28-30 SKY numerointi

Mosin-sukuiset kiväärit ja varusteet
mosu
sotvm1
sotvm1
Posts: 680
Joined: Tue May 30, 2006 19:46

Post by mosu »

Tervehdys
Sako, olisiko sinulla aikaa auttaa minuakin näissä Suojeluskunnan m28/30 kiväärien piirinumeroissa. Numero on S-92430 ja kivääri on päätynyt suomalaisen veteraanin pojalle Rapakon taakse. On myös kovin kiinnostunut, onko sitä mahdollisesti käytetty sotatoimissa. Valmistettu 1938 (?). Tukissa nimikirjaimia ja kolhuja.
Kiitoksia
mosu

User avatar
sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 26, 2006 18:32
Location: Uusimaa

Post by sako92s »

Vaasan suojeluskuntapiiri. Sitä,onko ase osallistunut sotatoimiin,on mahdotonta varmasti sanoa. Mutta jos kovan käytön jäljet näkyvät,erittäin suurella todennäköisyydellä. Talvisodan aikaan 28-30 oli ehdottomasti paras kivääri minkä sotavaltio saattoi soturilleen antaa.Tätä ensilinjan kalustoa ei paljon takalinjoilla makuutettu. Normaali tapa oli ,että jos kivääri ei lähtenyt haltijansa mukana rintamalle ,se oli luovutettava kenttäarmeijan käyttöön. Jostakin mystisestä syystä jotkut harvat ovat kuitenkin saaneet pitää kiväärinsä,koska näitä näkyy joskus aivan uuden kuntoisina.

User avatar
CH
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1673
Joined: Sun Jul 08, 2007 17:09
Location: Keski-Suomi

Post by CH »

Velipojalla on tällainen 1934 Sakolainen, numeronsa perusteella Sortavalan piiristä. Ei tainnut olla rintamalle pitkä matka. :) Itseltä löytyy saman piirin m/28.

Image

Image

Image

Image

Image

Image
NELJÄNTENÄTOISTA VIIDENTOISTA JÄLKEEN KOHDALLA JOHON JOENSUUN KAUPUNKI NÄKYY ODOTTAA ST CH KOKEESSA ENEMPIÄ OHJEITA ELLEI PIKAISTA PERUUTUSTA STOP

User avatar
sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 26, 2006 18:32
Location: Uusimaa

Post by sako92s »

Vaikuttaa hienolta yksilöltä. Itselläni on Sortavalasta vain tämä "evakko"
http://www.pkymasehist.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=1252

Ainakin minulle asialla on lisäarvoa,jos ase on kotoisin menetetyiltä alueilta.

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Post by Rokka »

Osaatteko sanoa, kun minulle tarjottiin SKY Sakon 28-30 jossai ei ole piipun päällä aseen numeroa tai mitään vuosilukuja, ainoastaan SKY ja Sakon hammasratas, mille ajalle tällaisia tehtiin, olisiko siviilimalli, ase on kuitenkin Puolustusvoimain varikolta haettu !

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Post by Rokka »

siis tällainen, onko normaalia ?

Image

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 26, 2006 18:32
Location: Uusimaa

Post by sako92s »

Ase on 28-30 mallin varhaisinta sarjaa ja aivan tyypillinen sellainen. Useimpien tuntemaan hammasratas/sky/vuosilukuyhdistelmään siirryttiin vasta tammikuussa 1934. Tässä varhaisessa sarjassa sarjanumero on patruunapesän vasemmalla puolella ja sk-numero oikealla. Vuosiluku ja piipun sarjanumero löytyvät patruunapesän alapuolelta.

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Post by Rokka »

tämä ase olisi kaupan 100 eurotaalan ruhtinaalliseen hintaan, joten tarttunen kiinni, tosin en tiedä mitä apulaispäällikkö sanoo kun juoksen ilman keräilystatusta jatkuvasti noita lupia laitokselta, missä vaiheessa sanovat että tämä on keräilyä ?

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Post by Rokka »

niin, mainittakoon että, sitätähän se on ?

