Nahkasuikka-onko suomalainen ?

Suomalaiset hatut, kypärät yms.
User avatar
HL/A
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3500
Joined: Tue Dec 23, 2008 15:40
Location: Salpalinja

Re: Nahkasuikka-onko suomalainen ?

Post by HL/A »

Minulla on muutama sivu Poliisimiehen Lakikirjasta 1966 jossa mainitaan myös puvuista. Valitettavasti lakkiasia puuttuu kopiostani. Poliisillahan on ollut VPO't 1918 alkaen joten niistä saattaisi selvitä paljon, kun vaan jostain löytäisi. Ainakin 1974 on olemassa jotain josta minulla ei ole kopiota.
Omat kopioni ovat vain sivuaseista joten puuttuu paljon muuta tietoa.
Tutkimattomat ovat ihmismielen tiet ja ymmärrys usein niin heikko.

User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Re: Nahkasuikka-onko suomalainen ?

Post by smokeball »

Sakemannin luftwaffen suikassa on samaa mallia, mutta ei löydy nahkaisena... Kuuklen kuvahaussa Schiffchen antaa mitä ihmeellisimpiä tuloksia - varsinkin lisäyksellä leder. :roll:
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

1st Sergeant
res luutn
res luutn
Posts: 992
Joined: Tue Mar 28, 2006 10:01
Location: Häme
Contact:

Re: Nahkasuikka-onko suomalainen ?

Post by 1st Sergeant »

Uskokaa nyt jo hyvät veljet, ettei se ole suomalainen poliisisuikka (ja Affenanmaakin kuuluu Suomeen). Suomessa ei ole ollut nahkasuikkaa poliisilla. Nahkatakkeja on ollut manttelimallia (poistui käytöstä lopullisesti vissiin 80-luvun alussa) ja lyhyttä vyötärömittaista oli vielä 90-luvun alussa käytössä ja nahkahaalaria vielä tänäkin päivänä, mutta ei nahkaisia lakkeja. Takit olleet mustia ja haalari tummansininen. (Vaikka kuinka nyt tuntuisi mukavalle ja tekisi höpöä ne nahkaiset koppahatut, venelakit ja verikauhat, mutta kun ei...)
Olipa miekka miestä myöten, kalpa kantajan mukahan,
jonka kuu kärestä paistoi, päivä paistoi lappeasta,
tähet västistä välötti, hevonen terällä hirnui,
kasi naukui naulan päässä, penu putkessa puhusi.

FN
kers
kers
Posts: 147
Joined: Tue Aug 12, 2008 19:07
Location: Pohjois-Suomi
Contact:

Re: Nahkasuikka-onko suomalainen ?

Post by FN »

Oikeastaan jo ajatuskin nahkasuikkaisesta poliisista pamppu kädessä puistattaa ja pelottaa. Pääseekö tästä nyt pelkällä sakolla vai...
Joten uskon myös ettei Suomessa ole tuollaista koskaan ollut virallisesti käytössä.

Onhan joku voinut moisen teettää jossain välissä ja saattanut sitä jonkinlaisen virkapuvunkin kanssa käyttää jopa virantoimituksessa. Muistuu mieleen lähes vastaavana joitakin vuosia sitten PV:n henkilökunnan piirissä käytetty maastokuvioitu suikka.

User avatar
M/62
sotvm2
sotvm2
Posts: 642
Joined: Sun Oct 16, 2011 0:47

Re: Nahkasuikka-onko suomalainen ?

Post by M/62 »

HL/A wrote:Jos lakin väri kuvassa on oikea niin näyttäisi lähinnä turkoosin sinivihreältä. Sakemanni poliisilla oli takavuosikymmeninä sen väriset nahkapuserot.
Myös Bundesmarinen sukellusvenemiehistön käyttämät nahkapuvut ovat suunnilleen tuon värisiä, nahkasuikkaa en tosin ole koskaan nähnyt mainittavan tuossa yhteydessä.

User avatar
caporal
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1661
Joined: Sun Feb 22, 2009 23:19
Location: Tyrvää

Re: Nahkasuikka-onko suomalainen ?

Post by caporal »

Maastokuviollinen suikka ? Se olisikin kool ,kuvia jos joltain löytyy ! :moshaa

Giant
tstopp
tstopp
Posts: 107
Joined: Fri Dec 18, 2009 20:27

Re: Nahkasuikka-onko suomalainen ?

