Mistä oikea PSO-1?

Keskustelua tähtäinkiikareista yms.
User avatar
CH
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1673
Joined: Sun Jul 08, 2007 17:09
Location: Keski-Suomi

Post by CH »

Ei kellään sattuisi muuten olemaan tuommoista PSO/POSP:n vanhanmallista silmänsuojustötteröä ylimääräisenä? Siis semmoinen kuin tässä kuvassa.

Image
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP

JaLe
tstopp
tstopp
Posts: 103
Joined: Sat Nov 04, 2006 14:33
Location: HML

Post by JaLe »

snayperskaya wrote:Ei kellään sattuisi muuten olemaan tuommoista PSO/POSP:n vanhanmallista silmänsuojustötteröä ylimääräisenä? Siis semmoinen kuin tässä kuvassa.

Image
Multa löytyy. Laita yyveetä, jos et ole vielä saanut hankittua.

User avatar
RSHA
pionsotvm5
pionsotvm5
Posts: 304
Joined: Fri Feb 10, 2006 21:58
Location: Berlin, Wilhelmstraße 102

Post by RSHA »

SWAT-teamissa kattelin tänään vitriiniä, jossa oli PSO-1. Tarkemmin en kapistusta käpäillyt, mutta sieltä kannattaisi kysyä...
... Bis zum Bitteren Ende...

User avatar
CH
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1673
Joined: Sun Jul 08, 2007 17:09
Location: Keski-Suomi

Post by CH »

Soittelin tänään SWAT-teamiin, mutta taitaapa niidenkin kiikari olla kaupallista mallia. Joskin ristikon etäisyyskäppyrä on kuulemma mitoitettu 1,7m korkealle kohteelle, kuten solttumallissa kuuluukin...:miettii: Metaskooppia siinä ei ole. Valmistajan logona kolmio, jonka sisällä kaksi viivaa. Nähtävästi siis sama tehdas kuin tässä Huuto.netin kiikarissa:

http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=63790964

Tässä siviili-POSP:n 6x24mm ristikko (näissäkin on vaihtelua):

Image

Sotilas-PSO 4x24mm:

Image

Lisää PSO:ta: :twisted:

Image

Image

Image

Image
Last edited by CH on Tue Nov 27, 2007 21:46, edited 2 times in total.
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP

User avatar
Wittmann
pskapt
pskapt
Posts: 1631
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:35
Location: 7 SaL

Post by Wittmann »

Tuskinpa J-P putiikkiinsa viitsii raahata jotain näköiskappaleita.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

User avatar
monni
vääp
vääp
Posts: 271
Joined: Sat Oct 21, 2006 14:47

Post by monni »

Enpä tota pso kiikaritähtäintä nyt hirveen hyväksi kehuisi. Mulla on sellanen sivukiila asennetty sakoon. Ostin melkeen 10 v sitten viipurin torilta pso:n. Eipä siinäkään oo infra puna paljastinta. Siks vähän luulen ettei ne enää sitä tee edes oikeisiin nykysiin venäjän armeijan vehkeisiin. Aika on ajanut ohi. Kiikarista sanoisin että melkeen se avotähtäimillä paremmin osuu.

Toinen mielenkiintonen juttu kun mulla on myös venäläinen yökiikari. Se on täys paska noin muuten mutta jos vaikka vaatehuoneessa kokeilee ja samalla painaa telkkarin kaukosäädintä niin kyllä se oikeesti vaikuttaa ja paremmin näkee. Eli on kait sillä infra punalla merkitystä. Vaikka ei ne infrapunaa taida tiettävästi esim suomen armeijassa käyttää enää laisinkaan.

User avatar
CH
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1673
Joined: Sun Jul 08, 2007 17:09
Location: Keski-Suomi

Post by CH »

Lukeeko sulla tässä lätkässä kyrillisillä kirjaimilla ПСО-1 (PSO-1) vai ПОСП (POSP)?

Image

Mulla lukee ПОСП ja "Made in Belarus", jota ei varmaankaan sotakoneesta löydy...

Image
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP

User avatar
Wittmann
pskapt
pskapt
Posts: 1631
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:35
Location: 7 SaL

Post by Wittmann »

Niinpä niin ir paljastin on vielä hyödyllinen. Ruskilla on valtaosassa vaunuja ir käytössä. Vaikka ampujalla olis valonvahvistin, niin ajajalla on ir tai molemmat.

