Ryssän Winsu

Keskustelua kivääreistä ja varusteista - myös pienoiskivääreistä
User avatar
Ned Flanders
kenr
kenr
Posts: 1849
Joined: Fri Jun 09, 2006 19:33
Location: leftorium
Contact:

Re: Ryssän Winsu

Post by Ned Flanders »

Hyvälle näyttää.Image
Image

Rensseli-setä

User avatar
caporal
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1661
Joined: Sun Feb 22, 2009 23:19
Location: Tyrvää

Re: Ryssän Winsu

Post by caporal »

Itse olen "alkuperäistänyt" kaksi 95:sta.Toiseen jouduin vaihtaan piipunkin ,oli porattu 9,3:seks.Puuosat teki 1:een Nurminen T Orivedeltä ja 2:een Maikkula S Rovaniemeltä.Yksittäisiä osia jos joutuu metsästään asemessuilta saa maksaa "mansikoita".Tulee Vinsu hintoihinsa,mutta harrastukset maksaa!

User avatar
leon
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2462
Joined: Wed Apr 15, 2009 21:18
Location: Etulinja
Contact:

Re: Ryssän Winsu

Post by leon »

reka65 wrote:Olinkin jo unohtanut koko aiheen,pitääkin muistaa ottaa ase kaapista jahka taas sinne pääsen kaivautumaan valokuvan ottoa varten.On todella rehvakas latausliike näissä aseissa.
Mutta kun tilanne olisi seuraava,NOJAAT juoksuhaudan REUNAAN ja jahtaat kohti syöksyviä vihulaisia.. kummassa on mielkkäämpi latausliike mosinissa vai winsussa...? Ajattelepa..

Ps. Minulla olisi yksi etupuu ylimääräisenä jos joku tarvitsee ikävä kyllä lyhennettynä. Parilla kympillä lähtee tarvitsijalle.

User avatar
reka65
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2457
Joined: Sat Sep 16, 2006 7:32

Re: Ryssän Winsu

Post by reka65 »

Minulla on niin liukasliikkeisiä lukkoja Mosineissa että kyllä sellainen olisi minun mieleeni enemmän kuin winsu.

User avatar
leon
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2462
Joined: Wed Apr 15, 2009 21:18
Location: Etulinja
Contact:

Re: Ryssän Winsu

Post by leon »

reka65 wrote:Minulla on niin liukasliikkeisiä lukkoja Mosineissa että kyllä sellainen olisi minun mieleeni enemmän kuin winsu.

Juuri tätä tarkoitin,tuo latausliike aseenalla on sitäpaitsi winsulla juoksuhaudan reunaa vasten melko hankalaa... :)

User avatar
reka65
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2457
Joined: Sat Sep 16, 2006 7:32

Re: Ryssän Winsu

Post by reka65 »

leon wrote:
reka65 wrote:Minulla on niin liukasliikkeisiä lukkoja Mosineissa että kyllä sellainen olisi minun mieleeni enemmän kuin winsu.

Juuri tätä tarkoitin,tuo latausliike aseenalla on sitäpaitsi winsulla juoksuhaudan reunaa vasten melko hankalaa... :)
Latausliike winsulla on älyttömän pitkä.John Waynen nopeat latausliikkeet saattaisivat saada eri nopeuden Ryssälle toimitetun kanssa.

User avatar
76253r
sotvm1
sotvm1
Posts: 713
Joined: Fri Jul 13, 2007 17:28
Location: P-P

Re: Ryssän Winsu

Post by 76253r »

Jos jotain kiinnostaa niin olisi tiedossa aika halpa deko ryssän winsu(jos esim. jollain tarvetta varaosille). Yv tavoittaa, kuka ehtii ensin ;)
Jep.

jaska
maj
maj
Posts: 1338
Joined: Mon Dec 17, 2007 22:05
Location: kangasala

Re: Ryssän Winsu

Post by jaska »

No oma Winsu on kyllä muuten alkuperäinen ,mutta jollain on ollut tarve hiukan parantaa kulahtanutta sinistystä.Hihna on ,muttei alkuperäinen ja työkalukin tuli aikanaan mukana vaikka parhaat päivänsä onkin nähnyt.Onneksi on pysynyt yhtenä kokonaisuutena eikä pikkuosiakaan ole joutavina hukattu.

REK
alik
alik
Posts: 91
Joined: Mon Jan 03, 2011 18:16
Location: Etelä-Häme

Re: Ryssän Winsu

Post by REK »

Elvytetäänpä vanhaa aihepiiriä.
Olisi kaksi alkuperäiskuntoista vinsesteriä valinnanalla. Toinen on täysin alkuperäinen, sinistykset kuluneet pois (paitsi yläpuun alta)ja piippu varmaan 2 tai 3 syöpymisasteeltan. Ja muutenkin koluhua ja käytönjälkeä on tarvittava määrä.
Toinen on muutoin alkuperäinen ja huippukuntoinen. Ei paljoa kolhua eikä ruuveja nylpätty piloille (paitsi piipultaan ehkä menee kategoriaan 3) ja tietysti uudelleen sinistetty!! Sepän mukaan tod.näk ennensotia kuitenkin ehostettu.
Niin eli kysymys palstalaisille kuuluu, että kumpi vaiko kampi kannattaisi ottaa seinälle pölyttymään?

