Kauluslaattojen keräily

Takit, housut, vyöt, jalkineet, arvomerkit jne.
Post Reply
Hande-67
kers
kers
Posts: 130
Joined: Mon Mar 12, 2007 17:32
Location: Lakeus

Kauluslaattojen keräily

Post by Hande-67 »

Löytyykö ko. harrastuksen omaavia keräilijöitä näiltä sivustoilta?

Olisi mukava saada neuvoja ja vinkkejä kauluslaattojen keräilyyn liittyen.

Tietysti myös kuvat kokoelmistanne olisi mukava nähdä.

Aloittelen uutta keräilysuuntaa joten kaikki alan tieto otetaan kiitollisuudella vastaan. :pray:

ps. jos laatikon periltä löytyy ylimääräisiä kauluslaattoja ota yhteyttä myös olkapoletit(m58 ja m83) paitoihin kiinnostaa.

T:Hande
0400 722294
tai YV:llä

Gulag
kers
kers
Posts: 148
Joined: Fri Mar 23, 2007 13:48

Re: Kauluslaattojen keräily

Post by Gulag »

Hyvä alku on etsiä käsiin kirja

Marko Palokangas: Itsenäisen Suomen sotilasarvot ja -arvomerkit
Apali Oy 2000, ISBN 952-5026-19-1
Elämä on ihmisen parasta aikaa!
- Matti Nykänen

Hande-67
kers
kers
Posts: 130
Joined: Mon Mar 12, 2007 17:32
Location: Lakeus

Re: Kauluslaattojen keräily

Post by Hande-67 »

Kyseinen kirja löytyy ja on ollut suuri apu.

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Re: Kauluslaattojen keräily

Post by Sturmmann »

Mitä olisit eniten vaille. Aina jotain liikkuu käsissä. Olisiko jotain mihin vaihtaa? Olisi esim. Rtk kapt laattoja joutilaana.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

Hande-67
kers
kers
Posts: 130
Joined: Mon Mar 12, 2007 17:32
Location: Lakeus

Re: Kauluslaattojen keräily

Post by Hande-67 »

Valitettavasti vaihdettavaa arsenaalia ei vielä ole kertynyt.
Kenttärovasti,kenttäoikeuden,jalkaväenkenraali mm.

Vartiolentolaivueen (sininen/vihreä)+ladut laatoistakin olen kuullut ei varmaa tietoa onko ollut käytössä ja koska.

User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3280
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Re: Kauluslaattojen keräily

Post by Canet »

Vartiolentolaivueen laatat olivat siniset oransseilla reunoilla, kyllä niitä on ollut käytössä "värvättyjen" laatoista esiupseerilaattoihin.

Tuo sininen vihreillä reunoilla on maavoimien heko-joukkojen, ei ole montaa näkynyt.

Itse olen keräillyt periaatteessa sotien jälkeisiä laattoja (kun joku järkevä rajoitus kannattaa keräilylle laittaa - muuten se ei ole keräilyä). Niitä on nyt kertynyt joku 240 paria, pääosin leikkaamattomia. Kenraalilaattoja reilu 10 paria.

Lisäksi olen keräillyt em. laattoihin kuuluvia tunnuksia: arvo- ja ammattimerkkejä, niiden kohdalla tilanne on aika hyvä, muutama taitaa vielä puuttua.

Kauluslaattojen keräilyssä on pari juttua, jotka ovat tulleet vastaan:
- Aika hankala saada tietoja, milloin mikäkin laattatyyppi (rakenteellinen) on ollut tuotannnossa - näitähän on erilaisia esim. kovikekangasta on useita tyyppejä.
- Todella vaikea selvittää, onko kaikkia "teoreettisia" laattamalleja oikeasti tehty tai onko joku niitä käyttänyt - jokaisesta väriyhdistelmästä pitäisi periaatteessa olla 9 erilaita laattaa (joistain 11) kun kenraalin laatttoja ei lasketa. Väriyhdistelmiä lienee ollut n. 35-40, tekee yhteensä n. 350 erilaista laattaa. Oikeasti kaikista väriyhdistelmistä ei ole tehty kaikkia laattamalleja, joten olisiko tuo todellinen määrä sitten jossain 300 paikkeilla.

Olen tehnyt "keräilytaulukon" ja kirjannut tietoja kauluslaatoista ja väriyhdistelmistä pariin word-tiedostoon. Jos kiinnostaa, niin yv:tä...

Post Reply

Return to “Univormut”