Pelkällä valonvahvistimella ajo on lähes mahdotonta, tai joutuu ajaa tosi hiljaa. Kaikki kuopat on kraatereita ja et tiedä, mikä on syvä monttu. Jos ajat lutta lattiassa, niin yllätys voi olla molemmin puoleinen kun ajat liian pitkään kuoppaan.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

User avatar
monni
vääp
vääp
Posts: 271
Joined: Sat Oct 21, 2006 14:47

Post by monni »

Mulla ei lue noitten kuvan malleista kumpaakaan. Mulla on teksti kohokirjaimin "BKA" ja "BbIKA" ( tekstiä ei siis maalattu)
Sitten toisella puolen ruuvikannen teksti "П04x24" sitten logo joka muistuttaa ikäänkuin kattotuolia eli leveätä kolmiota sen alla pienellä teksti HП3 ja sitte sarjanumero. Tähtäin on mustaksi maalattu. Ristikossa on toi stadia asteikko 1,7 lukemalla.

Sakon m92 kanssa kun tuota käytän olen joutunut käyttämään tähtäimetöntä kantta. Kohdistus oli mun tapauksessa ainakin vähän hankalaa ja sitte kororummuthan toimii jos toimii lähinnä 53R ballistiikalla. Linssit tossa on musta ihan hyvät mutta tuo ristikon tilalla oleva nuolenkärki on musta vähän sellanen ettei se edes auta mitään kasojen ampumista. Niin ei tuo tähtäin sillä tapaa mikään huippu minusta ole. Ei ole sitten niin hirveätä käyttöä itellä ainakaan ollut. Mutta pitäis taas kokeilla, on jo peräti muutama vuosi kun olen viimeks sillä ampunut! Jos joskus vielä tulee viipurissa käytyä niin voisin kyllä miettiä kobra valopistetähtäimen hankintaa. Se on ainakin vierestä vaikuttanut tosi hyvältä..

(Toi mun on tosiaan hankittu viipurin torilta tai sitte tallinnasta n. 10 v sitte en oikeen muista kummasta. Noissa tori ostoksissa tietty säästää verrattuna Suomesta ostettuun mutta toisaalta ei ole mitään takuuta etteikö vehjes ole joku kakkoslaadun tehtaalta pöllitty. Ja eipä käytännössä muutenkaan mitään takuuta)


snayperskaya wrote:Lukeeko sulla tässä lätkässä kyrillisillä kirjaimilla ПСО-1 (PSO-1) vai ПОСП (POSP)?

Mulla lukee ПОСП ja "Made in Belarus", jota ei varmaankaan sotakoneesta löydy...

User avatar
CH
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1673
Joined: Sun Jul 08, 2007 17:09
Location: Keski-Suomi

Post by CH »

* wrote:Mulla ei lue noitten kuvan malleista kumpaakaan. Mulla on teksti kohokirjaimin "BKA" ja "BbIKA" ( tekstiä ei siis maalattu)
Sitten toisella puolen ruuvikannen teksti "П04x24" sitten logo joka muistuttaa ikäänkuin kattotuolia eli leveätä kolmiota sen alla pienellä teksti HП3 ja sitte sarjanumero. Tähtäin on mustaksi maalattu. Ristikossa on toi stadia asteikko 1,7 lukemalla.

Sakon m92 kanssa kun tuota käytän olen joutunut käyttämään tähtäimetöntä kantta. Kohdistus oli mun tapauksessa ainakin vähän hankalaa ja sitte kororummuthan toimii jos toimii lähinnä 53R ballistiikalla. Linssit tossa on musta ihan hyvät mutta tuo ristikon tilalla oleva nuolenkärki on musta vähän sellanen ettei se edes auta mitään kasojen ampumista. Niin ei tuo tähtäin sillä tapaa mikään huippu minusta ole. Ei ole sitten niin hirveätä käyttöä itellä ainakaan ollut. Mutta pitäis taas kokeilla, on jo peräti muutama vuosi kun olen viimeks sillä ampunut! Jos joskus vielä tulee viipurissa käytyä niin voisin kyllä miettiä kobra valopistetähtäimen hankintaa. Se on ainakin vierestä vaikuttanut tosi hyvältä..

(Toi mun on tosiaan hankittu viipurin torilta tai sitte tallinnasta n. 10 v sitte en oikeen muista kummasta. Noissa tori ostoksissa tietty säästää verrattuna Suomesta ostettuun mutta toisaalta ei ole mitään takuuta etteikö vehjes ole joku kakkoslaadun tehtaalta pöllitty. Ja eipä käytännössä muutenkaan mitään takuuta)


snayperskaya wrote:Lukeeko sulla tässä lätkässä kyrillisillä kirjaimilla ПСО-1 (PSO-1) vai ПОСП (POSP)?

