Rautaristi

Keskustelua ulkomaisista kunniamerkeistä.
User avatar
Komendantti
komendantti
komendantti
Posts: 2682
Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
Contact:

Post by Komendantti »

Rokka wrote:
Komendantti wrote: Mielenkiintoista on se, että risti ei ole ollenkaan magneettinen. Olen kyllä kuullut, että mm. myös muitakin metalleja kuten jopa alumiinia (!) olisi käytetty ristiosan valmistukseen, samoin kuin mm. messinkiä (?)
Heps, messinkistä keskustaa risteihin on tehty, alumiinisesta en ole kuullut, mutta jos joku tietää, niin valaiskoon !!!
Ainakin tällainen hiukan ylimalkainen väite löytyisi:
In contrast to many other medals, the Iron Cross has a very simple design and is made from relatively cheap and common materials. It was traditionally cast in iron, although in later years, the decoration was cast in zinc and aluminium.
http://en.wikipedia.org/wiki/Iron_Cross#Design
:miettii: Eli myös näköjään sinkki mainitaan...

Ja yhdistyksen sivuilla oli vielä tällainenkin:
Sodan loppuvaiheen materiaalipulan vuoksi valmistettiin risti kokonaan hopeasta ja yhdestä kappaleesta, kun se normaalisti puristettiin kolmesta kappaleesta.
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

User avatar
Komendantti
komendantti
komendantti
Posts: 2682
Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
Contact:

Re: Saksan Liittotasavalta

Post by Komendantti »

Anska wrote:Saksan Liittotasavallan aikana vuoden 1939 rautaristin hakaristi-kuvion tilalla on tammenlehväkuvio. Minkähän lainen rautaristi on nykyään, kun Saksat yhdistyivät?
Tällainen tieto minulla on:
Rautaristiä ei ole jaettu vuoden 1945 jälkeen. Rautaristin siihen mennessä ansainneet ovat voineet vaihtaa oman ristinsä vuodesta 1957 lähtien tuohon tammenlehvämalliseen, joka on yhä edelleen tänäkin päivänä käytössä.
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

User avatar
Komendantti
komendantti
komendantti
Posts: 2682
Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
Contact:

Re: Rautaristi

Post by Komendantti »

Saksan uusi "rautaristi" - eli "Ehrenkreuz für Tapferkeit":
http://www.spiegel.de/img/0,1020,1323752,00.jpg

"Germany Awards Military Cross of Courage"
http://www.spiegel.de/international/ger ... 01,00.html

"Sotilaiden urhoollisuusmitalit pääsivät pannasta Saksassa"
http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2009/07/ ... 47201.html
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

User avatar
Jani Tiainen
stm
stm
Posts: 26
Joined: Mon Sep 24, 2007 21:24
Location: Espoo
Contact:

Re:

Post by Jani Tiainen »

Komendantti wrote:
Rokka wrote:
Komendantti wrote: Mielenkiintoista on se, että risti ei ole ollenkaan magneettinen. Olen kyllä kuullut, että mm. myös muitakin metalleja kuten jopa alumiinia (!) olisi käytetty ristiosan valmistukseen, samoin kuin mm. messinkiä (?)
Messinkiä ja sinkkiä on ainakin käytetty keskustoissa, tosin rautaa käytettiin yleisimmin sodan alusta loppuun asti. Messinkikeskustoja kuitenkin löytyy joiltain valmistajilta sodan alusta sodan loppuun (Esim. valmistajan L/19 EK1 on aina messinkisellä keskustalla).
Reunukset sen sijaan olivat loppuun asti hopeaa (toisinaan hyvin heikkolaatuista) jotka vielä erikseen hopeoitiin ja kiillotettiin tai muutaman valmistajan toimesta jätettiin kiillottamatta jolloin reunuksiin jäi valkoinen mattapinta (frosting) (Esim. Wachter & Langen ristit "100")