User avatar
reka65
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2457
Joined: Sat Sep 16, 2006 7:32

Re: Ryssän Winsu

Post by reka65 »

No se alkuperäisempi ja kaappiin/asehuoneeseen.Vai aiotko dekotuttaa aseen?

REK
alik
alik
Posts: 91
Joined: Mon Jan 03, 2011 18:16
Location: Etelä-Häme

Re: Ryssän Winsu

Post by REK »

Asehuoneen seinälle. Eipä ole noita dekoja tullut harrastettua. Onko noiden valmistusvuosista tietoa? kuluneempi olisi sn n.170 000 ja sinistetty n.330 000.
Kuluneesta puuttuu etusiderenkaan ruuvi. Muuten on osat tallella ja molemmat vaikuttaisi soivilta laitteilta. Pitäisi käydä tänään kokeilemassa osuuko kummallakaan tauluun 100m. Vai jääkö tosiaan vaan keräilykappaleeksi.

John Moses
kaartsotvm3
kaartsotvm3
Posts: 569
Joined: Mon Feb 13, 2006 9:04

Re: Ryssän Winsu

Post by John Moses »

Keräilyaseena uudelleen sinistetty Winsu on arvoton, sellaisenaan se on ns. "varaosapyssy", eli jos keräilykappaletta haluat, niin silloin se originaalikuntoinen - vaikka huonompikin - on aina arvokkaampi kuin uudelleenpinnattu. Tätä on joidenkin ilmeisen vaikea tajuta, puhun nimenomaan Winchesterin aseista. Keräiluarvo haihtuu kuin tuhka tuuleen sillä hetkellä, kun pinnat hiotaan ja vedetään uutta sineä päälle, sama koskee puuosien hiomista. Valmistusvuosista sen verran, että jos sarjanumero on vain himpun yli 170 000, on ase valmistunut vuoden 1915 lopulla, numero 330 000 osuu johonkin kevään/kesän 1916 tienoille.
Image

REK
alik
alik
Posts: 91
Joined: Mon Jan 03, 2011 18:16
Location: Etelä-Häme

Re: Ryssän Winsu

Post by REK »

Ok. Kiitos tiedoista/valistuksesta John.
Vielä varmistusta tuohon uudelleensinistykseen. Sini on hieman sinertävä/harmahtava, eli ei armaijan patamusta. Ja kuitenkin jonkinlaiset työstöjäljet ovat näkyvissä sinin alta pitkittäis-suunnassa aseeseen nähden. Sinistys ei ole aivan saman värinen kun hyväkuntoisessa pistimessäni. Ja onko noissa vehkeissä alunperin lukonkehyksen sisäosat myös sinissä? Tuossa alkuperäisenä pitämässäni ovat puhtaan metallin väriset. (vaiko ovat kuluneet/kadonneet huonossa säilytyksessä. Ja tässä epäillyssä laitteessa moitteettomassa sinissä.
Pikaisella ratakäynnillä molemmat tussarit toimvat moitteettomasti. Ja vaikka piiput ovat molemmissa parhaat päivänsä nähneitä, niin 5lks/100m molemmilla alle 10cm läjään.

User avatar
igorrock
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2487
Joined: Thu Sep 04, 2008 21:52
Location: Helsinki
Contact:

Re: Ryssän Winsu

Post by igorrock »

Vähän OT:ia mutta mielestäni kannattaisi keskustella myös siitä että kannattaako yleensäkään, varsinkin kun on kyseessä noinkin yleinen ase kuin "Ryssän Winsu", keräilytarkoituksessa hankkia asetta jonka pintakäsittely on täysin kulunut pois. Ja onko todellakin niin että jos aseelle jossain vaiheessa sen elinkaaren aikana on tehty jotain kunnostustöitä, on se keräilyllisesti täysin arvoton ? Toki on ymmärretttävää että täysin hyvässä alkuperäiskunnossa oleva ase on aina se arvokkain mutta jos asetta on kunnostettu alkuperäisin menetelmin, siis siten että sen ulkoinen asu ei poikkea alkuperäisestä (esim. sinistysmenetelmän osalta), on mielestäni aika erikoista jos sellainen ase on täysin arvoton tai että huonossa mutta alkuperäisessä kunnossa oleva on sitä huomattavasti arvokkaampi.

Amerikassa on varsin yleistä että vanhoja hienoja aseita, siis sellaisia joita edelleen käytetään, kunnostetaan perusteellisesti käyttäen täysin alkuperäisiä menetelmiä ja materiaaleja. Omasta mielestäni tämä on aseen kannalta se paras tapa pitää se "hengissä" myös tuleville polville. Itse kun ajattelen niin että ase itsessään, kaikkine toimintoineen on arvokkaampi kuin ne huonosta hoidosta jääneet jäljet jota noissa "alkuperäisissä" aseissa usein on nähtävissä, tallentavathan nämä silloin enemmänkin muistoja ihmisen piittaamattomuudesta kuin esimerkkiä hienosta teknisestä esineestä. Toki jos ase on restauroitu, on siitä kerrottava.
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"

User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Re: Ryssän Winsu

Post by smokeball »

Ranskalainen sananlasku: "Minulla on isoisäni kirves. Isäni vaihtoi siihen terän, minä varren." :miettii:

Kyllä aseella on minun mielestäni myös keräilyllistä arvoa vaikka se olisi restauroitukin. Jopa ns raiskatullakin aseella on oma historiallinen merkityksensä.
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

Post Reply

Return to “Kiväärit”