Post by Giant »

Voisiko arvon igorrock kertoa että mistä tuo suikka on löytynyt?

Netistä taas, vai oikeasti jonkun Suomalaisen jäämistöstä? Ja jos on, niin pystytkö kertomaan mitään historiaa?

User avatar
M/62
sotvm2
sotvm2
Posts: 642
Joined: Sun Oct 16, 2011 0:47

Re: Nahkasuikka-onko suomalainen ?

Post by M/62 »

caporal wrote:Maastokuviollinen suikka ? Se olisikin kool ,kuvia jos joltain löytyy !
Kooklelta löytyy:
Image

riude
sotvm5
sotvm5
Posts: 495
Joined: Thu Jan 17, 2008 17:00

Re: Nahkasuikka-onko suomalainen ?

Post by riude »

Noita maastokuviosuikkia näkyi mielestäni Immolassa -95 enemmänkin.
Kuten kai tuokin (oranssista raidasta päätellen) on rajan kamppeita?

User avatar
igorrock
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2487
Joined: Thu Sep 04, 2008 21:52
Location: Helsinki
Contact:

Re: Nahkasuikka-onko suomalainen ?

Post by igorrock »

Voisiko arvon igorrock kertoa että mistä tuo suikka on löytynyt?

Netistä taas, vai oikeasti jonkun Suomalaisen jäämistöstä? Ja jos on, niin pystytkö kertomaan mitään historiaa?
Ko. suikka oli myynnissä netissä läntisessä naapurimaassamme. Jos minulla olisi jotain tietoa ko. päähineen historiasta niin en ole ihan niin tyhmä että olisin jättänyt siitä kertomatta jos kerran halusin lisätietoa. :evil:
Itselleni ko. suikkamalli ei ole tuttu joten epäilin jo alkuunsa että "mansikka" on lisätty siihen myöhemmin. Koska täällä kuitenkin porukka tuntee militariaa paljon laajemmin ja paremmin kuin minä niin ajattelin vain kokeilla josko joku tunnistaisi po. päähineen.

Muuten, mitä vikaa on siinä jos kysyy netissä näkemistään esineistä ? Olen jo useampaan kertaan todennut että itse en militariaa keräile...
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"

Giant
tstopp
tstopp
Posts: 107
Joined: Fri Dec 18, 2009 20:27

Re: Nahkasuikka-onko suomalainen ?

Post by Giant »

igorrock wrote:Ko. suikka oli myynnissä netissä läntisessä naapurimaassamme. Jos minulla olisi jotain tietoa ko. päähineen historiasta niin en ole ihan niin tyhmä että olisin jättänyt siitä kertomatta jos kerran halusin lisätietoa. :evil:
Just, ja kiitos tuosta historia tiedosta että po. päähine on svedujen nettipalstalta.
Minua ainakin kiinnostaa kyseltävän esineen yms. alkuperä. Esim. onko ko. härpäke ao. kysyjän olohuoneen hyllyltä vai Kuubalaisilta nettisivuilta tms.

User avatar
igorrock
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2487
Joined: Thu Sep 04, 2008 21:52
Location: Helsinki
Contact:

Re: Nahkasuikka-onko suomalainen ?

Post by igorrock »

Minua ainakin kiinnostaa kyseltävän esineen yms. alkuperä. Esim. onko ko. härpäke ao. kysyjän olohuoneen hyllyltä vai Kuubalaisilta nettisivuilta tms.
Miksi ? Vaikuttaako se jotenkin siihen mitä vastaat ? Tämä on mielestäni olennaista jo siksikin että monista asioista voi olla kiinnostunut ihan vain noin yleisesti ilman että niihin on suoraa omaa käytännön suhdetta.

Jos joku laittaa tänne kuvan jostain esineestä ja kysyy jotain siihen liittyen niin mielestäni on tärkeintä se että hän saa kysymykseensä mahdollisimman hyvän vastauksen eikä se kuka ko. esineen omistaa.
Eli minulle esineen mahdollinen tunnearvo tms. ei kaikissa tapauksessa ole yhtä merkityksellinen kuin asiaan liittyvä selvä tieto.

