Ampujain MM kiväärit 1937

Mosin-sukuiset kiväärit ja varusteet
User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Ampujain MM kiväärit 1937

Post by Rokka »

Noni, menin Palokangasta lukemaan, siellähän sanotaan Sako valmisti, noin 440 kpl erän aseita kilpailuun. Aseet varustettiin MM merkillä patruunapesän vasempaan sivuun ja tukki alpakka lätkällä. Noista 83 sitten kilpaili kilpailuissa. Aseet siirtyivät myöhemmin Suojeluskunnalta valtiolle käyttöaseiksi.

Tuosta ymmärtäisi kaikissa 440 tai mikä se luku sitten on ollutkaan oli tuo merkintä ja lätkä huolimatta siitä kilpailtiinko aseella vai ei. Plommit yms. ovat sitten olleet merkkejä osanotosta.

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Ampujain MM kiväärit 1937

Post by Rokka »

Onko kellään tietoa ?

huuto.netissä oli yksi juuri myynnissä vaikka olen ehdottoman halukas ostamaan ko. kiväärin, olen kuitenkin asiassa hieman varovainen...

...etenkin kun

a. ko. kiväärissä ei ollut pähkinäpuista tukkia, jossa olisi ollut alpaka lätkää, no se tukkihan on voinut vaihtua matkan varrella varikolla.

b. ko. kivääri oli käynyt saksassa, siinä oli MM tekstin päälle lyöty saksan painekokeet, joista itse en pidä keräily aseissa, mutta

c. ko. aseessa oli 3600 bar koepaine merkki sössitty ja leimattu ainakin kahdella lyönillä, näitähän näkyy, mutta olisiko Sako lähettänyt tällaisen "virhe" kivärin maailmalle malliksi ?

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

tokarev38
sotvm6
sotvm6
Posts: 420
Joined: Sat Oct 06, 2007 18:25
Location: itärajalla

Re: Ampujain MM kiväärit 1937

Post by tokarev38 »

henk.koht.olin myös kiinnostunut ko.kivääristä,mutta kun se kerran on kokonaan pilattu tukin ja leimojen osalta niin hylkäsin ostoajatuksen,varsinkin kun myyntihinta on TODELLA kova aseen kuntoon nähden.MM-leimaus on helppo tehdä...
Laineissa Laatokan mahti,kenkään ei kahlita voi
Veljet sen rantoja vahti,konsa on koittava koi?

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Ampujain MM kiväärit 1937

Post by Rokka »

...kyllä, MM on todella helppo tehdä kivääriin, vaikeampi on löytää kivääri tuosta n. 670 kiväärin sarjasta, joka ei ollut noiden 440 kiväärin joukossa :)


...eniten minua ihmetytti tuo painekokeen kaksois tai kolmois leimaus ja että sellainen jaettaisiin merkki kilpailuihin...

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
Tervakumpu
alik
alik
Posts: 92
Joined: Fri Oct 27, 2006 9:24
Location: TK

Re: Ampujain MM kiväärit 1937

Post by Tervakumpu »

Foorumilaiset Oulusta huomio! Olin tänään yhteydessä Seinäjoen suunnalla astuvaan heeboon, jolla oli myynnissä MM-kivääri. Paino sanalla oli myynnissä sillä oli kerenny myymään kiväärin jo Oululaiselle keräilijälle. Jos kivääri meni tällä foorumilla kirjoittelevalle Oulun foorumi-veljelle, niin olisi mukava saada kuvia nähtäväksi. :-D

User avatar
FN_1899
sotvm2
sotvm2
Posts: 667
Joined: Sat Jan 01, 2011 20:26
Location: Pohjoisrintama

Re: Ampujain MM kiväärit 1937

Post by FN_1899 »

Tervakumpu, Olen tänään päässyt käpistelemään tuota mainitsemaasi kivääriä ja samalla toistakin. Toisessa oli MM leimattuna "nurin päin" muuten kaikki detaljit täsmää paitsi plommeja ei ollut kummassakaan tallella. Tukit oli lakatut pähkinätukit SYT-leimoin ja alpakka lätkä oli tukkien lavassa.

