m28-30 lataus d46

Keskustelua ampumatarvikkeista
Post Reply
AJJV
stm
stm
Posts: 23
Joined: Fri Jul 25, 2014 8:19

m28-30 lataus d46

Post by AJJV »

Hei. Kännykällä selatessa en löytänyt sopivaa topicia.

Kesä lähestyy ja kisa kausi sen mukana, tarkoitukseni olisi rueta lataamaan patruunoita pysrtäriin tuolla d46 12g.n luodilla. Mitä ruutia suosittelette ja millä panoksella olette löytäneet parhaan käynnin?

Ja tiedän että jokainen ase on yksilö ja mikä toimii yhdellä ei toimi toisella. Kokemuksia kiitos siis.
http://aseharrastajanarkisto.blogspot.fi/?m=1 - asiaa ammunnasta ja aseista

User avatar
CH
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1673
Joined: Sun Jul 08, 2007 17:09
Location: Keski-Suomi

Re: m28-30 lataus d46

Post by CH »

Minulla lataus on ollut 2,95 grammaa N140-ruutia latauspituuden ollessa rapiat 76 mm. Nallina normaali RWS:n berdan-nalli. Hylsyt VPT/Lapua tai SO. S&B:n boxer-hylsyä tulee myös käytettyä, tosin lähinnä syystä, että ei-lataavat kanssa-ampujat tarjoavat niitä mieluusti. Hylsyä ei kuitenkaan voi suositella kaulan ohuen seinämävahvuuden vuoksi 7,83 mm luodille, sillä normaali supistusholkki ei anna kaulalle riittävää tiukkuutta. Osa luodeista pysyy, mutta osan saattaa pystyä vetämään sormivoimin ulos. Itämitoituksellisten luotien (esim. S&B:n oma kuula) kohdalla ongelmaa ei ole.

Ase on ensimmäistä tuotantosarjaa edustava m/28-30, jonka piipun sisämitat ovat 7,63/7,84 mm. Ylimenokartio on alkuperäiskuntoinen, ts. ei ole kalvettu D-166-luodille. Kokeilin aiemmin ruutimääriä 3,00 g ja 2,90 g, mutta näistä ensimmäinen osoitti kesäammunnoissa painemerkkejä ja jälkimmäinen taas nokesi hylsyjä koleissa lämpötiloissa. Nykyinen lataus on pelannut tasaisesti vuoden ympäri matkasta riippumatta.
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP

User avatar
Fresnel
kers
kers
Posts: 138
Joined: Fri May 11, 2007 12:51

Re: m28-30 lataus d46

Post by Fresnel »

Hei!

Minulla sama kuin CH:lla: 46 grain N140, nalli Zenith tavallinen kiväärinalli, lp 76 mm. Lapuan uusi boxer hylsy.

Minun 28-30:ssa on D- avarrettu pesä.

t: Fresnel

Post Reply

Return to “Patruunat, kranaatit ja muut ampumatarvikkeet”