Suomi kp:n lukko

Keskustelua konepistooleista ja niiden varusteista
Post Reply
User avatar
caporal
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1661
Joined: Sun Feb 22, 2009 23:19
Location: Tyrvää

Suomi kp:n lukko

Post by caporal »

Mitähän kuvassa näkyvä H-leima Suomi kp:n lukossa merkitsee? Valmistenumero 148XX muistaakseni joka tehty lukkoon "sähkökynällä".
Attachments
KP 001.JPG
(87.66 KiB) Downloaded 3646 times

User avatar
greendevil
sotvm1
sotvm1
Posts: 677
Joined: Sun Jul 22, 2007 6:21
Location: TST-kenttä

Re: Suomi kp:n lukko

Post by greendevil »

yleisesti H on hylkyleima osissa. KP:n lukkojen osalta mittavirheellinen, joka alunperin hylätty, mutta myöhemmin kuitenkin otettu käyttöön. Tälläisiä lukkoja oli mm varaosalukkoina armeijalla. Syy hylkäyksiin lienee ollut virhe mitoissa joilla ei loppujen lopuksi ollut merkitystä osan käytön kannalta. Yleinen leima noissa on lukon pohjassa oleva H 8

User avatar
caporal
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1661
Joined: Sun Feb 22, 2009 23:19
Location: Tyrvää

Re: Suomi kp:n lukko

Post by caporal »

Kiitooksia tiedosta ! Arvelin H:n olevan jonkun tarkastajan leiman,taikka niinhän se tavallaan onkin kun on hylyksi luokiteltu.

User avatar
Olof
res maj
res maj
Posts: 1282
Joined: Sat Jan 09, 2010 0:07
Location: Underground

Re: Suomi kp:n lukko

Post by Olof »

Kiinnostaisi nähdä hyvä lähikuva Suomi-kp:n iskupiikistä. Oisko kellään laittaa kuvaa?
Pysyikö piikin muoto samana vai tehtiinkö sille muutoksia tuotannon kestäessä?
Vielä vähän otsikon aiheesta ohi... kelpaisi kuva myös Peltiheikin iskupiikistä.
Romumuurahainen

User avatar
Stoppari
vääp
vääp
Posts: 256
Joined: Sun Aug 27, 2006 18:31

Re: Suomi kp:n lukko

Post by Stoppari »

Mielestäni tässä tapauksessa ei ole kyse hylkyleimasta.Olen nähnyt senverran useasti näitä merkintöjä ihan armeijan myymistä toimivista ja deko suomi kp:ista.Jos olisi hylätty, niin eipä varmaan olisi varasto kp:ihin noita laitettu ?!?!?! Tuohan voi tarkoittaa vaikka "HYVÄ" :P
Nikke Pärmi: "Tuoda, tuoda, kun kaikki toised olivad pessimisdejä, niin minä yksin olin onanisdi."

Post Reply

Return to “Konepistoolit”