User avatar
Tervakumpu
alik
alik
Posts: 92
Joined: Fri Oct 27, 2006 9:24
Location: TK

Re: Ampujain MM kiväärit 1937

Post by Tervakumpu »

FN_1899 wrote:Tervakumpu, Olen tänään päässyt käpistelemään tuota mainitsemaasi kivääriä ja samalla toistakin. Toisessa oli MM leimattuna "nurin päin" muuten kaikki detaljit täsmää paitsi plommeja ei ollut kummassakaan tallella. Tukit oli lakatut pähkinätukit SYT-leimoin ja alpakka lätkä oli tukkien lavassa.
Ok, foto ois kiva ;) . Eihän noita kovin viljalti ole myynnissä näkynyt. Viimesen 10 vuoden ajalta omia havaintoja 5 kivääriyksilöä.

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Ampujain MM kiväärit 1937

Post by Rokka »

FN_1899 wrote:...Toisessa oli MM leimattuna "nurin päin" muuten kaikki detaljit täsmää ...
...edelleen Palokangas, Hyytinen ja muu informaatio on ristiriitaista tuon leimauksen ja alpakka lätkän suhteen, onko ne olleet ainoastaan kilpailuaseissa vai kaikissa n.400 kiväärissä ?

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Ampujain MM kiväärit 1937

Post by Rokka »

:) Kävelin paikalliseen rompemyymälään tarinoimaan, oli sellaisessa miljoonalaatikossa päällimäisenä tällainen, voi olla, että meni harhaan, mutta voi olla että osuikin ? Olisiko tämä ampujain MM kilpailuiden toimitsija merkki ? Myyjä ei tuntenut ko. merkkiä...

Image

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
FN_1899
sotvm2
sotvm2
Posts: 667
Joined: Sat Jan 01, 2011 20:26
Location: Pohjoisrintama

Re: Ampujain MM kiväärit 1937

Post by FN_1899 »

Eikö tuossa lue selvästi skytte, joka kaiketi ampumista tarkoittaa. Löytö!

User avatar
Olof
res maj
res maj
Posts: 1282
Joined: Sat Jan 09, 2010 0:07
Location: Underground

Re: Ampujain MM kiväärit 1937

Post by Olof »

Ampujan merkki, ainakin sillä perusteella että tämä on kuulunut kisaamassa
olleelle henkilölle:

Image

Onko se tuo sinun merkkisi kullanvärinen vai valehteleeko kuva? Puuttuuko
neula vai onko joku muu kiinnityssysteemi?
Romumuurahainen

riude
sotvm5
sotvm5
Posts: 495
Joined: Thu Jan 17, 2008 17:00

Re: Ampujain MM kiväärit 1937

Post by riude »

Eikös tuossa ole rinnassa ko. merkki:

Image

Taisi Rokka osua :D.

edit:

toinen kuva. Erilainen on tuo kuin aiemmissa kuvissa?

Image

riude
sotvm5
sotvm5
Posts: 495
Joined: Thu Jan 17, 2008 17:00

Re: Ampujain MM kiväärit 1937

Post by riude »

Sattuipä silmään muuten tulostaulusta huono kuva:

Image

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Ampujain MM kiväärit 1937

Post by Rokka »

Neula on ja väriltään "kulta" eli messinki :) Aika hyvä, kun joutui vielä pulittamaan kaikki 10€ :) Niin ja neula on piilossa näppäinten välissä.

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

Väbä

Re: Ampujain MM kiväärit 1937

Post by Väbä »

Huono kuva kirjasta "Aikamme kuvissa" v. 1953 ko. kisojen avajaisista, näyttäisi ko. merkki koristavan Kallion ja Lindgrenin rintapieliä:

Image

Post Reply

Return to “Mosin-Nagant”