Mulla lukee ПОСП ja "Made in Belarus", jota ei varmaankaan sotakoneesta löydy...
Sulla taitaa sitten olla juurikin samanlainen kone SWAT-Teamilla...:miettii: Eli se ristikko on juurikin tällainen, vai?

Image

Toi "PO" taitaa olla erään novosibirskilaisen tehtaan hengentuote, ainakin tehtaan logo vaikuttais samalta:

http://telescopes.ru/product.html?cat=6&prod=31
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP

User avatar
monni
vääp
vääp
Posts: 271
Joined: Sat Oct 21, 2006 14:47

Post by monni »

Juu, samanlainen ja logokin on sama. Näköjään erikseen mainittu että on siviili versio. Noh ehkä se sitte on. Noita näköjään tehdään edelleen parissakin eri tehtaassa. Sekä valkovenäjällä että Novosibirskissä. Mihkä lie kaikki menevät..? Kyllähän toi kestävän pelin maineessa on, eli ei pitäisi hajota kalasnikovin tärinästä.

JaLe
tstopp
tstopp
Posts: 103
Joined: Sat Nov 04, 2006 14:33
Location: HML

Post by JaLe »

Itse laitoin tälläisen siviilimallin POSP-kiikarin Saigaan kiinni. Ei sopinut heittämällä. Asteikkovalon messinkinen kanta otti laatikon kanteen kiinni. Valaisimen poistaminen ei muuttanut asiaa ja jouduin leikkaamaan metallia pois siitä kulmikkaasta ulokkeesta, johon valaisin kierretään. Tämän jälkeen selvisi, että etupäässä oleva häikäisysuoja ottaa kiinni takatähtäineen. Se lähti samantien taipaleelle. Seuraavaksi totesin, ettei kiikari pysy kiinni kiskossa. Kiinnityslinkkua ei pystynyt kiristämään niin paljon, ettei kiikari olisi liukunut kiskolla ammunnan aikana. Muutin syteemin toisin päin ja tein stopparin kiikarissa olevan kiskon takapäähän.

Näillä muutoksilla "Dragunov- mallinen " kiikari istuu Saigaan, kuin tauti ja pitää kohdistuksensa. Ainoa ongelma on karkea sivusäätö. Yksi napsu vastaa noin 15cm taululla / 100m. Onko tämä normaalia näissä POSP- tähtäimissä, vai onko tästä jäänyt pienemmät napsut tekemättä?

User avatar
Wittmann
pskapt
pskapt
Posts: 1631
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:35
Location: 7 SaL

Post by Wittmann »

Muistaakseni napsu drakulla on 8cm/150m
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

JaLe
tstopp
tstopp
Posts: 103
Joined: Sat Nov 04, 2006 14:33
Location: HML

Post by JaLe »

Wittmann wrote:Muistaakseni napsu drakulla on 8cm/150m
Jep. Eli tässä ilmeisesti on kyseessä PSO-1. Vaikuttaa siltä, että minun POSPissani napsu on yli kaksinkertainen tuohon verrattuna.

User avatar
CH
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1673
Joined: Sun Jul 08, 2007 17:09
Location: Keski-Suomi

Post by CH »

Mulla POSP 6x24:ssä yks napsu vastaa karkeasti viittä senttiä / 100m. Tämäkin on jo niin karkea säätötarkkuus, että ase ampuu käytännössä aina joko mustan oikealle tai vasemmalle puolelle... Onneks kuitenkin omalaatuupatroonit pääsi loppumaan ja Wolfilla ammuttaessa ei pysty enään edes sanomaan, viekö ase oikealle vai vasemmalle! :twisted:

Viimeks tänään koitin totuttaa Tigriä oman maansa paukulle, mutta ei. Paras kasa 150 metriin oli 94mm keskiarvon pyöriessä 15-20cm välillä. Lievää nallinsyttymisviivettä noissa tuntuu kyllä olevan, keskimäärin joka toisella sarjalla lippaasta löytyy on pati, jota lähetettäessä kuuluu ensin "klik", sitten "tum"... :miettii: Eivätkä ole edes vanhoja vaan tällä viikolla Asetalolta haettua erää, pakkauksen mukaan valmistettu maaliskuussa 2007.

70-luvun D166 tuntuu toimivan tässä kohtuu hyvin, vaikka esim. Erälle.netissä väittävät, että laatikon kansi lähtisi jorpakkoon raskaan luodin aiheuttaman kaasunpaineen takia. Parhaat kasat siinä 1,5 MOA:n pintaan. Ainakin solttu SVD:lle normitasoa, vai?
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP

Post Reply

Return to “Optiikka”