Tunnistamaton lentokone-konekivääri

Keskustelua kone- ja pikakivääreistä sekä niiden varusteista
Post Reply
JTV
sotvm4
sotvm4
Posts: 529
Joined: Fri May 25, 2007 23:11
Location: Pääkaupunkiseutu

Tunnistamaton lentokone-konekivääri

Post by JTV »

Tunnistaako kukaan kuvissa näkyviä konekiväärin jäänteitä? Ne ovat tiettävästi peräisin suomalaisen Blenheim-pommittajan hylystä ja epäilys on että kyseessä olisi eräs Lahden lentokonekäyttöön suunnittelemista konekivääri-malleista, mutta pystyykö kukaan tunnistamaan tarkemmin?

Image
Image
Image
Image

Laitoin tämän kysymyksen tänne sen alunperin englanninkieliseen Axis History Forum:iin lähettäneen henkilön puolesta.

Berlioz
sotvm4
sotvm4
Posts: 531
Joined: Sun Oct 21, 2007 21:33
Location: PKS

Re: Tunnistamaton lentokone-konekivääri

Post by Berlioz »

Kyllä tuo on selkeästi Lahden L33 sarjalainen (piippu, luisti, lukko). Eikös niihin Blenheimin kk-torneihin asennettu L33/36 mallia..?

On muuten vikkelä konstruktio. L33/39llä on tullut kellotettua 1100 ls/min, ja patruuna on sentään laippakantainen.
Continental 4x4 Wiking – Für den Wintereinsatz im Kaukasus mit schwere 4x4-Fahrzeugen.

Berlioz
sotvm4
sotvm4
Posts: 531
Joined: Sun Oct 21, 2007 21:33
Location: PKS

Re: Tunnistamaton lentokone-konekivääri

Post by Berlioz »

http://www.flightforum.fi/forum/index.p ... 745.0.html

Tuolla näkyvän tiedon mukaan I-sarjan BL koneissa olisi ollut tornissa ensimmäisen sarjan L33. Niitä valmistettiin alle 100 kpl ja sarjanumerot olivat välillä 100-200, mikä täsmäisi tuohon piipun numeroon.
Continental 4x4 Wiking – Für den Wintereinsatz im Kaukasus mit schwere 4x4-Fahrzeugen.

JTV
sotvm4
sotvm4
Posts: 529
Joined: Fri May 25, 2007 23:11
Location: Pääkaupunkiseutu

Re: Tunnistamaton lentokone-konekivääri

Post by JTV »

Berlioz wrote:http://www.flightforum.fi/forum/index.p ... 745.0.html

Tuolla näkyvän tiedon mukaan I-sarjan BL koneissa olisi ollut tornissa ensimmäisen sarjan L33. Niitä valmistettiin alle 100 kpl ja sarjanumerot olivat välillä 100-200, mikä täsmäisi tuohon piipun numeroon.
Kiitos, ilmoittelen eteenpäin kyseisen tiedon.

riude
sotvm5
sotvm5
Posts: 495
Joined: Thu Jan 17, 2008 17:00

Re: Tunnistamaton lentokone-konekivääri

Post by riude »

Onpa pienikokoinen, kirjojen kuvista ei ole oikein ymmärtänyt kokoluokkaa, mutta mallu-aski selventää.

Miulla ois tuohon muistaakseni lipas vink vink :D.

wanhempimestari
sotvm1
sotvm1
Posts: 710
Joined: Fri Feb 26, 2010 8:13

Re: Tunnistamaton lentokone-konekivääri

Post by wanhempimestari »

Berlioz wrote:Kyllä tuo on selkeästi Lahden L33 sarjalainen (piippu, luisti, lukko). Eikös niihin Blenheimin kk-torneihin asennettu L33/36 mallia..?

On muuten vikkelä konstruktio. L33/39llä on tullut kellotettua 1100 ls/min, ja patruuna on sentään laippakantainen.

A.Lahden konstruktioissa on aikalailla tunnistettavia yksityiskohtia.Vaikkapa kiihdytin,neliömäinen lukko mm.

Niinhän sitä sanotaan että kun hyvän jutun keksii, jatkossa tulee asiasta erilaisia muunnelmia, eli kehitysversioita. Eli käyttää aiempia hyväksi havaitsemiaan komponentteja. Mekaniikkaa.

Kaveri oli kauan sitten Nokialla puhelin insinöörinä, oli kahden vuoden sopimus. Sen jälkeen kuulemma yleensä toistaa itseään eikä tee enää luovaa työtä :miettii:

Berlioz
sotvm4
sotvm4
Posts: 531
Joined: Sun Oct 21, 2007 21:33
Location: PKS

Re: Tunnistamaton lentokone-konekivääri

Post by Berlioz »

wanhempimestari wrote: Niinhän sitä sanotaan että kun hyvän jutun keksii, jatkossa tulee asiasta erilaisia muunnelmia, eli kehitysversioita. Eli käyttää aiempia hyväksi havaitsemiaan komponentteja. Mekaniikkaa.
Kyllä nämä Lahden piippurekyylitoimiset aseet ovat mekaanisesti toinen toistaan huonompia. Liikkuvien suuri massa aikaansaa tolkuttoman rekyyli-impulssin, ja tuo monia ongelmia aiheuttava "kiihdytinkin" tarvitaan vain siksi, että lukon perääntyminen ei muuten toimisi luotettavasti.