Ja yhdistyksen sivuilla oli vielä tällainenkin:
Sodan loppuvaiheen materiaalipulan vuoksi valmistettiin risti kokonaan hopeasta ja yhdestä kappaleesta, kun se normaalisti puristettiin kolmesta kappaleesta.
[/quote]

Tällaista en ole koskaan kuullut. Sen sijaan kaikki täyshopeiset ristit joita olen nähnyt ovat olleet kopioita. Useimmiten hopealeimattuja mutta eivät välttämättä edes hopeaa. Yksiosaisia ristejä jotka vaikuttavat hopeisilta (ei leimoja) eivätkä ota magneettiin on olemassa, mutta nämä ovat 1939 paikkeilla valmistettuja Schinkel-variaatioita.
Last edited by Jani Tiainen on Tue Jul 07, 2009 12:43, edited 1 time in total.
Etsin omaan kokoelmaani 1.lk:n Rautaristejä 1939 valmistajat L/14, 25, 55, 11, 13 sekä Tirol Schutzen abzeichen merkkejä 1939-1944

mosu
sotvm1
sotvm1
Posts: 680
Joined: Tue May 30, 2006 19:46

Re: Rautaristi

Post by mosu »

Heh, miksi nillä ei saisi olla 'Rautaristiä' Eihän se ole pelkästään III Valtakunnan sympoli. Onhan meilläkin Mannerheimristi. Eikä kukaan pidä siitä suurta meteliä. Päinvastoin. Muistaelen, siis internetistä, kun suomalaiset veteraanit olivat lentäjien tapaamisessa Saksassa. Heillä oli saksalaisten myöntämiä hakaristi-rautaristejä takinpieluksessa. Olivat kuulemma herättäneet saksalaisten veteriaanien joukossa suurta kiinnostusta. Siellähän oli tämä Antinazifierungsprogram ja lait ovat aika kovat, joten Ebayssäkään ei saa näkyä hakaristiä. Mutta kuten sanottu se on vanhempi merkki kuin Nsdap-aika, joten näkisin ulkomaalaisena ihan hyvin kuuluvan heidän valikoimaansa. Onhan se arvostettu merkki sinänsä, ja itsepäätänsä päättävät asiassa.Mutta niinkun jos viranomaiset ovat myöntämässa arvomerkkiä, niin ei kai sille ole estettä. Jos tietysti siinä ei ole hakaristiä keskellä :) Suomalaiselle kai se sallitaan koska tämä vähenevä porukka on saanut ja vastaanottanut ne palvelusaikanaan.
Ja taas meikäläisen polemiikkia. Hakaristi on suomalaisessa symboliikassa lahjoittittaja kreivi von Rosenin perheen hyvän onnen symboli, jolla ei ole tekemistä natsien hakaristin kanssa. Hakaristi sinänsä on lähes ikiaikainen symboli.Suomalaiset sen vain valitsivat sinisin tunnuksin panssarivoimiin ja ilmavoimilla se on edelleen tunnuksena.Ainakin lipussa.

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Rautaristi

Post by Rokka »

mosu wrote:... Hakaristi on suomalaisessa symboliikassa lahjoittittaja kreivi von Rosenin perheen hyvän onnen symboli, jolla ei ole tekemistä natsien hakaristin kanssa. Hakaristi sinänsä on lähes ikiaikainen symboli...
Aivan varma en voi olla voiko tuota yhteyttä Roseniin yleistää täysin kaikkeen suomalaiseen symboliikkaan, vai Suomen ilmavoimiin ?

Suomen Ilmavoimatha saivat alkunsa 6.3.1918 kun ruotsalainen kreivi Eric von Rosen laskeutui Vaasaan meren jäälle Morane Saulnier koneella, jonka hän lahjoittin Suomen valkoiselle armeijalle. Von Rosen oli maalauttanut koneeseen suuren hakaristi-merkin jolla hän halusi toivottaa onnea Suomen valkoiselle armeijalle ja sen ilmavoimille, hakaristi oli heidän perheen onnensymboli. Gallen-Kallela käytti sitten tätä hakaristi symboolia sitten ilmavoimien lentäjä merkkiin 1918.

