Baikal mp-446 viking Kokemusia?

Keskustelua pistooleista ja revolvereista sekä niiden varusteista
Post Reply
Vertti
korpr
korpr

Baikal mp-446 viking Kokemusia?

Post by Vertti »

No niin nyt tuli innostus hommata ressu pistooli :D
Onko kellään kokemuksia baikal mp-446 vikingistä, se olisi yksi vaihtoehto. Mitä itse suosittelisitte aloittelialle pistooliksi?

JTV
sotvm4
sotvm4

Re: Baikal mp-446 viking Kokemusia?

Post by JTV »

Vertti wrote:No niin nyt tuli innostus hommata ressu pistooli :D
Onko kellään kokemuksia baikal mp-446 vikingistä, se olisi yksi vaihtoehto. Mitä itse suosittelisitte aloittelialle pistooliksi?
Tietoa muilta suomenkielisiltä foorumeilta:
http://forum.eralle.net/viewtopic.php?t=3832
http://forum.eralle.net/viewtopic.php?t=31378
http://www.toiminta-ampujat.fi/phpBB/vi ... php?t=3528

9-millisiä pistooleja on olemassa uskomattoman laaja valikoima ja kuka tykkää mistäkin - joten minkään yksittäisen pistoolimallin suositteliminen suoraan on melko turhanpäiväistä touhua - tilanne on periaattessa sama kuin kysyisit mikä on paras auto tarkentamatta kysymystäsi sen enemmän. Ihanne-tilanne olisi että voisit jossain testata yleisempiä tarjolla olevia pistoolimalleja käteesi, ampua kullakin ainakin jokusen laukauksen ja testata sillä tavalla mikä sopii sinulle. Käytännössä tämä voi olla vaikeaa.

Onko paikkakunnallasi aktiivista reserviläistoimintaa? Itse olen pääkaupunkiseudulla sekä käyn ampumassa eri reserviläisporukoiden ratavuoroilla. Reserviläisporukoilta joissa olen mukana löytyy laina-aseita myös niille mukaan ampumaan haluaville jotka eivät itse aseita omista. Ja lisäksi useimmat meistä ovat kohteliaan kysymyksen jälkeen ovat valmiita antamaan itse omistamamme pistoolin ominaisuuksista kiinnostuneiden kokeilla sillä ampumista muutaman laukauksen verran.

Mikäli tämä ei ole mahdollista lähtisin aluksi sinuna harventamaan mahdollisten pistoolimallien valikoimaa, koska muuten valikoimaa on ihan liiaksi. Valikoiman harventamiseksi voit miettiä perusteita kuten:

1. Mihin aiot käyttää kyseistä pistoolia. Jos aiot jatkossa harrastaa esim IPSC:iä tai SRA:ta läheskään kaikki 9-mm pistoolit eivät pärjää kyseisessä lajeissa.

2. Millaista materiaalia olevan pistoolin haluat: Runkoja löytyy teräksen lisäksi myös alumiinisia ja muovisia. Näistä muovisin alkaa kai olla yleisin nykyisin, mutta aseen luottavasti toimimisen kannelta tarkempi käsien otteen osalta ("löysin rantein" ammuttaessa helpommin lataushäiriöitä) ja rekyyli tekee jatkolaukauksien ampumisesta yleensä hitaampaa.

3. Muut mieleen tulevat toivomukset joiden perusteella valinnan varaa voi harventaa rajallisemmaksi, kuten toimintatapa (yksitoiminen/kaksitoiminen/muu), viimeistely (sinistetty, kirkas jne) tai lippaan kapasiteetti.

Kun olet miettinyt pistoolilta kaipaamiasi ominaisuuksia on valikoima todennäköisesti harventunut sen verran että loppujen ominaisuuksia voi alkaa tutkia tarkemmin ja löytää sopivan niiden joukosta. Hintaa en tuijottaisi kovinkaan paljon - kannattaa ostaa kerralla sopiva eikä se yleensä ole halvin.

Jarkko

reka65
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by reka65 »

Nämä asiat ovat sellaisia joita joutuu miettimään itse.Onko lyhyt vai pitkäsorminen,suuri vai pienikätinen.

On lukemattomia seikkoja joita kannattaa miettiä ja kun on katsellut vaikka sitten muutamien aseiden tietoja ja ulkonäköä kannattaa mennä kyselemään tarkemmin sellaisia myyvästä liikkeestä jos saisi käteen kokeilla ja vertailla.

Jotkut huutavat CZ 75 puolesta,toiset kannattavat henkeen ja vereen Clock 17 merkkistä ihmismerkkainta,toisen käteen istuu Desert Eagle parhaiten,joku pitää FN Browningin tähtäimistä jne.

Parhaiten saat etsittyä itsellesi sopivan aseen niihin itse tutustuen.hätäiilä ei tässäkään asiassa kannata kun kerran lupa on voimassa 6kk(menihän aika oikein?).Nettikyselyillä et aseeseen pääse kiinni,se vaatii sitä liikkeissä kiertämistä.

Vertti
korpr
korpr

Post by Vertti »

Kiitos vinkeistä.
Olen tutkinut eri vaihto ehtoja, mikä soveltuisi parhaiten SRA:n ei tullut Baikal vaihto ehdoksi. Todellakin ei auta kuin kierrellä eri liikkeissä ja kokeilla vaihto ehdot läpi, sillä saa selville mitä on tarjolla ja mikä sopii itselle parhaiten. Hyvän myyjän avustuksella (varaosat, lisävarusteet jne...) Huomasin myös sen et toiset huutaa Glock:n perään ja toiset CZ:n ja vielä aika kiivaasti :shock:
Siksi en mainitse mihin tulokseen olen tullut :smile:

Post Reply

Return to “Pistoolit ja revolverit”