Kevytsingon 55 S 55 A-tarvikkeet

Keskustelua kaikista muista aseista ja niiden varusteista
Polarfuchs
sotvm1
sotvm1

Kevytsingon 55 S 55 A-tarvikkeet

Post by Polarfuchs »

Löytyykö keltään, tai onko kellään hyvää linkkiä josta saisi kunnon kuvaa/mittapiirustuksia ko. singon A-tarvikkeista. Puolustusvoimien asekohtaista opusta ei ole näkynyt varikkomyymälöissä. Liekö hävitetty :cry:
Jos deaktivoitua A-tarviketta, betonista harjoitusammusta löytyisi niin yv:llä kiitos.
Där stridde en skara av trofasta män, till de yttersta skären trängda
bland holmar och klippor de kämpade än med räddningens vägar stängda.
(H.Berndtson, Hyllning till Pellingekåren)

LV
kenrmaj
kenrmaj

Re: Kevytsingon 55 S 55 A-tarvikkeet

Post by LV »

Tässä pari kuvaa.
Attachments
6798508.jpg
(97.79 KiB) Downloaded 341 times
6798507.jpg
(51.53 KiB) Downloaded 310 times

Stoppari
vääp
vääp

Post by Stoppari »

Onko tarkempaa tietoa ajopanoksesta, mitä sisältää?
Nikke Pärmi: "Tuoda, tuoda, kun kaikki toised olivad pessimisdejä, niin minä yksin olin onanisdi."

LV
kenrmaj
kenrmaj

Post by LV »

Stoppari wrote:Onko tarkempaa tietoa ajopanoksesta, mitä sisältää?
Noin 137 g RS15B43-putkiruutia ja noin 60 g RS10B33-mustaruutia (virikepanos). Panosten painot vaihtelevat hieman.

Korpisoturi
kaartsotvm4
kaartsotvm4

Post by Korpisoturi »

Pitääköhän paikkansa luulo, että kevyen singon "betonipää" on itse asiassa sirpalekranaatti, jonka r-aine on korvattu vaseliinilla, ja maalattu keltaiseksi ?
Ainakin tuo sirpalekranaatin kuva on aivan betonipään näköinen.

Polarfuchs
sotvm1
sotvm1

Post by Polarfuchs »

Hienoa, taas on todistettu että tämän foorumin henkilöt omaavat laajan tietämyksen. On näköjään sama mitä kukin kysyy, useinmiten joku aina osaa vastata. Näin homman pitää toimia, jaetaan tietoa toinen toisellemme! :moshaa
Där stridde en skara av trofasta män, till de yttersta skären trängda
bland holmar och klippor de kämpade än med räddningens vägar stängda.
(H.Berndtson, Hyllning till Pellingekåren)

LV
kenrmaj
kenrmaj

Post by LV »

Korpisoturi wrote:Pitääköhän paikkansa luulo, että kevyen singon "betonipää" on itse asiassa sirpalekranaatti, jonka r-aine on korvattu vaseliinilla, ja maalattu keltaiseksi ?
Ainakin tuo sirpalekranaatin kuva on aivan betonipään näköinen.
Ilmeisesti kyseessä on kuitenkin kaksi eri A-tarviketta; ammusten runkojen kärjet ovat hieman erilaiset ja sirpalekranaatin runko on viitisen milliä pidempi .

H-D
kaarterikmest
kaarterikmest

Post by H-D »

Ne 55 singon granut mitä oon ite ampunut,niin niitä on aina kutsuttu betonipäiksi eka kertaa kuulen et niissä mitään vaseliiniä olis ollu,tietysti sehän on sama mitä sinne täytteeksi laittaa kunhan paino on sama,ja jos halutaan pitää ominaisuudet samana ilman räjähdysvaikutusta
Image

LV
kenrmaj
kenrmaj

Post by LV »