Hakaristi on kuitenkin kuulunut Suomalais-Ugrilaiseen perinteistöön. Hakaristi symboolia näkee mm. Presidentin linnankaiteista, käädyistä ja Presidentinlipusta.

Image

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Rautaristi

Post by Rokka »

Rokka wrote:...Hakaristi symboolia näkee mm. Presidentin linnankaiteista, käädyistä ja Presidentinlipusta...
Nyt juuri tuli sellainen mieleen, enkä sitä tuolta netistä löytänyt, olisiko ollut kuitenkin niin, että nykyinen presidenttimme poisti noista kaulakäädyistä hakaristin ?

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

mosu
sotvm1
sotvm1
Posts: 680
Joined: Tue May 30, 2006 19:46

Re: Rautaristi

Post by mosu »

Kyllä niisä kaulaketjuissa vielä Kekkosen aikana oli hakaristikäämit. Milloin olisivat poistuneet ei ole tiedossani, mutta vielä 60-luvulla olivat.

User avatar
Komendantti
komendantti
komendantti
Posts: 2682
Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
Contact:

Re: Rautaristi

Post by Komendantti »

Rokka wrote:Nyt juuri tuli sellainen mieleen, enkä sitä tuolta netistä löytänyt, olisiko ollut kuitenkin niin, että nykyinen presidenttimme poisti noista kaulakäädyistä hakaristin ?
mosu wrote:Kyllä niisä kaulaketjuissa vielä Kekkosen aikana oli hakaristikäämit. Milloin olisivat poistuneet ei ole tiedossani, mutta vielä 60-luvulla olivat.
Kyllä tuon ketjun muutostyön takana oli istuva tasavallan presidentti Urho Kekkonen itse, ja tapahtuma-ajankohtana taisi olla vuosi 1963.
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Rautaristi

Post by Rokka »

Image

Suomen Valkoisen Ruusun Ritarikunnan Suurristi käädyissä on tosiaan ollut hakaristit, alkujaan. Mutta ei niitä poistattanutkaan tavja, kuten muistelin, vaan ne poistettiin presidentti Kekkosen toivomuksesta 1963.

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Rautaristi

Post by Rokka »

Katsos, Komendantti löi kunnarin ensin :) :pray:

...tämä ja tämä minun muisti ! ei kaikkea voi tavjan päällekkään kaataan, mutta olisiko sitten ollut niin että tavja poistatti presidentin linnan parvekkeen takorautaiset hakaristit ?
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Rautaristi

Post by Rokka »

"Keväällä 1963 käsitteli Suomen Valkoisen Ruusun ritarikunnan hallitus tasavallan presidentin toivomuksen, että suurristin ketjussa olevat hakaristit korvattaisiin toisella tunnuskuvalla. Tälle pontimena oli edellisvuonna presidentti Urho Kekkosen Ranskaan ja nimenomaan presidentti Charles de Gaullen luo suorittama valtiovierailu, jolloin de Gaullelle luovutettiin suurristi ketjuineen. Presidentti de Gaulle kuitenkin peitteli takillaan hakaristein koristeltua ketjua, sillä juuri hän johti toisessa maailmansodassa ranskalaisten vastarintaa hakaristiä tunnuksenaan käyttänyttä natsi-Saksaa vastaan. Heraldikko Gustaf von Numers sai tehtäväkseen laatia muutosehdotuksia. Monien vaiheiden jälkeen suurmestari hyväksyi lopulta kuusenhavuristin. Itsenäisyyspäivänä 1963 presidentti Kekkonen ensimmäisenä kantoi uutta ketjua."

...wikipediaa lainaten...
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Re: Rautaristi

Post by Rokka »

Vielä löytyi Virtualpilotsin sivuilta käätyjen alkuperäinen luonnos:

Image

Sinullahan Jani näyttää olevan käädyt myynnissäkin ?

