Ukko-Mauserin takatähtäin: osien yhteensopivuus?

Keskustelua pistooleista ja revolvereista sekä niiden varusteista
Post Reply
ojh
alik
alik
Posts: 85
Joined: Sun Jun 24, 2007 17:36
Location: Uusimaa

Ukko-Mauserin takatähtäin: osien yhteensopivuus?

Post by ojh »

Ostetaan-palstalla vieralleet tietävät että kaipailen Ukko-Mauserin takatähtäimen siirtäjän salpaa jousineen, tai kokonaista siirtäjää. Osa tulisi 9 mm aseeseen.

On herännyt kysymys että onko 7,63mm ja 9mm Mausereiden takatähtäimissä muuta eroa kuin asteikko, siis sellaista joka estäisi "tuhannen metrin Mauserin" siirtäjää sopimasta ysimilliseen. Minulla on myös 7,63 mm malli jossa siirtäjän salpa on tallella. Olen koettanut mittailla siirtäjiä ja salvan koloja joka suuntaan, enkä löydä eroja. Ei millään viitsisi lähteä pelkästään testimielessä purkamaan ehjää tähtäintä ja sovittamaan osaa ysimilliseen (siellä on pieni jousi, ja minulla on trauma pienistä jousista - älkää kysykö miksi). Niin että jos jollain on kokemukseen perustuvaa tietoa liukujien/salpojen yhteensopivuudesta, niin se otetaan kiitollisuudella vastaan.

Pentta
kers
kers
Posts: 147
Joined: Fri Mar 31, 2006 21:01
Location: Porvoo

Re: Ukko-Mauserin takatähtäin: osien yhteensopivuus?

Post by Pentta »

Tähtäin purkautuu helposti puristamalla puristimella tangenttia alaspäin ja työntämällä samalla taaksepäin

ojh
alik
alik
Posts: 85
Joined: Sun Jun 24, 2007 17:36
Location: Uusimaa

Re: Ukko-Mauserin takatähtäin: osien yhteensopivuus?

Post by ojh »

Itse itselleni vastaten: on 1000 m ja 500 m tähtäimien salvoissa sittenkin eroa. Tarkkaan ottaen 53 euroa :(
http://www.asamnet.de/~ehrenred/ersatzt/c96.htm

User avatar
FN_1899
sotvm2
sotvm2
Posts: 667
Joined: Sat Jan 01, 2011 20:26
Location: Pohjoisrintama

Re: Ukko-Mauserin takatähtäin: osien yhteensopivuus?

Post by FN_1899 »

Painonastan hammastus on erilainen.

Post Reply

Return to “Pistoolit ja revolverit”