sen jälkeen veteen,petrooliin ja aseöljyyn niin tulee kelvollista jälkeä,valtiolle.
Hionnasta riippuu lopullinen väri. Hieman karhea-musta.Kunnolla hiottu-sinnen. Tällä tarkoitan todella kunnolla hiottua.Viimeinen hionta pituus suuntaan !
Ja ihan sotavaltion ferroblack aineilla. Sinänsä ihme juttu...?

Ainoa juttu noissa on lämpötila ja se että kumisaappaat on hupaa kamaa...
Ehkä sen takia(?) en ole koskaan maistanu lipeäkalaa kun siihen lipeään sulaa saappaat...

User avatar
caporal
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1661
Joined: Sun Feb 22, 2009 23:19
Location: Tyrvää

Re: Sinistyksestä ja sinistämisestä

Post by caporal »

Ballistol Klever - sinistysaine . On kehuttu pikkuosien sinistykseen rock ? Saako enään mistään , Riistamaa joskus myi ?

User avatar
igorrock
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2487
Joined: Thu Sep 04, 2008 21:52
Location: Helsinki
Contact:

Re: Sinistyksestä ja sinistämisestä

Post by igorrock »

Olen ostanut ao. ainetta tämän vuoden sisällä juurikin Riistamaalta joten luulisi että löytyisi vieläkin..... :miettii:
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"

User avatar
caporal
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1661
Joined: Sun Feb 22, 2009 23:19
Location: Tyrvää

Re: Sinistyksestä ja sinistämisestä

Post by caporal »

Kiitos ! Joku vaan kehui että parasta markkinoilla olevaa pikku sinistykseen .

User avatar
igorrock
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2487
Joined: Thu Sep 04, 2008 21:52
Location: Helsinki
Contact:

Re: Sinistyksestä ja sinistämisestä

Post by igorrock »

Olen kyllä itsekin tyytyväinen po. aineeseen.
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"

User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Re: Sinistyksestä ja sinistämisestä

Post by smokeball »

Sinisalolla on aika kattava tarjonta pienempiin sinistyksiin.
http://www.juhanisinisalo.fi/FI/Aineet
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

eklu
res vänr
res vänr
Posts: 806
Joined: Sun Nov 12, 2006 19:20
Location: Vaasa

Re: Sinistyksestä ja sinistämisestä

Post by eklu »

Kun olen sorvannut äänen vaimentimen adaptereita ilma aseisiin ja materiaali kromi nikkeli työkalu rautaa (6 kanttista) niin ensin supersiniä ja puhdistus ja päälle jenkkipoikien Perma Blue hyytelöä. Nyt tulee mustaa joka pysyy, parin kaverin lippaita käsitelly tuolla Perma Blue tahnalla ja seuraavana päivänä pyyhitty öljyllä, kaikki olleet tyytyväisiä oman Super sini käsittelyn jälkeen. Tuolla firmalla aineet alumiiniinki, tuosta hammastahna tuubista sitten riittää. Hintaa en tiedä ku sain lahjaksi, kymmen kunta ilmakivääriä on käsitelty ja putkilo puolillaan. Liputan siis sitä, valmistaja lupaa että toimii ihan uusiin osiin ja väriä ei saa säihkähtää kun öljysellä rätillä hinkkaa niin mustuu, ikävä kyllä supersini häviää tämän kisan. Minä en sitten huonoa kehu, just laitoin yhdet viilatut tähtäimet ja omistaja erittäin tyytyväinen.

Post Reply

Return to “Aseiden rakentaminen ja kunnostaminen”