Olen itse perinyt hyvin vähän mitään sotaan liittyvää ja senkin vähän olen myynyt niille jotka ao. tavaraa keräävät. Päätös oli aikanaan helppo tehdä kun tiesi että tavarat sodista tuonut sukulaishenkilö ei muistellut ko. aikojen kokemuksiaan mitenkään lämmöllä vaan halusi ne pikemminkin unohtaa.
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"

Giant
tstopp
tstopp
Posts: 107
Joined: Fri Dec 18, 2009 20:27

Re: Nahkasuikka-onko suomalainen ?

Post by Giant »

igorrock wrote:
Minua ainakin kiinnostaa kyseltävän esineen yms. alkuperä. Esim. onko ko. härpäke ao. kysyjän olohuoneen hyllyltä vai Kuubalaisilta nettisivuilta tms.
Miksi ? Vaikuttaako se jotenkin siihen mitä vastaat ? Tämä on mielestäni olennaista jo siksikin että monista asioista voi olla kiinnostunut ihan vain noin yleisesti ilman että niihin on suoraa omaa käytännön suhdetta.
Itseäni nyt kiinnostaa kaikki mahdollinen tieto ja historia vanhoista varsinkin militariaan liittyvistä esineistä ja aseista. Ja jos joku laittaa kyselyyn jotain harvinaista, mielestäni olisi selventävää myös kertoa mistä kuva on peräisin. Mutta tämähän on vain henkilökohtainen mielipiteeni. Epäilenpä etten ole ainoa tällä foorumilla...
igorrock wrote:Olen itse perinyt hyvin vähän mitään sotaan liittyvää ja senkin vähän olen myynyt niille jotka ao. tavaraa keräävät. Päätös oli aikanaan helppo tehdä kun tiesi että tavarat sodista tuonut sukulaishenkilö ei muistellut ko. aikojen kokemuksiaan mitenkään lämmöllä vaan halusi ne pikemminkin unohtaa.
Itsekkin olen perinyt samanhenkiseltä sukulaiseltani sotiin liittyvää henkilökohtaista materiaalia. Minulla tosin ei ole käynyt mielessäkään lähteä niitä myymään, koska tiedän mitä uhrauksia tämäkin herra on vaikeina vuosina tehnyt. Myymisen sijaan olen ne arkistoinut mielestäni arvoonsa kuuluvalla tavalla.

Muutta, meitähän on monen eri maailmankatsomuksen omaavia...

User avatar
igorrock
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2487
Joined: Thu Sep 04, 2008 21:52
Location: Helsinki
Contact:

Re: Nahkasuikka-onko suomalainen ?

Post by igorrock »

Minulla tosin ei ole käynyt mielessäkään lähteä niitä myymään, koska tiedän mitä uhrauksia tämäkin herra on vaikeina vuosina tehnyt. Myymisen sijaan olen ne arkistoinut mielestäni arvoonsa kuuluvalla tavalla.

Muutta, meitähän on monen eri maailmankatsomuksen omaavia...
Ymmärrän kyllä kantasi, edellisten kirjoitustesi perusteella olen käsittänyt niin että edesmennyttä sukulaistasi ohjasi sotaan liittyvissä asioisa ainakin kohtalaisen vahva "aatteen palo" ja tällaiset asiat yleensä periytyvät ainakin osin myös seuraaville sukupolville.

Omalla sukulaisellani ei vastaavaa ollut vaan sotaan (vain ensimmäiseen, Jatkosodassa mainittu henkilö oli ikänsä vuoksi kotirintaman toimissa) lähdettiin ennemminkin hoitamaan kansalaisvelvollisuus. Tästä syystä hänen jälkeensä jättämiin sotaan liittyviin esineisiin ei minullakaan liity kovin kummoisia tunnearvoja.
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"

Giant
tstopp
tstopp
Posts: 107
Joined: Fri Dec 18, 2009 20:27

Re: Nahkasuikka-onko suomalainen ?

Post by Giant »

igorrock wrote:hänen jälkeensä jättämiin sotaan liittyviin esineisiin ei minullakaan liity kovin kummoisia tunnearvoja.
Aivan. Eli kuten jo aiemmin totesin. Meitähän on monen eri maailmankatsomuksen omaavia...

Post Reply

Return to “Päähineet”