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
Spieß
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2449
Joined: Sat Feb 11, 2006 10:13
Location: Zella-Mehlis

Re: Rautaristi

Post by Spieß »

[quote]Aivan varma en voi olla voiko tuota yhteyttä Roseniin yleistää täysin kaikkeen suomalaiseen symboliikkaan, vai Suomen ilmavoimiin ?
[/quote]


Lisää aiheesta
http://pkymasehist.fi/hakaristi.html
Si vis pacem, parabellum...
Image

User avatar
Jani Tiainen
stm
stm
Posts: 26
Joined: Mon Sep 24, 2007 21:24
Location: Espoo
Contact:

Re: Rautaristi

Post by Jani Tiainen »

Rokka wrote:
mosu wrote:... Hakaristi on suomalaisessa symboliikassa lahjoittittaja kreivi von Rosenin perheen hyvän onnen symboli, jolla ei ole tekemistä natsien hakaristin kanssa. Hakaristi sinänsä on lähes ikiaikainen symboli...
Aivan varma en voi olla voiko tuota yhteyttä Roseniin yleistää täysin kaikkeen suomalaiseen symboliikkaan, vai Suomen ilmavoimiin ?

Suomen Ilmavoimatha saivat alkunsa 6.3.1918 kun ruotsalainen kreivi Eric von Rosen laskeutui Vaasaan meren jäälle Morane Saulnier koneella, jonka hän lahjoittin Suomen valkoiselle armeijalle. Von Rosen oli maalauttanut koneeseen suuren hakaristi-merkin jolla hän halusi toivottaa onnea Suomen valkoiselle armeijalle ja sen ilmavoimille, hakaristi oli heidän perheen onnensymboli. Gallen-Kallela käytti sitten tätä hakaristi symboolia sitten ilmavoimien lentäjä merkkiin 1918.

Hakaristi on kuitenkin kuulunut Suomalais-Ugrilaiseen perinteistöön. Hakaristi symboolia näkee mm. Presidentin linnankaiteista, käädyistä ja Presidentinlipusta.

Image

- j o n i -
Gallen-Kallela joka suunnitteli sekä Vapaudenristit että Suomen Valkoisen Ruusun kunniamerkit oli muuten käyttänyt hakaristiä dekoratiivisena ornamenttina itsekin jo 1800-luvun puolella. Luulen, että hakaristi tuli pääosin Vapaudenristien kautta kunniamerkkiperinteeseen ja kun vielä tuossa v.Rosenin koneessa olivat nuo hänen onnenkehränsä sen käyttö laajeni tavallaan kahdesta suunnasta. Gallen Kallela myös suunnitteli Vapaudenristit ennenkuin v.Rosenin kone tuli Suomeen, joten ihan omasta historiasta tuo hakaristi siis laajemmin maassamme käyttöön otettiin.

Se on sitäpaitsi ikiaikainen symboli jota löytyy kansantaiteesta niin Suomesta kuin Antiikin kreikasta ja kaikkialta näistä itään ja länteen.

Olin museossa Ranskassa muutama vuosi sitten - Antiikin Kreikan osastolla. Kuinkas ollakaan yhdessä vanhassa Amforassa oli kaunis hakaristiornamentiikka. (Ranska oli primus motor kun ns. denazifikointilakia alettiin ajaa 1950-luvulla ja saatiin kiellettyä hakaristit ja muut "pahuuden symbolit" vuoteen 1957 mennessä muutamassa Euroopan maassa). Museoissahan voidaan näyttää historialliset symbolit sellaisenaan Kolmannen Valtakunnankin osalta, mutta Ranskassa olen nähnyt niitä toisinaan myös peitetyn.

Muistaakseni Latvia tai Liettua on tehnyt tasa-arvoisen lain joka kieltää sirpit ja vasarat hakaristien ohella. Olisi mielestäni oikeus ja kohtuus muuallakin ;)

Jani
Etsin omaan kokoelmaani 1.lk:n Rautaristejä 1939 valmistajat L/14, 25, 55, 11, 13 sekä Tirol Schutzen abzeichen merkkejä 1939-1944

Post Reply

Return to “Kunniamerkit”