H-D wrote:Ne 55 singon granut mitä oon ite ampunut,niin niitä on aina kutsuttu betonipäiksi eka kertaa kuulen et niissä mitään vaseliiniä olis ollu,tietysti sehän on sama mitä sinne täytteeksi laittaa kunhan paino on sama,ja jos halutaan pitää ominaisuudet samana ilman räjähdysvaikutusta
En osaa sanoa, millä 55 S 55:n harjoitusammukset on täytetty, mutta sirpalekranaatti on ladattu TNT:llä. TNT:n ominaispaino on n. 1,65 kg/dm³, ja kevyen betonin samaa luokkaa. Vaseliini on huomattavasti kevyempää ja painaa n. 0,8 - 0,9 kg/dm³.

Bushmaster
sotvm3
sotvm3

Post by Bushmaster »

Ovatko TNT/PETN/PBX/jne. korvikkeet tosiaan Suomessa niin paljon kalliimpaa että betonitäytöllä saavutetaan koulutuksen kannalta oleellista hyötyä? Inerttipaukut hypistelyyn, hyllylle ja harjoitteluun ovat sitten eri asia, mutta.. Kukkuvan kärjen lisäkustannukset olisivat muutaman euron luokkaa. No jaa, jostainhan sitä täytyy tietysti säästää, kun ostetaan helvetin kallista krääsää.. :roll:

HL/A
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by HL/A »

Rahansäästöä betonitäytteellä tuskin haettiin, voisin kuvitella että itse ammuksen täyttö betonilla pieninä valmistuserinä maksoi vähintään saman kuin räjähteellä täyttö isoina sarjoina.
Sytytin taitaa maksaa paljon enemmän kuin räjähdetäyte eikä toisaalta ole kovin järkevää ampua kovaa, mutta ilman toimivaa sytytintä olevaa ammusta makaamaan ratamaastoon.
Myöskään kovia ammuksia ei voida ampua kaikilla harjoitusradoilla joilla betonipäitä ammuttiin :miettii:
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.

Canet
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by Canet »

Sellainen käsitys tuli varusmiespalveluksen aikana, että juuri turvallisuussyistä oli harjoitusammuksia ilman räjähdysainetta. Silloin 70-luvun lopulla oli ilmeisesti jonkin aikaa voimassa kielto ampua sirpalekranaattia varusmiesten harjoituksissa - ja joka tapauksessa niitä olisi saanut ampua vain kantaväki..kuinka lienee :miettii: . No ampumaleirille otettiin mukaan jokunen taistelulaukaus, mutta eihän niitä sitten voitu ampua.

Sellainen ero tulee mieleen, että kun ontelokranaatissa on tuota "etupainoisuutta", niin mitä se vaikuttaa aseen käsittelyyn vai vaikuttaako tuollaisessa aseessa mit''n - itse olen ampunut vain harjoitusammuksen, niin vertailupohjaa ei ole.

Pitäskö tähän a-tarvikelistaan ottaa mukaan myös paukkulaukauksen a-tarvikkeet - ja sen ampumiseen käytetty sisäputki - vai miksi tuota vekotinta pitäisi sanoa?

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj

Post by Juha Tompuri »

Canet wrote:Pitäskö tähän a-tarvikelistaan ottaa mukaan myös paukkulaukauksen a-tarvikkeet - ja sen ampumiseen käytetty sisäputki - vai miksi tuota vekotinta pitäisi sanoa?
Sekä fosforikranaatti.

t: Juha
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

Nitro
sotvm1
sotvm1

Post by Nitro »

Jotenkin muistelisin,että noissa olisi käytetty täyteenä myös bitumia.Olen myös nähnyt noita sirpalekranuja punaisina joihin oli maalattu valkoisella F kirjain,menivät romuksi vuosia sitten Stenan kautta,pieni erä.Olisko kokeiltu sytytysammuksia,tms??

Nitro
sotvm1
sotvm1

Post by Nitro »

[/quote] Sekä fosforikranaatti.
Sehän se on.Aina harmittanut kun ei saanut yhtään evakuoiduksi :cry:

Post Reply

Return to “Muut aseet”