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 26, 2006 18:32
Location: Uusimaa

Post by sako92s »

Niin kauan kun eivät sano mitään,anna mennä! Satanen on ihan kelpo hinta 28-30 kivääristä nykypäivänä.Jo osista saa enemmän.

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Post by Rokka »

Tuostakivääristä vielä,

Selvisi että siinä tosiaan on oikealla puolen patruunapesää S124 ja sitten 124632 joka kuitenkin on ylipyyhitty, vasemmalla puolen on aseen sarjanumero.

onko alkujaan ollut jotain "koesarjaa" S124 ja sitten luovutettu Länsi-Pohjan suojeluskuntaan 124451 - 124700 (Länsi-Pohja) mutta miksi tuo numerosarja on ylipyyhitty ? vai mitä tuo tuo tarkoittaa tuo numeroinnin muuttaminen...

Onko tuolla arvoa, noin niinkuin keräilyllisesti, itselläni on jo erittäin hyvä m28-30 mutta onko tuo pelastettava yksilö, vai antaako mennä kiertoon ?

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 26, 2006 18:32
Location: Uusimaa

Post by sako92s »

Suojeluskuntalainen sai ottaa aseen mukaansa vaihtaessaan asuinpaikkaa,jos liittyi siellä paikalliseen suojeluskuntaan.Tässä tapauksessa hän on muuttanut Helsinkiin,joten vanha numero on ylilyöty ja annettu kiväärille uuden asuinpaikan sk;n varusnumero. Jos sinua ahdistaa pitää tuo yksilö,voin kyllä ottaa sen pois kuljeksimasta ;)

jaska.h
korpr
korpr
Posts: 54
Joined: Thu Oct 04, 2007 21:38
Location: Pohojammaa

Post by jaska.h »

Rokka wrote:tämä ase olisi kaupan 100 eurotaalan ruhtinaalliseen hintaan, joten tarttunen kiinni, tosin en tiedä mitä apulaispäällikkö sanoo kun juoksen ilman keräilystatusta jatkuvasti noita lupia laitokselta, missä vaiheessa sanovat että tämä on keräilyä ?

- j o n i -
Jos et osta niin ilimoottele ihimees.Pääsisi hyvään kotiin(meiltä ne ei itänaapurille siirry,jos sillä nykypvänä mitään merkitystä on...).
Muuten,poijat on varmaan nähäny Huutonetissä myynnissä olevan m28-30kiväärin, mitä miältä?
Terv.Jaska

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Post by Rokka »

Tervehdys, ostin tuon nimelliseen 100 euron hintaan, joten valitettavasti se ei ole suoranaisesti kaupan, enää, mutta koska minulla on hyvä 28-30 olen kiinnostunut käyttämään sitä myöhemmässä vaiheessa vaihtokauppaan ! ensin huollan aseen hyvään kuntoon !

Laitan aikanaan kuvaa tuosta kunhan saan sen purettua !

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 26, 2006 18:32
Location: Uusimaa

Post by sako92s »

jaska.h wrote:
Rokka wrote:tämä ase olisi kaupan 100 eurotaalan ruhtinaalliseen hintaan, joten tarttunen kiinni, tosin en tiedä mitä apulaispäällikkö sanoo kun juoksen ilman keräilystatusta jatkuvasti noita lupia laitokselta, missä vaiheessa sanovat että tämä on keräilyä ?

- j o n i -
Jos et osta niin ilimoottele ihimees.Pääsisi hyvään kotiin(meiltä ne ei itänaapurille siirry,jos sillä nykypvänä mitään merkitystä on...).
Muuten,poijat on varmaan nähäny Huutonetissä myynnissä olevan m28-30kiväärin, mitä miältä?
Terv.Jaska
Nähty on . Kaipaisi kuvia peräraudasta ja patruunapesän päältä sekä lukosta. Tietysti jos ampumakäyttöön meinaa ostaa,numerotarkkuudella ei ole merkitystä. Hihna ei ole alkuperäinen 28-30 malliin kuulunut. M/30 kaksiosainen nahkahihna rautalankasoljilla on se oikea tähän vuosikertaan.

Post Reply

Return to “Mosin-Nagant”