Se ei ole koskaan auennut, oliko perimmäisenä syynä ulkomaisten (kaasumäntä) konstruktioiden hyvät patenttisuojaukset, vai kotimaisten upseerien päähänpinttymät.
wanhempimestari wrote:Kaveri oli kauan sitten Nokialla puhelin insinöörinä, oli kahden vuoden sopimus. Sen jälkeen kuulemma yleensä toistaa itseään eikä tee enää luovaa työtä :miettii:
Näinhän se vähän on.
Continental 4x4 Wiking – Für den Wintereinsatz im Kaukasus mit schwere 4x4-Fahrzeugen.

User avatar
TPTK
maj
maj
Posts: 1411
Joined: Fri Feb 08, 2008 1:59
Location: Pohjois-Karjala

Re: Tunnistamaton lentokone-konekivääri

Post by TPTK »

Berlioz wrote:Se ei ole koskaan auennut, oliko perimmäisenä syynä ulkomaisten (kaasumäntä) konstruktioiden hyvät patenttisuojaukset, vai kotimaisten upseerien päähänpinttymät.
Kyllähän Aimo Lahti koetti tarjota kaasumäntärakennetta muun muassa Sampo -pikakiväärin muodossa, mutta eihän moinen epävarma ratkaisu sopinut "poteroihinsa jämähtäneille" sotilaspäättäjille.
- Tässä täytyy tietysti ottaa huomioon se, että luvallisten ja toisaalta luvattomien aseiden kohdalla pätevät täysin erilaiset lainsäädäntömuutokset ja erilaiset toimet, sanoo Holmlund.

wanhempimestari
sotvm1
sotvm1
Posts: 710
Joined: Fri Feb 26, 2010 8:13

Re: Tunnistamaton lentokone-konekivääri

Post by wanhempimestari »

TPTK wrote:
Berlioz wrote:Se ei ole koskaan auennut, oliko perimmäisenä syynä ulkomaisten (kaasumäntä) konstruktioiden hyvät patenttisuojaukset, vai kotimaisten upseerien päähänpinttymät.
Kyllähän Aimo Lahti koetti tarjota kaasumäntärakennetta muun muassa Sampo -pikakiväärin muodossa, mutta eihän moinen epävarma ratkaisu sopinut "poteroihinsa jämähtäneille" sotilaspäättäjille.
Tuo on tuttua ihan nykymaailmassakin, ja varsinkin armeijassa.
Sanotaan että majuri on AINA viisaampi kuin kapteeni :miettii:

Vaikka luulis ettei täysin asiasta tietämätön esimies ihan hirveästi puuttuisi ammattipäteväksi tietämänsä alaisen töihin, sitä tapahtuu jatkuvasti.

Kaikkien tiedossa on Lahti/Saloranta jupakka. Joillakin on pakoittava tarve saada peukalonjälkensä kaikkeen uuteen. Uudistuksia tehdäänkin usein ainoastaan tuon takia :shock:

Vain todella hyvä johtaja "uskaltaa" palkata itseään fiksumpia alaisia !

JTV
sotvm4
sotvm4
Posts: 529
Joined: Fri May 25, 2007 23:11
Location: Pääkaupunkiseutu

Re: Tunnistamaton lentokone-konekivääri

Post by JTV »

En tiedä huomasitteko, mutta kolmannessa kuvassa ylhäältä näkyy isolla laatikon ylä-osaan merkitty toinen numero - 224 A. Lieneekö toinen sarjanumero, jolloin kokonaisuus voisi olla ehkä L-33/36 konekivääri johon on laitettu L-33:lle alunperin tehty (vara-)piippu? Palokankaan mukaan L-33/36:in sarjanumerot olivat pääasiassa välillä 200 - 300, kun L-33:in sarjanumerot olivat välillä 100 - 187. Mielipiteitä?

Berlioz
sotvm4
sotvm4
Posts: 531
Joined: Sun Oct 21, 2007 21:33
Location: PKS

Re: Tunnistamaton lentokone-konekivääri

Post by Berlioz »

Hyvin mahdollista. Itselläni on sellainen pito, että L33 ja L33/36 eivät eroaisi sisuskalujen osalta mitenkään, mutta 100 % varma en ole.
Continental 4x4 Wiking – Für den Wintereinsatz im Kaukasus mit schwere 4x4-Fahrzeugen.

Post Reply

Return to “Kone- ja pikakiväärit”